Linkedin Instagram YouTube Telegram

ارتباطات درون سازمانی روابط عمومی؛ عدالت یا برابری

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- روابط عمومی در بسیاری از سازمان ها مسئول توزیع یک سری از تسهیلات سازمانی میان کارکنان است…

به عنوان مثال در برخی سازمان های دولتی هزینه هایی برای دانش آموزان تیزهوش کارمندان به آنها اعطا می کند یا برخی از سازمان ها بلیط استخر، تئاتر، سینما و … را در اختیار روابط عمومی قرار می دهد تا به طور عادلانه میان کارکنان توزیع شود.

به عنوان مثال در برخی سازمان های دولتی هزینه هایی برای دانش آموزان تیزهوش کارمندان به آنها اعطا می کند یا برخی از سازمان ها بلیط استخر، تئاتر، سینما و … را در اختیار روابط عمومی قرار می دهد تا به طور عادلانه میان کارکنان توزیع شود.

در این مصاف روابط عمومی می تواند دو رویکرد داشته باشد:

  1. رویکرد عدالت خواهانه
  2. رویکرد تساوی طلبانه

در رویکرد اول روابط عمومی با توجه به تلاش فرزندان کارمندان آن هزینه را میان آن ها تقسیم می کند. در این مدل باید حتما از شاخص هایی مشخص برای برقراری عدالت استفاده شود و مهمتر اینکه این شاخص ها باید از ابتدای سال تحصیلی به اطلاع والدین و دانش آموزان رسانده شود.

می توانید جدول ترسیم کنید که مبلغ اعطایی به عنوان جایزه را در یک ردیف و نمره دانش آموز را در ردیف دیگر به نحوی قرار دهید که افراد بدانند با چه نمره ای، چه مقدار پول دریافت می کنند.

همچنین در این رویکرد باید در نظر داشته باشید که افرادی در شرکت شما مشغول به کار هستند که مجردند یا فرزندی ندارند. بنابراین اگر با رویکرد عدالت خواهانه بودجه را تقسیم می کنید، برای این افراد نیز شرایطی را قرار دهید. به عنوان مثال می توانید شرکت در دوره های مجازی و کسب نمره مشخصی را به عنوان شاخص قرار داده و پرداخت هزینه را منوط به کسب آن نمره کنید. در این موارد می توانید از نظر سنجی موردی نیز استفاده کنید. تماس با بخش آموزش شرکت نیز می تواند به شما کمک کند تا از اعتبار مدارک و موسسات آموزشی اطلاع یابید.

در رویکرد تساوی طلبانه، می خواهیم شرایطی ایجاد شود که همه افراد به طور یکسان از مزایایی که شرکت در اختیار کارکنان و فرزندان آنها قرار داده استفاده کنیم. معمولا در این شرایط شما نیاز به زیرساخت ها و یا انعقاد قراردادهایی دارید که می تواند به شما در اجرای هر چه بهتر این موارد کمک کند.

نکته مهم در هر دو رویکردی که روابط عمومی نسبت به این دو مساله اتخاذ می کند این است که شما باید سعی کنید، این مبالغ در مسائل آموزشی و فرهنگی صرف شوند. لذا نمی توانید در رویکرد تساوی طلبانه هزینه ها را به طور کارت هدیه در اختیار کارمندان قرار دهید. پس باید در پی انعقاد قرارداد با یک سری موسسات آموزشی که دوره های آنها دربرگیری زیادی داشته باشد، برآیید. دوره هایی از قبیل کلاس زبان انگلیسی یا کلاس های مختلف کامپیوتر در این زمینه اولویت بیشتری دارند.

در زمینه رشته های ورزشی هم می توان از کلاس های ژیمناستیک، یوگا برای دختران و بدنسازی، فوتبال، کاراته و تکواندو برای پسران نام برد. در رشته های هنری، خط و نقاشی برای پسران و دختران اولویت دارد.

با این کار ضمن اینکه می توانید با دریافت تخفیف کلی برای شرکت، حق انتخاب های بیشتری را به فرزندان و کارکنان شرکت برای موارد انتخابی شان بدهید، خانواده های آنها را نیز با یکدیگر آشنا کرده و همین مساله می تواند در برقراری ارتباطات صمیمانه در محیط کار شرایط بهتری را ایجاد کند.

گفتنی است رویکرد تساوی طلبانه اگر چه با حذف رقابت پویایی افراد را از بین می برد، اما در جامعه ایرانی از اقبال بیشتری برخوردار است.

مهمترین نکته ای که درخصوص این قبیل اقدامات روابط عمومی وجود دارد، اطلاع رسانی دقیق، سریع و کامل شرایط، ضوابط و نحوه دریافت تسهیلات به تمامی کارمندان است. به خصوص در رویکرد عدالت خواهانه نگذارید که کسی احساس کند تنها گروهی از این تسهیلات بهره مند شده اند. چراکه احساس تبعیض از خود تبعیض بدتر است و باعث از دست رفتن انگیزه های کارکنان برای کار در محیط تبعیض آلود می شود.