روابط عمومی خوب از پدر و مادر خوب بهتر است!

سیدحسین قوامی: ترامپ به قدری دیوانه (یا با هوش!) هست که بتواند جهان را به هم بریزد و هر روز به بهانه ای در صدر اخبار قرار گیرد. گویا «میل به دیده شدن» در وی به «هراس دیده نشدن» بدل گشته و باعث می شود هر روز به بهانه ای خودنمایی کند، اما تیم روابط عمومی صدر اعظم آلمان در چهل و چهارمین نشست سران جی هفت مقابل جاه طلبی رئیس جمهور آمریکا ایستاد و با انتشار تصویری آنجلا مرکل را در کانون توجه قرار داد.

بلافاصله بعد از انتشار عکس، تحلیل های مختلفی ارائه شد که بیشتر متکی بر اقتدار صدراعظم آلمان و ضعف رئیس جمهور آمریکا بود. از جمله در یکی از تحلیل ها نوشته شد: «آنگلا مرکل صدراعظم آلمان کف دست هایش را روی میز گذاشته، سرش را به جلو خم کرده و دهان بسته اش از او چهره ای مقتدرانه ساخته است. عکس نشان می دهد که او منتظر یک پاسخ از ترامپ پس از انتقال یک مفهوم نه چندان دوستانه است. ترامپ نیز دست به سینه به سبک بچه ها در عین حالی که تنبیه و سرزنش می شود نوعی خونسردی، بی تفاوتی و غرور هم در رفتارشان دیده می شود…»

در عکس منتشر شده نگاه تمام مقامات به صدر اعظم آلمان دوخته شده و گویا منتظر ارائه راهکاری برای حل مناقشات جهانی هستند که نشان از اقتدار ایشان دارد.

عکس مذکور در زمان کوتاهی در تمام رسانه ها و شبکه های مجازی و غیر مجازی منتشر شد و تحلیلگران و مفسران را وادار به نوشتن میلیون ها کلمه یادداشت، مقاله، نکته و توییت کرد که اغلب آنها با محوریت آنجلا مرکل بود.

اما این همه ماجرا نبود و مدتی بعد، تیم روابط عمومی رئیس جمهور فرانسه نیز دست به کار شد و عکس دیگری از همان صحنه منتشر کرد که امانوئل مکرون در کانون توجه سران کشورهای جی هفت قرار دارد و همه نگاه ها را به سمت خود جذب کرده است.

اما این عکس حداقل به دو دلیل نتوانست در رسانه های مختلف بازنشر شده و دیده شود، نخست اینکه زمانی منتشر شد که عکس اول همه رسانه های جهان را درنوردیده بود و همه داشتند در موردش صحبت می کردند. (در واقع با تاخیر نسبتا زیادی نسبت به عکس اول منتشر شد و به جای آنکه کنشگرا باشد، واکنشگرا بود.) دوم اینکه عکس نرمالی از نظر زاویه دید، نور، رنگ و کادربندی نبود و نمی توانست ویژگی های یک تصویر تاثیرگذار را داشته باشد.

بنابراین می شد گفت که در بعد رسانه ای، رئیس جمهور فرانسه یک بر صفر میدان را به صدراعظم آلمان واگذار کرده بود و حرفی برای گفتن نداشت.

اما تیم روابط عمومی رئیس جمهور آمریکا نیز بیکار ننشست و در پی انتشار تصویری از سوی دفتر دولت آلمان که انزوا و تنهایی دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در برابر دیگر سران کشورهای عضو جی هفت را نشان می داد، عکسی با روایتی متفاوت و از زاویه ای دیگر منتشر کرد و و نوشت: «در این عکس همه لبخند بر لب دارند، خوشحال و شاهد فضایی دوستانه در آن هستیم.»

انتشار این عکس واکنشی به نگاه غیر دوستانه رهبران شش کشور عضو جی هفت به ترامپ در عکس اول بود. اما به همان دلایلی که تصویر منتشر شده از جانب رئیس جمهور فرانسه نتوانست تاثیرگذار باشد، این تصویر نیز نتوانست حاشیه های عکس صدر اعظم آلمان را از بین ببرد.

سایر کشورهای شرکت کننده در این نشست نیز حرفی برای گفتن نداشتند و ترجیح دادند سکوت کنند. بنابراین در جنگ رسانه ای در میدان جی هفت، تیم روابط عمومی آلمان توانست با فاصله زیادی از سایر رقبا در صدر جدول قرار گیرد و عملکرد بهتری داشته باشد که بیانگر آن است یک تیم خوب روابط عمومی خوب می تواند چه سهمی در موفقیت مدیر در جامعه یا میان رقبا داشته باشد. برای همین است که سردبیر یکی از بزرگ ترین نشریات آلمان در توییتی نوشت: «رئیس کیست؟! این بستگی به تیم روابط عمومی دارد.»

معنای دیگر این توییت حکایت از آن دارد که اگر مدیری می خواهد موفق باشد و بر اعتبار و قدرت مجموعه خود بیافزاید، باید ضمن توجه ویژه به موضوع روابط عمومی، افراد کارآمد و متخصص را جذب آن کند تا در بزنگاه های برجسته و تاریخی، بتوانند دین خود را ادا کرده و زمینه های کامیابی و پیشتازی را فراهم کنند.

این موضوع در راستای گفته ی عبدالله ویسی، سرمربی تیم استقلال خوزستان بعد از بازی مقابل تیم پدیده مشهد است که گفته بود: «دروازه بان خوب از پدر و مادر خوب هم بهتر است و خدا را شکر که ما امروز یک پدر و مادر خوب داریم!» بنابراین شاید صدر اعظم آلمان هم بعد از پایان نشست جی هفت در جمع خصوصی خود گفته باشد: «روابط عمومی خوب از پدر و مادر خوب هم بهتر است!»