آئین نامه واحدهای اطلاعات و انتشارات و روابط عمومی‌ وزارتخانه‌ها و مؤسسات دولتی مصوب ۱۳۵۳,۱۲,۲۸

هیئت وزیران در جلسه مورخ ۲۸/۱۲/۱۳۵۳ بنا به پیشنهاد شماره ۱۱۱۲۱/۵۱/۳۳۴۹۶ مورخ ۴/۹/۱۳۵۳ وزارت اطلاعات و جهانگردی و باستناد بند هـ ماده یک قانون تأسیس وزارت اطلاعات و جهانگردی آئین نامه واحدهای اطلاعات و انتشارات و روابط عمومی‌ وزارتخانه‌ها و مؤسسات دولتی را بشرح زیر تصویب نمودند:

ماده ۱ ـ در اجرای ماده یک قانون تأسیس وزارت اطلاعات و جهانگردی بمنظور نشر اخبار و تهیه و اجراء و تمرکز و هماهنگ ساختن برنامه‌های انتشاراتی و اطلاعاتی کلیه وزارتخانه‌ها و مؤسسات دولتی، وابسته بدولت و بانکها و شرکتهائی که بیش از پنجاه درصد سهام آن متعلق بدولت است، شورائی بریاست وزیر اطلاعات و جهانگردی و عضویت مسئولان اطلاعات و انتشارات و روابط عمومی‌ وزارتخانه‌ها و مؤسسات دولتی بنام شورای اطلاعات و انتشارات کشور در وزارت اطلاعات و جهانگردی تشکیل میگردد.

تبصره ۱ ـ در غیاب وزیر اطلاعات و جهانگردی یکی از معاونان وزارت مذکور بانتخاب وزیر، ریاست شورا را برعهده خواهد داشت.

تبصره ۲ ـ شورای اطلاعات و انتشارات در مراکز استان یا فرمانداریکل بریاست استاندار یا فرماندار کل و نیابت ریاست مسئول اداره کل یا اداره اطلاعات و جهانگردی و با شرکت کلیه مسئولان امور اطلاعات و انتشارات و روابط عمومی‌ سازمانهای دولتی مرکز هر استان یا فرمانداری کل تشکیل میگردد.

تبصره ۳ ـ دستور‌العمل تشکیل جلسات شورای اطلاعات و انتشارات از طرف وزارت اطلاعات و جهانگردی تنظیم و ابلاغ میگردد.

 

ماده ۲ ـ در هر وزارتخانه یا مؤسسه دولتی، واحد اطلاعات و انتشارات و روابط عمومی ‌از نظر امور فنی و انتشاراتی مجری سیاستها و خط مشی‌های وزارت اطلاعات و جهانگردی است.

تبصره ـ امور تبلیغاتی سازمانها و شرکتهای دولتی از نظر تبلیغ بازرگانی با رعایت آئین نامه تمرکز، توزیع و نشر آگهی‌های دولتی تابع مقررات خاص خود و از جهت اجرای طرحهای اطلاعاتی و انتشاراتی که باید منطبق با سیاست عمومی ‌دولت باشد تابع خط مشی وزارت اطلاعات و جهانگردی خواهد بود.

 

ماده ۳ ـ وزارت اطلاعات و جهانگردی با همکاری سازمان امور اداری و استخدامی‌ کشور برای مسئولان و کارمندان واحد روابط عمومی‌ وزارتخانه‌ها و سازمانهای دولتی دوره‌های کوتاه مدت تخصصی تشکیل خواهد داد تا آنان را با اصول جدید روابط عمومی‌ و برنامه‌های انتشاراتی و اطلاعاتی که جنبه فنی دارد آشنا سازد.

 

ماده ۴ ـ سازمان امور اداری و استخدامی‌ کشور هرگونه تجدید نظر در وظایف سازمان اطلاعات و انتشارات و روابط عمومی ‌را با کسب نظر مشورتی وزارت اطلاعات و جهانگردی انجام خواهد داد.

 

ماده ۵ ـ انتصاب مسئولان واحدهای اطلاعات و انتشارات و روابط عمومی ‌وزارتخانه‌ها و سازمانهای دولتی با مشورت وزارت اطلاعات و جهانگردی صورت خواهد پذیرفت و تغییر آنان موکول به جلب نظر مشورتی وزارت اطلاعات و جهانگردی است.

 

ماده ۶ ـ وزارت اطلاعات و جهانگردی با همکاری سازمان امور اداری و استخدامی ‌کشور ترتیبی خواهد داد که‌ همه ساله بورسهای اختصاصی روابط عمومی‌ و تبلیغاتی برای استفاده و آگاهی بیشتر مسئولان روابط عمومی ‌وزارتخانه‌ها و سازمانهای دولتی برقرار گردد.

 

ماده ۷ ـ واحدهای اطلاعات و انتشارات و روابط عمومی ‌وزارتخانه‌ها و سازمانهای دولتی حداکثر تا اسفند ماه‌هر سال برنامه‌های سال بعد ارتباطی و اطلاعاتی و انتشاراتی و سمعی و بصری خود را بر اساس برنامه سالانه وزارتخانه یا سازمان متبوع خود تنظیم و برای بررسی و هماهنگی در شورای اطلاعات و انتشارات و روابط عمومی ‌و تصویب وزارت اطلاعات و جهانگردی ارسال خواهند داشت.

