هیئت وزیران در جلسه مورخ ۲۳ /۲ /۱۳۸۶ بنا به پیشنهاد مشترک شماره ۳۱۲ /۲۰۸۲سخ مورخ ۲۳ /۳ /۱۳۸۶ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونت حقوقی و امور مجلس رییس جمهور و شورای اطلاع رسانی دولت و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، آییننامه نحوه فعالیت، وظایف و اختیارات روابط عمومی دستگاههای اجرایی را تصویب نمود که یک اصلاحیه در تاریخ 24/07/1390 و اصلاحیه دیگر در تاریخ 1391,04,11 اعمال شد.
بنابراین متن نهایی به قرار زیر است:
آیین نامه نحوه فعالیت، وظایف و اختیارات روابط عمومی و اطلاع رسانی دستگاههای اجرایی
ماده ۱- در این آیین نامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می روند:
الف – روابط عمومی: مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی دستگاههای اجرایی
ب- شورا: رییس شورای اطلاع رسانی دولت
ج ـ رییس شورا: رئیس شورای اطلاع رسانی دولت
ماده ۲- اهم فعالیتهای روابط عمومی هر وزارتخانه یا سازمان، اجرای سیاست های اطلاع رسانی دولت، همکاری با رسانههای جمعی جهت انعکاس مناسب عملکردهای بخش های مختلف، پاسخگویی به ابهامها و اطلاع رسانی در خصوص آن دستگاه، تهیه و اجرای طرحهای تبلیغاتی سازمان، اجرای مناسب مراسم و مناسبتها، ایجاد حسن رابطه بین کارکنان و مسئولان دستگاه مربوط از طریق برگزای جلسات داخلی، نظارت بر انتشارات و نشریات دستگاه، مدیریت پایگاه های اطلاع رسانی الکترونیک دستگاه و افکار سنجی عمومی و دستگاهی است.
تبصره ۱ـ سطح سازمانی روابط عمومی های دستگاههای اجرایی در وزارتخانه ها و معاونت های رییس جمهور به مرکز ارتقا و عنوان آنها به «مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی» اصلاح می گردد. در ساختار سازمانی مراکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارتخانه ها و معاونت های رییس جمهور، اولین سطح پایین تر از رییس مرکز، مدیر می باشد و هر مرکز حداکثر می تواند سه اداره داشته باشد.
تبصره ۲- شرح وظایف و ساختار جدید سازمانی روابط عمومی ها جهت اجرای وظایف یاد شده با توجه به شرح وظایف، اهداف، پراکندگی جغرافیایی و سایر موارد مربوط ظرف چهار ماه پس از ابلاغ این آیین نامه با پیشنهاد رییس شورا تهیه و لازم الاجرا می گردد.
تبصره ۳- مصوبات شورای اطلاع رسانی دولت پس از ابلاغ به مراکز روابط عمومی و اطلاع رسانی دستگاههای اجرایی لازم الاجرا است.
ماده ۳- امور ارتباطی ، تبلیغاتی و اطلاع رسانی دستگاههای اجرایی مشمول ماده (۱۶۰) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ـ مصوب ۱۳۸۳ ـ باید تابع خط مشی ها و سیاستهای اجرای دولت باشد .
تبصره ۱- رئیس شورای اطلاع رسانی دولت موظف است به صورت مستمر نظارت موثر بر اجرای صحیح سیاست های تبلیغاتی و اطلاع رسانی دولت را به عمل آورده و زمینه آموزش مدیران روابط عمومی ها جهت اجرای مناسب مفاد این آیین نامه را با همکاری دستگاه های اجرایی و آموزشی و انجمنها و موسسات ذی صلاح غیر دولتی فراهم سازد.
تبصره ۲- سازمان مدیریت و برنامه رزی کشور موظف است هزینه های آموزشی و هماهنگی شورای اطلاع رسانی دولت را در ردیف مستقل در بودجه سالانه ذیل ردیفهای نهاد ریاست جمهوری منظور و در اختیار دبیرخانه شورای اطلاع رسانی دولت قرار دهد.
تبصره ۳- اختیارات هیات وزیران در خصوص تعیین ضوابط و هماهنگی اطلاع رسانی و امور تبلیغاتی به کار گروهی مرکب از وزراء دادگستری، فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاون حقوقی و امور مجلس رئیس جمهور تفویض می گردد. ملاک تصمیم گیری در خصوص اختیارات یاد شده موافقت وزیران عضو کار گروه یاد شده می باشد و مصوبات آن در صورت تایید رئیس جمهور با رعایت ماده (۱۹) آیین نامه داخلی هیات دولت قابل صدور میباشد.
