روابط عمومی و ارتباط با رسانه

گزیده ای از سخنرانی خانم دکتر مهدخت بروجردی عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در هفتمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی:

  • تا وقتی خبری از رسانه پخش نشود «بیانیه خبری» است و وقتی پخش شد به آن «خبر» می گوییم.
  • همواره علاوه بر قراردادن خبر بر روی سایت، برای رسانه های مخاطب فکس و ایمیل هم شود.
  • بیانیه های خبری روی سربرگ قرار گرفته و پای آن امضا داشته باشد.
  • حداقل ۲ شماره تلفن پای برگ خبر باشد.
  • روابط عمومی محدود به ساعت کاری نمی شود که ساعت ۴ تعطیل کرد و رفت.
  • موبایل یک متخصص روابط عمومی باید همواره روشن و در دسترس باشد.
  • ساعت کاری یک مدیر روابط عمومی = هفته × ۲۴
  • عمده بیانیه های خبری راهی جز سطل آشغال رسانه ها پیدا نمی کنند، چون عمدتا شخص محور یا رئیس محور است.
  • عمده بیانیه های خبری با عنصر خبری «که» شروع می شود؛ در حالی که باید با عنصر خبری «چه» شروع شود.
  • بیانیه های خبری نباید سوخته باشد.
  • تنظیم بیانیه های خبری نباید دارای اشکال و ایراد باشد.
  • بهترین سبک تنظیم خبر، هرم وارونه است.
  • خبر با انشا فرق می کند.
  • در خبر «که» نمی نویسیم: جناب آقای دکتر …
  • خبر باید به گونه ای برای رسانه ها برود که بدون هیچ تغییری کار شود.
  • یکی از راه های ارتباط با رسانه برگزاری نشست های مطبوعاتی است.
  • اولین گام برای تشکیل دادن نشست مطبوعاتی این است که در این جلسه چه می خواهیم بگوییم یا به چه شایعه ای پاسخ بدهیم.
  • اگر موضوع جلسه مشخص نشود و چیزی برای گفتن نداشته باشیم، مجبوریم برای حضور خبرنگاران تراول بدهیم.
  • تطمیع و تهدید خبرنگار به هیچ وجه در درازمدت کارگشا نیست.
  • روزنامه نگاران تنها نمایندگان مردم هستند که با انتخاب مردم سرکار نمی آیند.
  • روابط عمومی در نشست خبری باید پشت و پناه مدیر باشد.
  • روابط عمومی باید حدس بزند چه سئوالاتی پرسیده می شود.
  • باید اطلاعات، اعداد و ارقام لازم را پیش بینی کرده و قبل از نشست آماده کند.
  • اگر خبرنگاری از پاسخ مدیر راضی نشد، باید گفت من مستنداتی دارم که بعدا ارائه می دهم و شما را اقناع می کنم.
  • نشست ها باید کم حاشیه تر و پربارتر باشد.
  • بعد از نشست باید ارتباط با رسانه ها مستمر باشد.
  • بعد از نشست باید بولتنی از پوشش خبری آن تهیه شود.
  • نشست های خبری بهتر است از ساعت ۱۰ تا ۱۲ روزهای یکشنبه تا سه شنبه برگزار شود.
  • روابط عمومی برای اقناع دیگران باید در جلسات تصمیم گیری حضور داشته باشد تا بداند چه فرآیندی طی شده تا یک تصمیم گرفته شده است. تا فرصت های و تهدیدهای سازمان را بشناسد و به موقع بتواند برنامه ریزی کند.
  • باید سیاست ها را بشناسد و در جهت آن برنامه ریزی کرده و تصمیم گیری کند.
  • طی بخشنامه ای که در سال ۸۶ صادر شد هیچ مسئول دولتی نمی تواند بدون هماهنگی با روابط عمومی مصاحبه کند.
  • مصاحبه اختصاصی نیز باید طبق برنامه روابط عمومی باشد.
  • تبلیغ در تلویزیون ثانیه ای یک و نیم میلیون است در حالی که می توان در مصاحبه هایی از طرف صدا و سیما تماس می گیرند، به صورت رایگان اخبار سازمان را منتشر کرد.
  • اگر در طول یک هفته خبری از سازمان ما منتشر شود، سازمان دچار مرگ مغزی می شود.
  • یک روابط عمومی باید همه روزنامه ها و رسانه ها را بخواند و اخبار را پیگیری نماید.
  • تا ۱۲ ظهر هر روز باید تمام روزنامه ها رصد شود و در صورت لزوم پاسخ لازم ارسال شود.
  • در صورتی تکذیب کنید که حتی یک درصد از مطلب منتشر شده واقعیت نداشته باشد. در غیر این صورت حتی اگر رگه هایی از واقعیت نیز وجود داشت، بهتر است توضیح یا خبر تکمیلی ارسال شود.
  • هرگاه به رسانه ها اطمینان کنیم، جواب می گیریم. رسانه ها با بصیرت، باهوش و فرهنگی هستند و قرار نیست با تطمیع یا تهدید ما رسالت خود را فراموش کنند.
  • همواره فراموش نکنیم که «نمود» ما از «بود» ما مهم تر است.
  • رسانه ها مهمترین جلوه گاه نمود روابط عمومی هستند.
  • روابط عمومی ها باید نزدیک ترین افراد به مدیر ارشد باشند و مدیر ارشد به روابط عمومی ها اطمینان داشته باشد.
  • معمولا می گویند «روابط عمومی خوب محصول یک سازمان خوب است» اما بنده معتقدم که سازمان خوب محصول یک روابط عمومی خوب است.
  • روابط عمومی خوب باید زمینه ظهور اخبار بد را از بین ببرد.
  • روابط عمومی باید بر اساس ۱۴ بند نظریه تعالی، سازمان را اداره کرد.