هشتگ چیست و چگونه از آن استفاده کنیم؟

نتایج حاصل از آخرین مطالعات نشان داده که ٧٠‌درصد هشتگ‌های موجود در شبکه‌های اجتماعی مختلف را کاربران موبایلی ساخته‌اند و ٣٠‌درصد بقیه نیز از طریق رایانه‌های رومیزی و لپ‌تاپ‌ها ایجاد شده است .کاوشگران روابط عمومی- این روزها محتوا در رسانه‌های اجتماعی بی‌شمار است. وب با رویکرد تولید محتوا توسط کاربران، اقیانوسی از داده‌ها شده است. اما این‌قدر که محتوا زیاد است، شاید محتوای تولیدی کاربران دیده نشود! یکی از راهکارهای اصلی برای دیده شدن محتوا استفاده از #هشتگ در محتواست .
هشتگ چیست؟
هشتگ یا # یک نماد پیشوندی و یکی از تگ‌های ابرداده است. که با ظهور توییتر در دنیا عمومی شد و هم‌اکنون رسانه‌های اجتماعی چون اینستاگرام، گوگل پلاس، فیلکر، پینترست و… برای دسته‌بندی و دیده شدن محتوا استفاده می‌کنند .
مدتی قبل مرکز تدوین فرهنگ لغت انگلیسی آکسفورد واژه هشتگ (Hashtag) را که در میکروبلاگ‌ها و شبکه‌های اجتماعی مورد استفاده قرار می‌گیرد، به مجموعه لغات خود اضافه کرد و در توضیح آن نوشت: هشتگ در حالت اسم (در سایت‌های اینترنتی شبکه‌های اجتماعی و ابزارها) کلمه یا عبارتی است که قبل از ترکیب علامت‌گذاری می‌شود تا پیام‌های مرتب یا مشخص با این موضوع شناسایی شود؛ همچنین زمانی که به صورت مجزا به کار می‌رود، نماد # نیز مورد استفاده
قرار می‌گیرد.این مرکز همچنین به یک پست منتشرشده در شبکه اجتماعی توییتر در آگوست ٢٠٠٧ اشاره کرد و آن را نقطه تولد هشتگ خواند. اگر بخواهیم معنی دقیق‌تری از هشتگ داشته باشیم، آن را کلمه یا عبارتی متشکل از حروف و اعداد می‌دانند که بین آن‌ها فاصله‌ای وجود ندارد و در ابتدای آن از نماد # استفاده می‌شود تا امکان شناسایی این موضوع برای دیگر اعضای شبکه اجتماعی آسان شود .
برای مثال اگر قرار باشد نام روزنامه شهرآرا در شبکه‌های اجتماعی علامت‌گذاری شود، آن را این‌گونه می‌نویسند : Shahrara#
با این اتفاق زمانی که کاربران مختلف مطلبی را به نقل از روزنامه شهرآرا منتشر می‌کنند یا در مورد این نشریه توضیح می‌دهند، با کلیک کردن روی یادشده مذکور می‌توانید همه آن‌ها را به صورت یکجا در اختیار داشته باشید .

