✍️ سیدحسین قوامی
از وقتی سایت علی بابا ایرانی شروع به فعالیت کرد با خودم فکر می کردم که چرا اسم و کد رنگش مشابه نام فروشگاه اینترنتی بزرگ چین است؟! با این کپی برداری، هم امکان ثبت دامنه دات کام را از دست داده و هم نمیتواند در عرصه بینالمللی فعالیت چشمگیری داشته باشد و با توجه به قوانین کپی رایت، محدود به مرزهای ایران و دات آی آر میشود.
تا اینکه روز گذشته خبر رسید این مجموعه دست به ریبرندینگ زده است و لوگوی خود را تغییر داده است. ظاهرا قرار است ایرلاین تاسیس کند و مالک ناوگان اتوبوسی و جادهای باشد و به یکی از مهمترین دارندگان وسائل حمل و نقل عمومی تبدیل شود.
اما در لوگوی جدید علی بابای ایرانی هیچ خلاقیتی دیده نمیشود و کاملا تکراری است و در سایتهای طراحی لوگوی مجانی نمونههای بسیاری از آن وجود دارد. وقتی این موضوع در کنار نام تکراری آن قرار میگیرد، میتواند مشکلات بسیاری برای این مجموعه ایجاد کند (یا حداقل از ارزش برند آن بکاهد) مخصوصا که شنیده میشود قرار است از الان برای جام جهانی آمریکا برنامه ریزی کنند و نماینده انحصاری جام جهانی ۲۰۲۶ باشد.
تغییر لوگو و ری برندینگ قطعا اقدام بسیار مثبتی است و میتواند به هویت مستقل علی بابا نزدیکتر شود، اما اگر بخواهد با برند خودش فعالیت بین المللی کند، موثرترین گام اصلاح نام و نشان بر اساس قوانین کپی رایت است.