تفاوت دانش و مهارت در ارتباط موثر

علم و دانش تا وقتی به مهارت تبدیل نشود، فایده چندانی ندارد.
در حوزه ارتباطات هم آن چیزی که بیش از همه به کار می‌آید، مهارت برقراری ارتباط موثر است و این مهارت با تمرین و ممارست به دست می‌آید.

دانش چیست؟

مهارت و دانش: دانش را در طول زندگی از کانال های مختلف مثل مدر سه و دانشگاه یا حتی در خانواده و جامعه فرا می گیریم. مثلاً در مدرسه ریاضی را یاد می گیریم و یا به کلاس زبان می رویم و آن را د رحد دانش فرا می گیریم . یا تعریف های گوناگون از اعتماد به نفس یا عزت نفس را حفظ می کنیم یا یک کتاب را در باره ی تاریخ یا جغرافیا می خوانیم.

حتی کتاب یا مجله ای را در مورد هواپیما یا انواع خودرو ها مطالعه می کنیم. کتاب مربوط به راهنمایی و رانندگی را کاملاً حفظ می کنیم و لی نمی توانیم رانندگی کنیم.

مهارت چیست؟

اما مهارت چیزی فراتر از این حرف هاست زمانی که صحبت از کسب مهارت می آید برخی انسان ها عقب نشینی می کنند. چرا؟ چون کسب مهارت علاوه بر آنکه نیاز به کسب دانش دارد نیاز به تمرین و تکرار دارد و این پلی است که ما را به مهارت می رساند.

پیشنهاد می کنم هر دانشی را که فرا می گیرید تمرین مربوط به آن را انجام داده و از این پل گذر کنید تا به مهارت لازم دست پیدا کنید. آنگاه است که می توانیم آن دانش را با مهارتی کسب کرده ایم اجرایی نماییم. با اجرای دانش است که تغییرات اتفاق می افتد و ما تبدیل به انسانی می شویم که قبلاً نبوده ایم.

یک مکانیک را در نظر بگیرید که دارای مدرک مکانیکی از سازمان فنی و حرفه ای است و ادعا می کند که مکانیکی را بلد است. این ادعا زمانی برای ما ثابت می شود که شخص مکانیک بتواند آچار بدست خودرویی را تعمیر نماید. پس می بینیم زمانی ادعای مکانیک ثبت شد که یک کار اجرایی در رابطه با ادعای خود انجام داد.

یک سخنران نیز به همین صورت اگر ادعا نماید که می تواند در برابر جمع بدون استرس سخنرانی نماید و گواهی گذراندن دوره‌ی جامع آموزش سخنرانی، فن بیان و اعتمادبه نفس را از مجموعه آموزشی گنج نهان ایرانیان دریافت نموده است، زمانی این ادعا قابل اثبات است که این فرد سخنران بتواند حداقل سه دقیقه در مقابل دیگران بدون استرس سخنرانی خود را به اجرا بگذارد.

بنابراین زمانی می توانیم بگوییم که ما چیزی را یاد گرفته ایم که بتوانیم آنرا اجرا نماییم و گرنه آنرا شنیده ایم، دیده ایم، خوانده ایم و یا فکر می کنیم که می دانیم.

 

سایر فیلم ها