 

ماده ۸ ـ تصمیمات وزارتخانه‌ها و سازمانهای دولتی در مورد برنامه‌ها و طرحهای مختلف و مناسب که نیاز به روشن کردن افکار عمومی‌ دارد از طریق واحدهای اطلاعات و انتشارات و روابط عمومی ‌باطلاع وزارت اطلاعات و جهانگردی خواهد رسید تا با همکاری وزارتخانه یا سازمان مربوط و با استفاده از عوامل انتشاراتی، طرح لازم از طرف وزارت اطلاعات و جهانگردی تهیه و اجرا شود.

 

ماده ۹ ـ تأمین هزینه اجرای برنامه و طرحهای انتشاراتی و رادیو تلویزیونی و مطبوعاتی که به پیشنهاد وزارتخانه یا سازمان مربوط بتصویب وزارت اطلاعات و جهانگردی رسیده باشد بعهده وزارتخانه یا سازمان مربوط خواهد بود.

 

ماده ۱۰ ـ مسئولان واحدهای اطلاعات و انتشارات و روابط عمومی‌ وزارتخانه‌ها و سازمانهای دولتی اخبار و اطلاعاتی که انتشار آنها ضروری باشد با نظر مقامات مسئول وزارتخانه یا سازمان مربوط تهیه و از طریق وزارت اطلاعات و جهانگردی در اختیار وسایل ارتباط جمعی خواهند گذارد.

تبصره ۱ ـ باستثنای وزراء و معاونان آنها انجام هرگونه مصاحبه و دادن خبر از طرف دیگر مسئولان وزارتخانه‌ها و سازمانهای دولتی باید از طریق واحد اطلاعات و انتشارات و روابط عمومی ‌بعمل آید.

تبصره ۲ ـ وزارت اطلاعات و جهانگردی بمنظور آمادگی بیشتر وسائل ارتباط جمعی قبلا از طریق واحدهای روابط عمومی ‌وزارتخانه‌ها و سازمانهای دولتی در جریان مصاحبه وزیران و معاونان آنها قرار خواهد گرفت تا اقدامات لازم را بعمل آورند.

تبصره ۳ ـ مقامات وزارتخانه‌ها و سازمانهای دولتی ترتیبی خواهند داد که مسئولان اطلاعات و انتشارات و روابط عمومی ‌آنها در جریان کلیه فعالیتها و برنامه‌های قابل انتشار وزارتخانه یا سازمان خود قرار گیرند.

 

ماده ۱۱ ـ واحدهای اطلاعات و انتشارات و روابط عمومی‌ هر یک از وزارتخانه‌ها و سازمانهای دولتی موظفند مطالب مطبوعات را دقیقاً بررسی نمایند و گزارشی در مورد مندرجات مطبوعات مربوط بوزارتخانه یا سازمان خود تهیه کنند و یک نسخه از آنرا در اسرع وقت بوزارت اطلاعات و جهانگردی ارسال دارند.

 

ماده ۱۲ ـ واحدهای اطلاعات و انتشارات و روابط عمومی‌ موظفند درباره‌ هرگونه برنامه ای که اجرای آن از طرف مقامات وزارتخانه یا سازمان مربوط در زمینه‌های مختلف امور اجتماعی و رفاهی به مردم وعده داده شده یا در مطبوعات انتشار می‌یابد و یا از طریق رادیو تلویزیون در معرض افکار عمومی‌ قرار میگیرد زمان بندی مراحل اجرائی آنرا برای ثبت در دفتر وعده‌ها به اداره کل هماهنگی اطلاعات و انتشارات دولتی وزارت اطلاعات و جهانگردی ارسال دارند تا در پایان اجرای هر مرحله طرحهای انتشاراتی بمنظور آگهی مردم تهیه شود.

 

ماده ۱۳ ـ واحدهای اطلاعات و انتشارات و روابط عمومی‌ موظفند در صورتیکه در مطبوعات مطالبی منتشر شود که لازم به جوابگوئی و توضیح باشد بلافاصله موضوع را با مقامات مسئول مطرح کنند و پاسخ روزنامه را در اسرع وقت تهیه و ارسال دارند و رونوشت آنرا همزمان به وزارت اطلاعات و جهانگردی بفرستند.

 

ماده ۱۴ ـ وزارت اطلاعات و جهانگردی بمنظور رفع نیاز واحدهای اطلاعات و انتشارات و روابط عمومی ‌در تهیه فیلم، عکس و اسلاید که مورد تقاضای وزارتخانه‌ها و سازمانهای دولتی میباشد همکاری لازم بعمل خواهد آورد و هزینه اینگونه امور بعهده سازمان مربوط خواهد بود.

 

ماده ۱۵ ـ نیروهای مسلح شاهنشاهی مشمول مقررات این آئین نامه نخواهد بود.

 

وزیر مشاور و معاون اجرائی نخست وزیر ـ‌ هادی هدایتی