درس‌هایی که برندها باید از چالش سطل یخ بیاموزند

کمپین چالش سطل یخ چهار ویژگی دارد که آن را مافوق بقیه قرار می‌دهد. در حقیقت این کمپین چهار درس برای برندها به همراه دارد بنابراین بازاریابان باید به این موارد توجه داشته باشند.

کاوشگران روابط عمومی- بخش بین الملل- معصومه رشیدی: چالش سطل یخ، ترندی است که امروزه در اکثر شبکه‌های اجتماعی از جمله فیس بوک، توییتر و … دیده می‌شود و شخصیت‌های مشهور و بزرگ، مقامات دولتی و افراد مقتدر کسب و کار همگی ورود به این کمپین را پذیرفته‌اند.

در طول سالیان گذشته ترندهای بسیار عجیب و غریب دیگری در رسانه‌های اجتماعی دیده شد اما چالش سطل یخ را می‌توان یکی از ترندهای متفاوت و منحصر به فرد دانست که به صورت ویروسی در رسانه‌های اجتماعی رواج یافت. بر مبنای این چالش افراد دعوت شده می‌توانند دو روش را انتخاب نمایند: یا یک سطل آب یخ بر روی سر خود خالی کنند و یا به جای این کار مبلغ ۱۰۰ میلیون دلار به انجمن ALS جهت مبارزه با بیماری موسوم به همین نام اهداء کنند که بسیاری از افراد هر دو این روش‌ها را انجام می‌دهند.

اما کمپین چالش سطل یخ چهار ویژگی دارد که آن را مافوق بقیه قرار می‌دهد. در حقیقت این کمپین چهار درس برای برندها به همراه دارد بنابراین بازاریابان باید به این موارد توجه داشته باشند:

۱٫ با یک داستان جالب شروع کنید. فیلم افرادی که آب یخ را بر روی سر خود می‌ریزند، می‌تواند توجه برخی دیگر را به خود جلب کند. داستان نهفته در پشت این ویدیوها آن چیزی است که هرفردی به قلاب گرفته است. پیت فرتز  کاپیتان ۲۹ساله تیم  بیسبال  دانشگاه بوستون که از سال ۲۰۱۲ از یک بیماری بدون درمان رنج می‌برد، تصمیم گرفت آگاهی از این بیماری کشنده به نام ALS را در میان مردم گسترش دهد. مورد دیگر محصولات شرکت  Methodاست که توانست در میان پاک کننده‌های خانگی به دلیل طراحی بطری‌های زیبا و برچسب‌های «طبیعی» و «غیرسمی» دوام آورد. و این همان داستانی است که به خلق وفاداری مشتری می‌انجامد. اریک ریان و آدام لاوری موسسان  کمپانی Method به دنبال روشی برای تمیز کردن کثیفی و جرم‌ خانه خود بدون استفاده از مواد شیمیایی سمی بودند. ایده تولید محصولات غیرسمی برای نظافت هنوز درآنجا متوقف نشده است. هریک از ظروف محصول Method از قواعد green and clean (سبز و تمیز) پیروی می‌کنند.

۲٫ فعالیت برند شما باید الهام گرفته شده و برآمده از یک ایده‌آل بالاتر باشد. چه چیزی می‌تواند ایده‌آل بالاتر از مبارزه علیه یک بیماری کشنده و مرموز باشد؟ چالش سطل یخ نه تنها به شرکت کنندگان شانس کسب آگاهی درباره بیماری لو گهریگ را می‌دهد بلکه به آنها فرصتی برای با جدیت شروع کردن و ایجاد تفاوت‌ها می‌بخشد. کفش‌های TOMs همین کار را با شعار یکی برای دیگری انجام می‌دهد و با خرید یک جفت کفش توسط مشتریان، شرکت TOMs به یک فرد نیازمند کمک می‌کند و در واقع خرید مشتری حمایت از فرد دیگری است.

۳٫ تماس شما برای انجام عمل باید جذاب و آسان و دارای تاثیر گسترده باشد. در دنیای امروزی اکثر افراد یک سطل یخ، یک گوشی هوشمند و یک اکانت رسانه اجتماعی دارند. این کار سرگرم کننده، مقرون به صرفه و دربرگیرنده دوستان دیگر شماست. هر فردی از اتیل کندی و بیل گیتس تا کودکان همسایه شما در این کمپین شرکت کرده‌اند و درست زمانی که شما فکر می‌کنید فیلم‌ها قدیمی و کسل کننده شده‌اند مردم خلاقیت نشان داده و آن را سرگرم کننده‌تر می‌سازد. کمپین  Share a Coke (یک کوکا با هم بنوشید) کوکاکولا نیز جذاب و فراگیر بود. کمپینی که در آن شرکت کوکاکولا نام خریداران نوشابه را بر روی بطری‌ها و قوطی‌های نوشابه چاپ می‌کند و در حقیقت از مردم می‌خواهد تا با یافتن نامشان و یا نام دوستان و نزدیکانشان روی تولیدات کوکاکولا، سرگرم شده و به هیجان بیایند و زمانی هم برای خوردن نوشابه با آنها صرف کنند . فیدهای رسانه‌های اجتماعی در تمام طول تابستان با نام‌های مختلف بر روی قوطی‌های قرمز رنگ پر شده بود و فیلم‌های یوتیوب به شکل ویروسی منتشر شد.

۴٫ شما باید برای استقبال از بحث و جنجال آماده باشید. این یک فرصت برای صحبت با نه به مصرف کنندگان تان است. حتی یک ترند اینترنت به سادگی ریختن آب سرد بر روی سرتان، می‌تواند به ایجاد بحث و جنجال منجر شود. گروه‌ها در همه جوانب درباره طیف وسیعی از موضوعات صحبت کرده‌اند: موفقیت، اتلاف زمان، اثر منفی و حتی اینکه چگونه این پول مصرف می‌شود. اما در پایان روز، گفتگوها و بحث شروع شده است. ۳۱ میلیون دلار از طریق این چالش برای مبارزه علیه یک بیماری کشنده جمع‌آوری شده است و صدها هزار نفر اکنون درباره ALS آگاهی دارند. گاهی مواقع ایجاد کمپین‌ها و ترندهای مختلف در رسانه‌های اجتماعی با انتقادات زیادی مواجه می‌شود اما برندها نباید تصمیم به چشم پوشی از بازخوردهای منفی نمایند بلکه باید به این گفتگوها ملحق شوند. حتی احمقانه‌ترین ایده‌ها می‌تواند یک برند را به مرحله جدیدی هدایت کند که اگردارای اهداف قوی، تعاملی، جذاب و آسان باشند، جرقه‌ای برای شروع گفتگو خواهد بود.

منبع:http://www.forbes.com/sites/jimstengel/2014/08/20/four-lessons-brands-ice-bucket-challenge/