تبصره ۴- پرداخت هر نوع وجه صرفاً در چارچوب ماده (۳) این آیین نامه مجاز و پرداخت هرگونه وجه دیگری ممنوع است. ذی حسابان وزارتخانه ها وسازمانهای دولتی و سازمان حسابرسی یا حسابرسان قانونی شرکت ها مکلفند نظارت لازم را اعمال و موارد خلاف را گزارش نمایند.
ماده ۴- رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارتخانه ها و معاونت های رییس جمهور پس از تأیید رییس شورا توسط وزیر یا معاون رییس جمهور منصوب و مستقیماً زیر نظر وی فعالیت می نماید. رؤسای مراکز روابط عمومی و اطلاع رسانی مکلف به هماهنگی با دبیرخانه شورای اطلاع رسانی دولت و ارایه گزارش عملکرد خود هستند.
تبصره ۱- دستگاههای اجرایی مکلفند ترتیبی اتخاذ نمایند که تا حد امکان کلیه فعالیتهای قابل انتشار و ارتباطات تمام بخشهای دستگاه از جمله پایگاههای اطلاع رسانی دستگاه به صورت متمرکز از سوی روابط عمومی مربوط صورت پذیرد. موارد استثناء به پیشنهاد دستگاه به تصویب شورای اطلاع رسانی دولت خواهد رسید.
تبصره ۲- عالی ترین مقام دستگاه مربوط، سخنگوی دستگاه را از میان مسئولان ارشد دستگاه مربوط با اولویت مدیر روابط عمومی و با رعایت تبصره (۱) این ماده انتخاب خواهد نمود. مواضع رسمی دستگاه از سوی سخنگوی آن دستگاه اعلام خواهد شد .
ماده ۵- به منظور ایجاد انسجام، اتخاذ شیوه های مناسب و هماهنگی در امور اطلاع رسانی و ایجاد وحدت رویه، شورای هماهنگی روابط عمومی دستگاههای اجرایی متشکل از کلیه مدیران روابط عمومی دستگاه ها و معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ریاست سخنگو و دبیری دبیر شورا تشکیل خواهد شد.
تبصره – شورای هماهنگی روابط عمومی در مراکز استانها به ریاست استاندار و در غیاب وی معاون سیاسی و امنیتی استاندار و دبیری مسئول روابط عمومی استانداری و با شرکت کلیه مسئولان روابط عمومی دستگاه های استانی و فرمانداری ها تشکیل می گردد و وظیفه هماهنگی اطلاع رسانی دستگاه های اجرایی را در استان بر عهده خواهد داشت.
ماده ۶- به استثنای مقامات موضوع تبصره (۲) ماده (۱) قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت ـ مصوب ۱۳۷۰ ـ و همطراز آنها، انجام هر گونه مصاحبه توسط مسئولین و کارکنان دستگاه و انتشار هر گونه خبر باید از طریق روابط عمومی دستگاه و با رعایت سیاست های کلی اطلاع رسانی دولت صورت پذیرد.
ماده ۷- روابط عمومی ها موظف به همکاری و تعامل مناسب با تمامی رسانههای قانونی به خصوص سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، خبرگزاری جمهوری اسلامی و موسسه فرهنگی ـ مطبوعاتی ایران و رعایت سیاست های مربوط ابلاغی موضوع آیین نامه ساماندهی فعالیت پایگاههای اطلاع رسانی (سایتهای) ایرانی، موضوع تصویب نامه شماره ۱۰۹۰۶۰/ت ۳۵۷۴۱ هـ مورخ ۵/۹/۸۵ از سوی فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند.
ماده ۸- روابط عمومی ها حداکثر تا اول دی ماه هر سال برنامههای ارتباطی، اطلاعاتی و انتشاراتی سال بعد خود را بر اساس برنامه سالانه وزارتخانه یا سازمان متبوع و هماهنگی با دبیرخانه شورای اطلاع رسانی دولت تنظیم خواهند نمود.
ماده ۹- دستگاهها موظفند حداقل دو در هزار بودجه جاری ستادی و استانی خود را به تفکیک برای فعالیتهای روابط عمومی و اطلاع رسانی در نظر گیرند و هنگام مبادله موافقتنامه با سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور یا استان آن را به عنوان هزینه های ضروری دستگه منظور کنند و در اختیار روابط عمومی ها قرار دهند.
ماده ۱۰- کلیه آیین نامه، دستورالعملها و بخشنامه های مغایر از جمله تصویب نامه شماره ۸۱۵۵۲ مورخ ۲۸/۱۲/۵۳ لغو می گردد.
ماده۱۱ـ به منظور افزایش ظرفیت های اطلاع رسانی هدفمند در مجموعه استانها، ادارات روابط عمومی استانداری ها به اداره کل ارتقاء می یابد.»
پرویز داودی ـ معاون اول رییسجمهور