این نوشتار پژوهشی در راستای بررسی نقش شبکه های احتماعی در انقلاب مصر می باشد .
اعتراضاتی که از ۲۵ ژانویه ۲۰۱۱ در مصر با هدف سرنگونی دولت حسنی مبارک صورت گرفت ، پرسشهای مهمی را درباره نقش رسانه ها بویژه شبکه های اجتماعی ، در تحولات سیاسی این کشور مطرح کرد.
آنچه در این اعتراضات ، مشهود است نوعیاصلاح گری دینی با هدف پایه گذاری نظام اجتماعی بر مبنای دین اسلام و به شیوه دینی است که از آن تعبیر به بیداری اسلامی می شود.
اما اینکه میزان تاثیرگزاری این رسانه ها در تحولات این کشور چقدر بوده و تحلیلگران غربی که بر نقش موثر شبکه های اجتماعی در تحولات دمکراتیک کشورهای عربی تاکید می کنند چه هدفی دارند و آیا اساسا این تحلیل ها ، با ماهیت اسلامی این انقلاب یا وجهه مردمی بودن آن سازگار هست یا خیر ، سوالهایی هستند که این مقاله درصدد پاسخگویی به آن ها می باشد.