وبلاگ مردمی‌ترین و مستقل‌ترین رسانه‌ی دنیاست

به اعتقاد یک وبلاگ‌نویس، از آنجاکه عموم مطالب انتشار یافته در وبلاگ‌ها برداشت و نظر افراد از کوچه، خیابان، خانواده، شهر و اتفاقاتی است که هر روزه به وقوع می‌پیوندد و مردم با آن سر و کار دارند و برایشان کاملا عینی، ملموس، محسوس و مشهود است و از طرفی از آنجاکه وبلاگ‌ها از کمترین خط قرمز و ممیزی برخوردارند، بنابراین می‌توان وبلاگ را به عنوان مردمی‌ترین و در عین حال مستقل‌ترین رسانه دنیا به حساب آورد و دماسنج جامعه تلقی کرد.

لینک خبر در خبرگزاری ایسنا

سیدحسین قوامی ـ روزنامه‌نگار در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، اظهار کرد: در وبلاگ‌ها ممکن است از احوالات شخصی افراد تا کنده‌کاری شهرداری در کوچه‌ای که منزل بلاگر در آن واقع است، تا اتفاقات کلان ملی و بین‌المللی نوشته شود. بنابراین چون بازتاب شرایط روحی و روانی طیف گسترده‌ای از افراد است، می‌تواند شاخص خوبی نیز برای بازتاب شرایط روحی و روانی یک جامعه باشد.

وی افزود: بر اثر مشاهدات تجربی می‌توان دریافت که برآیند مضامین و احساسات طیف گسترده‌ای از وبلاگ‌ها می‌تواند مشتی نمونه از خروار جامعه باشد.

قوامی درباره تاثیرگذاری و تاثیرپذیری وبلاگ‌ها و جامعه، تصریح کرد: نمی‌توان به صورت مطلق گفت که کدامیک تاثیرگذار و کدامیک تاثیرپذیر است ولی از آنجاکه گفته‌اند «همه چیز را همگان دانند» بنابراین اثر قوی‌تر، اثر همگان یا جامعه است.

وی خاطرنشان کرد: جامعه شامل اجزایی به نام انسان‌ها و تعاملاتی مانند آداب و رسوم و فرهنگ و … است. بنابراین تعاملات اجتماعی طبیعتا بر روی ذهن و زندگی افراد تاثیر می‌گذارد و توسط افراد تحت این قبیل تاثیرات نوشته‌هایی خلق شده و در فضایی مانند وبلاگ منتشر می‌شود.

قوامی ادامه داد: وقتی افراد گوناگون با دیدگاه‌های مختلف و تحت تاثیر جامعه دست به نگارش برده و خوراک وبلاگ‌ها را تهیه می‌کنند و در معرض دید خوانندگان خود قرار می‌دهند، رفته رفته یک جریان ایجاد می‌شود که بر روی جامعه تاثیرگذار خواهد بود.

این وبلاگ‌نویس یادآور شد: وبلاگ‌ها و وبلاگ‌نویس‌ها چیزی از جامعه می‌گیرند و چیزی تولید می‌کنند و به آن بازمی‌گردانند و با توجه به آنکه سن وبلاگ‌نویسی بسیار جوان است، در همین دوره حیات محدود، رشد چشمگیری داشته و تاثیرات انکارناپذیری در برخی حوادث و رویدادها داشته است. بسیاری از اعتراضات ملی (مانند اعتراض به تغییر نام خلیج فارس) از همین وبلاگ‌ها شروع شده و قوت گرفته و منجر به تغییر مورد نظر شده است. بنابراین همواره بین رسانه‌ها ـ بخصوص وبلاگ‌ها ـ و جامعه بده بستان وجود داشته و در کنش متقابل هستند.