دومین کنفرانس حرفه‌ای گرایی در روابط عمومی برگزار شد

دومین کنفرانس حرفه‌ای گرایی در روابط عمومی صبح روز پانزدهم شهریور ماه با حضور محمدرضا صادق مشاور رسانه‌ای رئیس جمهور،‌ مدیران و کارشناسان روابط عمومی؛ رسانه و ارتباطات و دیگر دست‌اندرکاران این حوزه برگزار شد.

به گزارش ستاد خبری دبیرخانه دائمی کنفرانس حرفه‌ای گرایی در روابط عمومی، محمدرضا صادق؛ مشاور رسانه‌ای رئیس جمهوری در سخنانی گفت: دولت بر خود وظیفه می داند از تشکل‌های صنفی از جمله تشکل‌های روابط‌عمومی براساس موازین قانونی که ایجاد می‌شود حمایت‌های لازم را انجام دهد. چراکه دولت معتقد است که امور باید به مردم واسپاری شود.

وی افزود: خیلی خوشحال هستم که در جمع شما عزیزان به عنوان دست اندرکاران، معتمدان و افراد حرفه‌ای این حوزه حضور دارم و از برگزار کنندگان این کنفرانس هم تشکر و سپاسگذاری می‌کنم. زمانی که به بنده اعلام شد چنین نشستی با عنوان حرفه‌ای گرایی در روابط عمومی برگزار می‌شود و قرار است کار حرفه‌ای روابط عمومی در این کنفرانس مورد بحث قرار گیرد، سئوالی در ذهنم شکل گرفت که اساسا حرفه‌ای گرایی در روابط عمومی به چه معناست و آیا آنچه همه دست اندرکاران این حوزه از این واژه قصد می‌کنند یکی است؟ دراین مدت هم تا روز برگزاری این کنفرانس بارها به این سئوال فکر کردم. حالا شاید در این زمان محدود نتوانیم به این سئوال پاسخ دهیم، اما باید سعی کنیم در طی مدت برگزاری به چنین سئوالی پاسخ داده و همه نگاهی واحد به موضوع حرفه‌ای‌گرایی در روابط عمومی داشته باشیم.

او تاکید کرد: در سال‌های اخیر با پدیده ای روبرو بودیم که اکثر روابط عمومی‌ها فقط نکات مثبت را منعکس می کردند و نکات منفی را نادیده می‌گرفتند که این موضوع از حرفه‌ای گرایی در روابط عمومی به دور است و وظیفه روابط عمومی پرداختن به هر دو وجه کاراست. در حقیقت اگر ناکارآمدی هم وجود داشته باشد این روابط عمومی حرفه ای است که باید آن ضعف را شناسایی و از انتشار ان جلوگیری کند.

صادق تصریح کرد: در شرایط کنونی دولت تدبیر و امید تلاش می‌کند مردم را براساس مقدورات قانونی در همه امور مشارکت دهد و حمایت‌های لازم را هم در این خصوص انجام خواهد داد. دولت بر خود وظیفه می‌داند از تشکل های صنفی از جمله تشکل‌های روابط عمومی براساس موازین قانونی که ایجاد می‌شود حمایت‌های لازم را انجام دهد. چراکه دولت معتقد است که امور باید به مردم واسپاری شود.

مشاور رسانه‌ای رئیس جمهور ‌در پایان گفت: از روابط عمومی‌ها انتظار داریم به سمت و سوی کارهای حرفه‌ای و اثر گذار حرکت کنند و نقش دولت هم در این خصوص حمایتی است و منظور این نیست که بخواهد دخالتی داشته باشد چراکه اگر اقدامی بر موازین قانون صورت گیرد مشکلی برای حمایت از فعالیت های حرفه‌ای روابط عمومی وجود نخواهد داشت. در همین ارتباط ما آمادگی داریم تا در شورای اظلاع رسانی دولت صحبت های شما و همه فعالان این حوزه را بشنویم و در مسیر پیمودن این راه و رسیدن به اهداف حرفه‌ای از گام هایی که برداشته می شود حمایت کنیم.

در این کنفرانس یک روزه سه کارگاه تخصصی روابط عمومی با سخنرانی اساتید دانشگاهی و صاحب نظر در حوزه روابط عمومی و رسانه برگزار شد.

ابتدا دکتر سیدمحسن بنی هاشمی در کارگاه روابط عمومی حرفه‌ای و استاندارد سازی هویت سازمانی درخصوص تثبیت هویت سازمانی؛ ضرورت‌ها و شرایط آن سخن گفت و ضمن جلب مشارکت شرکت کنندگان، تصویری از ارتباطات انسانی و سازمانی را که باعث شکل‌گیری هویت سازمانی و تعلق خاطر مشتریان و کارکنان سازمان به آن هویت می شود برای شرکت کنندگان تشریح کرد.