ایجاد هشتگ
اگر شما هم یکی از اعضای شبکه‌های اجتماعی هستید، به طور قطع با هشتگ برخورد کرده‌اید. پلتفرم‌های اجتماعی از این کاربرد برای آگاهی‌بخشی بیشتر در مورد موضوعات مختلف استفاده می‌کنند و نتایج حاصل از یک مطالعه جدید نشان داده است که در ٢۵‌درصد موارد موضوعی که هشتگ‌گذاری شده، به اشتباه در زمینه دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد و به همین دلیل بهتر است که نحوه ایجاد هشتگ به درستی آموخته شود .
یک هشتگ می‌تواند کلمه معمولی، مخفف، اصطلاح، ترکیبی از عدد و حروف یا عبارت باشد. اگر قرار است یک جمله یا عبارت را در زمینه خاص هشتگ‌گذاری کنید، توجه داشته باشید که این کلمه از هیچ فاصله‌ای نمی‌توان استفاده کرد. تمام حروف و اعداد باید پشت سر هم نوشته شوند و به جز علامت # که در ابتدای موضوع مورد نظر قرار می‌گیرد، می‌توان داخل آن نیز علایم دیگر را به کار برد. تمامی هشتگ‌ها در شبکه‌های اجتماعی مختلف با علامت # آغاز می‌شوند و پس از آن بدون هرگونه فاصله عبارت موردنظر با قانونی که گفته شد،
آورده می‌شود .
تمامی کاربران اجازه دارند انواع هشتگ‌ها را با موضوعات متفاوت ایجاد کنند و شما نیز می‌توانید یک یا چند هشتگ در زمینه‌های مختلف داشته باشید عبارتی که به این صورت برچسب‌گذاری شده است می‌تواند بخشی از یک متن باشد که شما آن را نوشته‌اید و از این طریق می‌کوشید موضوع موردنظر را پررنگ‌تر جلوه دهید .
با توجه به اینکه هشتگ می‌تواند مخفف یک عبارت یا چند کلمه پشت سر هم باشد، سعی داشته باشید که این کار را به دقت انجام دهید و موضوعی را درنظر بگیرید که کاربران برای خواندن آن با مشکل مواجه نشوند. خوانا بودن هشتگ‌ها از مهم‌ترین مواردی است که می‌تواند خوانندگان زیادی را جمع کند و اطلاعات مختلف پیرامون آن جمع‌آوری شود .
در برخی شرایط یک هشتگ برای اتفاق خاصی به وجود می‌آید که پس از گذشت مدتی اهمیت خود را از دست می‌دهد و دیگر مطلبی پیرامون آن نوشته نمی‌شود که امکان از بین بردن آن وجود دارد. همچنین برخی مطالب می‌توانند دو یا چند هشتگ را شامل شوند که البته گفته می‌شود این اتفاق خواندن مطلب را دشوارتر و مخاطب را با مشکلات فراوان مواجه می‌کند .

هشتگ‌های ارزشمند
نتایج حاصل از آخرین مطالعات نشان داده که ٧٠‌درصد هشتگ‌های موجود در شبکه‌های اجتماعی مختلف را کاربران موبایلی ساخته‌اند و ٣٠‌درصد بقیه نیز از طریق رایانه‌های رومیزی و لپ‌تاپ‌ها ایجاد شده است .
در توییتر، مطالبی که هشتگ‌گذاری شده‌اند، ۵۵‌درصد بیشتر از دیگر مطالب بازنشر می‌شوند و بیش از ۵٠‌درصد کاربران اگر مطلع باشند که هشتگ موردنظر از طرف شرکت‌های تبلیغاتی ارائه شده است و برای آن‌ها منفعت دارد، به صورت مجدد آن را انتشار می‌دهند .
کارشناسان مرکز Online Circle در بررسی‌های خود متوجه شدند که چرا کاربران شبکه‌های اجتماعی تا این حد به هشتگ‌گذاری علاقه دارند و ترجیح می‌دهند موضوع موردنظر خود را با اتیکت‌های مجازی متمایز کنند. دلایل این اتفاق در شش بخش زیر آورده شده است :

  • از این فرایند استفاده می‌کنند تا یک موضوع را داغ کنند یا آغاز یک گفتگوی اینترنتی را باعث شوند .
  • از آن برای رقابت هرچه بیشتر استفاده می‌کنند. زمانی که یک موضوع با # متمایز می‌شود، افراد مختلف می‌توانند در زیرمجموعه آن نظرات خود را اعلام کنند
  • فضایی برای میزبانی از گفتگوهای اینترنتی به وجود می‌آورند .
  • می‌توان از این طریق اطلاعات با موضوع خاصی را به صورت یکجا دریافت کرد .
  • برای سازمان‌دهی توییت‌ها و مطالب منتشرشده در شبکه اجتماعی از آن استفاده می‌شود .
  • افزایش تعداد هواداران یا دوستان در شبکه‌های اجتماعی

منبع: روزنامه شهرآرا