تاثیر ارتباط چشمی بر توجه مخاطبان

چشم‌ها آیینه روح هستند و حس‌ها به بهترین نحو از طریق چشم‌ها منتقل می‌شوند. چشم‌ها می‌توانند حس توجه یا عشق را به مخاطب منتقل کنند و یا به مخاطب حس بی‌توجهی و کم‌ارزش بودن بدهند.

طبق مطالعه‌ای که در دانشگاه UCLA انجام‌شده مشخص‌شده است که ۹۳ درصد از تأثیر ارتباطات انسانی، هیچ ربطی به کلمات ندارد. چیزی که اهمیت دارد زبان بدن، لحن صدا و البته ارتباط چشمی است. در این میان ارتباط چشمی از اهمیت بیشتری برخوردار است چون ما از طریق چشم‌ها با مردم ارتباط برقرار می‌کنیم.

تحقیقات نشان داده، احساسی که از طریق نگاه به افراد منتقل می‌شود، باعث بالا رفتن پاسخ فیزیولوژیک بدن می‌شود. ضربان قلب، عرق کردن، تغییر روند تنفس و حالت چشم‌ها فرد را قابل اعتمادتر کرده و این تصویر در ذهنمان می‌ماند.

ارتباط چشمی مهارتی است که مخاطبان را ترغیب به شنیدن صحبت هایمان می کند. مطالعه‌ای در دانشگاه کورنل در سال ۲۰۱۴ انجام شد که در مجله رفتار و محیط‌زیست (journal Environment and Behavior) منتشر شد. محققین تصویر خرگوش کارتونی که بر روی جعبه غلات TRIX بود را دست‌کاری کردند و حالت‌های خرگوش را تغییر دادند، آن‌ها در این تحقیق دریافتند که افراد بزرگ سال در موقع خرید جعبه‌ای را که خرگوش به آن‌ها نگاه می کند و در تصویر نزدیک‌تر است، بیشتر از حالتی که تصویر خرگوش دورتر است و به مشتری نگاه نمی کند خریداری می‌کنند.

پروفسور برایان وانسینک، استاد مدرسه دایسون کرنل، می‌گوید: «ارتباط چشمی که شخصیت روی جعبه غلات برقرار کرده بود، در مشتریان حس بهتری به وجود آورده بود و با آن‌ها ارتباط بهتری برقرار کرده بود». ارتباط چشمی شخصیت‌های بر روی جعبه‌های کارتونی هم در خرید و تصمیم‌گیری ما موثر هستند.

ارتباط چشمی یکی از مهم‌ترین راه‌های برقراری ارتباط است و به افراد کمک می‌کند که علاوه بر ارتباط موثر، اعتماد به ‌نفسشان را نیز تقویت کنند و خود را در نظر دیگران به بهترین شکل نشان دهند.

 

سایر فیلم ها