ارتباط و ارتباطات

ارتباط معادل فارسی(دراصل عربی)(communication)انگلیسی و فرایند انتقال پیام از فرستنده به گیرنده به شرط همسان بودن معانی بین آنها است.(محسنیان راد، ۱۳۸۳ چ۵)ارتباط فرآیند دادوستداطلاعات میان یک موجود زنده(entity) با موجود زنده دیگر است.

فرآیند ارتباط همکنشی با واسطه نشانه‌ها میان حداقل دو عامل است که مجموعه‌ای از نشانه‌ها را براساس قواعد زبانی و معناشناختی به کار می گیرند.

ارتباط عموماً فرآیند تشریک و رد وبدل کردن، ایده ها افکار، عقاید یا اطلاعات با واسطه سخن، نوشتار و یا نشانه‌های دلالت کننده‌ی نهفته در ایما و اشارات تعریف می‌شود. اگرچه شاید ارتباط را در بادی امر فرآیندی یک سویه تعبیرکرد، لیکن این فرآیند به شکل دوسویه و در نظر گرفتن اعتماد و مشارکت متقابل و بازخورد در داد و ستد احساسات، باورها و اندیشه‌ها در راستای رسیدن به هدف مشترک بهتر قابل تحقق است. (Schwartz, Gary E.; Simon, William L.; Carmona, Richard (2008)

همچنین،ارتباط فرآیندی است که به واسطه آن اطلاعات در قالب پیام (مجموعه نظام‌مندی از نمادها، نشانه‌ها و واژه‌ها براساس قواعد و دستورهای زبانی) از طریق کانال‌های ارتباطی توسط فرستنده به اشتراک گذاشته می شود. گیرنده پس از دریافت پیام آن را رمزگشایی کرده و احتمالاً بازخورد لازم را به فرستنده می‌دهد. همه انواع و اشکال ارتباط، نیازمند وجود فرستنده، پیام، کانال ارتباطی وگیرنده هستند.

ارتباط را می‌توان به کلامی و غیرکلامی تقسیم کرد. در ارتباط کلامی رساناهای صوتی یا شنیداری نقش مهمی دارند.به عنوان مثال: در گفتگو وسخن گفتن؛آوا، لحن بیان، شدت و ضعف ایرادسخن وفراز و فرودهای صوتی در کیفیت و مبادله معانی تأثیر دارند. همچنین در ارتباط غیرکلامی رساناهایی مانند زبان بدن، زبان نشانه، لمس، حس بویایی، تماس چشمی ونوشتار نقش مهمی ایفا می‌کنند.

ارتباطات معادلی فارسی است برای کلمه انگلیسی “communications” که از نظر معنا بیشتر جهت گیری تکنولوژیک دارد.(محسنیان راد، ۱۳۸۳ چ۵) براساس این گزاره ارتباطات به مجموعه ای از نهادها، سازمانها و تکنولوژی هایی اطلاق می شود که جریانهای اطلاعاتی را در یک جامعه مفروض ایجادو میسر می کنند. به عنوان مثال، ارتباطات بین المللی به رشته دانشگاهی و دانشی اطلاق می شود که ماهیت وچیستی وچگونگی مناسبات رسانه ها و جریانهای بین المللی اطلاعات را میان نهادها و سازمانهای رسانه ای کشورهای مختلف جهان مورد مطالعه قرار می دهد. حوزه‌های تخصصی ارتباطات به مسایل مختلفی می‌پردازند از جمله: ارتباطات جمعی، ارتباطات بین المللی، ارتباطات توسعه، مطالعات رسانه ای، ارتباطات سازمانی، زبان شناسی اجتماعی، تحلیل گفتمان، زبان شناسی شناختی، معنی شناسی.