کارگاه روابط عمومی حرفه‌ای و اجرای پروتکل تشریفات را محمد بیدار مغز برگزار کرد. وی در این کارگاه ضمن اشاره به اهمیت برقراری ارتباط درروابط عمومی در خصوص موضوع تشریفات، پروتکل های جاری درزمینه تشریفات و اهمیت آن در برقراری ارتباط و حفظ رابطه با مخاطبان ومشتریان برای حاضران سخن گفت.

دو کارگاه روابط عمومی هم بعداز ظهر امروز برگزار شد که سخنرانان آن دکتر داود زارعیان و علیرضا کتابدار بودند. ابتدا داود زارعیان با طرح پرسش‌هایی از حاضران نظرات آنان را در خصوص روابط عمومی حرفه‌ای جویا شد و سپس باارائه نظراتی دراین زمینه در خصوص روابط عمومی حرفه‌ای و برنامه‌ریزی ارتباط با رسانه‌ها با شرکت کنندگان سخن گفت. علیرضا کتابدار نیز به عنوان برگزار کننده کارگاه پایانی دومین کنفرانس حرفه‌ای گرایی در روابط عمومی در مورد چالش‌های روابط عمومی حرفه‌ای و روزنامه‌نگاری نوین سخن گفت و با برشمردن زمینه های جدید در حوزه روزنامه نگاری و تاثیر آن در برقراری ارتباط با مخاطبان، از ضرورت های همکاری بین روزنامه نگاران و مسئولان و مدیران روابط عمومی یاد کرد.

همچنین در آغازاین کنفرانس، سید غلامرضا کاظمی دینان، رئیس شورای سیاستگذاری کنفرانس و علی شوقی بنام؛ دبیر کنفرانس در خصوص فعالیت‌های دبیرخانه دائمی کنفرانس حرفه‌ای گرایی در روابط عمومی و برنامه‌های توسعه‌ای آن برای حاضران سخن گفتند.

رئیس شورای سیاستگذاری کنفرانس این کنفرانس در بخشی از سخنانش گفت: با همفکری و تعامل و تبادل نظر با دست اندرکاران و مسئولان حوزه روابط عمومی،‌ارتباطات و رسانه به این نتیجه رسیده‌ایم که دوران روابط عمومی آماتور به سر رسیده است و عملکرد آن تنها سرمایه ها را به هدر می‌دهد. این روابط عمومی درمقام بله قربان گوی مدیر مافوق، اعتماد به نفس برای انجام کارهای بزرگ را ندارد و به دلیل نداشتن تخصص و تحلیل علمی همیشه در حاشیه قرار می‌گیرد.

وی افزود: به همین سبب همه با هم و حتی کسانی که در این کنفرانس حضور ندارند،‌ اما اقدامات تخصصی دوستان خود را دنبال می‌کنند، حرکت به سوی حرفه‌ای گرایی در روابط آغاز کرده ایم و اطمینان داریم از این رهگذر،‌ روابط عمومی‌ها خواهند توانست ضمن اثبات توانایی خود گام‌های موثر‌تری را در مسیر اهداف سازمانی خود بر دارند.

همچنین علی شوقی بنام دبیر این کنفرانس ضمن خوشامدگویی به شرکت کنندگان اظهار داشت: طی یک دهه اخیر، گذشته از همه اتفاقاتی که در حوزه روابط عمومی حرفه‌ای ایران صورت گرفته است، آهنگ هم گرایی در حوزه ی روابط عمومی و رسانه مهمترین شاخصه‌ای است که شاید بتوان آینده روابط عمومی ایران را در این آیینه رو در رو تفسیر کرد.

وی افزود: خرسندیم که با درک این موضوع اساسی و شناخت از واقعیات این حوزه و نیازهای کارشناسی شده آن، امروز این کنفرانس در دومین گام خود بستری برای تبیین ضرورت‌های این همگرایی شده است. شک نداریم که اگر جوهره وحدت، همدلی و همراهی در بین حوزه های مختلف روابط عمومی، رسانه و دیگر بخش های مرتبط با آن شکل نگیرد،‌ با تقلیل این هم افزایی و تفرق در فعالیت‌های غیر همسو، هیچگاه واقعیتی به عنوان روابط عمومی حرفه‌ای شکل نخواهد گرفت و امروز ما در کنار هم گرد آمده ایم تا در دومین کنفرانس حرفه‌ای گرایی در روابط عمومی در کنار هم به استقبال همدلی، همگرایی و هم سویی هدفمند در این حوزه برویم.

در این کنفرانس همچنین از حامیان و همراهان کنفرانس تقدیر و لوح سپاس کنفرانس همراه با هدیه‌ای فرهنگی با حضور مشاور رسانه‌ای رئیس جمهور به آنان اهداءشد.