پژوهشکده مطالعات راهبری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، طی گزارشی نوشت: بهدنبال دستور پادشاه عربستان مبنی بر تشکیل کمیته مبارزه با فساد، چندین شاهزاده، وزیر و مقام فعلی و سابق عربستانی بازداشت شدند… در بیانیهای از ملک سلمان که از تلویزیون عربستان پخش شد، آمده است: «این سرزمین از بین خواهد رفت، مگر اینکه فساد ریشهکن شود و مفسدان پاسخگو باشند».
این گزارش ادامه می دهد: کاهش شدید قیمت نفت در سه سال اخیر که باعث کسری بودجههای هنگفت دولت سعودی شد و همچنین، چشمانداز تداوم روند پایین قیمت نفت در سالهای پیشرو نشان میدهد دولتهای متکی به رانت نفت نمیتوانند در بلندمدت روی درآمد پایدار این منبع حساب باز کنند. به همین دلیل است که در سند «چشمانداز ۲۰۳۰» عربستان سعودی آمده است: «متنوعسازی اقتصادمان برای ثبات آن حیاتی است.
خبرگزاری ایسنا نوشت: گردشگری در واقع ستون «چشمانداز ۲۰۳۰» عربستان است که طرحی بلندپروازانه برای مدرن کردن و تنوع بخشیدن به اقتصاد عربستان و کاهش وابستگی آن به نفت است. هدف از این طرح، تغییر وضعیت پادشاهی نفتی با سابقه نه چندان مناسب در حوزه حقوق بشر به یک مقصد توریستی سطح بالاست… عربستان برای رسیدن به ۱۵۰ میلیون بازدیدکننده از این کشور تا سال ۲۰۳۰ و توقف وابستگی به نفت، رقابت شدیدی را برای کسب میزبانی رویدادهای ورزشی و فرهنگی آغاز کرده است. این کشور به تازگی موفق شده است در رقابت با کره جنوبی و ایتالیا، حق میزبانی از اکسپو ۲۰۳۰ را بهدست آورد، درحالیکه میزبان بازیهای زمستانی آسیایی ۲۰۲۹ و جام جهانی فوتبال ۲۰۳۴ است و به مقصدی مهم برای برگزاری مسابقات فرمول یک و گلف تبدیل شده است.
این خبرگزاری نوشت: بر اساس جدیدترین دادههای رسمی منتشرشده از سوی سازمان جهانی گردشگری، عربستان که در سال ۲۰۲۲ با جذب ۱۶.۵ میلیون گردشگر سریعترین رشد را در عرصه گردشگری جهان به خود اختصاص داده بود، در سال ۲۰۲۳ نیز همچنان به این روند نجومی ادامه داد و توانست با ثبت رشد ۶۶ درصدی، شمار گردشگران خارجی خود را به حدود ۲۷.۵ میلیون نفر برساند.
عربستان سعودی در سالهای اخیر با اصلاحات اجتماعی، فرهنگی و سیاسی گوناگونی درصدد است تا چهرهای جدید و متفاوت از آنچه هست در میان جامعهی بینالمللی ارائه دهد و به قول معروف «ریبرندینگ» کند. این کشور تلاش دارد با اتکا به اقدامات انجام شده و به کمک شرکتهای روابط عمومی معتبر جهانی و کمپینها و تبلیغات رسانهای گسترده، جامعهی جهانی را اقناع کند که با عربستان جدیدی روبرو هستند. این در حالی است که با وجود جاذبه های گردشگری، تاریخی و طبیعی بی نظیر ایران، کشورمان در سال ۲۰۲۲ میزبان حدود ۴ و در سال ۲۰۲۳ میزبان حدود ۶ میلیون گردشگر خارجی بوده است. این تنها یک جنبه فعالیت های عربستان است و وقتی بدانیم شرکت نفت این کشور (آرامکو) در سال ۲۰۲۲ به تنهایی ۱۶۱،۱ میلیارد دلار سود کرده است، در مییابیم که با آمار و ارقام و اعداد نمیشود شوخی کرد و شعار داد!
بنابراین به دور از توهم و خیال پردازی، واضح و روشن و مبرهن است، خرگوش لنگ و منگی که سوار پراید است، در رقابت با لاک پشت باهوشی که سوار موشک است، فرصت و شانس چندانی ندارد و قطعا شکست می خورد! پس هرچه می خواهید بگویید، ولی بدانید تا دیر نشده باید فکری کرد
تصورش هم سخت و عذابآور است که در منطقهای که ایران با این همه جاذبه تاریخی، جهانگردی، گردشگری و طبیعت بینظیر و چهار فصل قرار دارد، مردم کشورهای جهان در صف انتظار خرید بلیت جده و عسیر و تبوک و… باشند! اگر عربستان نفت دارد، ما هم داریم! تازه اگر گاز ندارد، ما داریم! اگر معادن طلا و جواهر ندارد، ما داریم! اگر طبیعت و تاریخ و تمدن ندارد، ما داریم! پس آن چه چیزی است که عربستان دارد و ما نداریم؟!
لیونل مسی که همراه با تیم اینترمیامی آمریکا برای بازی با النصر و کریستیانو رونالدو به عربستان سفر کرده است، در یک تبلیغ خلاقانه با موضوع معرفی جذابیتها گردشگری این کشور شرکت کرده است. عربستان چند سالی است از طریق برنامهریزیهای متنوع، تغییر برخی سیاستهای سختگیرانه سابق، جذب ستارههای فوتبال جهان و تبلیغ از طریق چهرههای سرشناس دنیا برای انعکاس چهره مثبت عربستان به یکی از قطبهای گردشگری جهان تبدیل شود. تبلیغ لیونل مسی یکی از تلاشهای عربستان برای تبدیل شدن به یکی از کشورهای پربازدید جهان است.
تیزر تولید شده با حضور لیونل مسی ستاره فوتبال جهان هم در این راستاست، که طی آن تصویر عمومی از عربستان که بیشتر آن صحرا است یا کشوری که زنان در آن امکان فعالیتهای اجتماعی ندارد را هدف گرفته، و یکبهیک این تصورات اشتباه (به زعم سازندگان تیزر) را در هم میشکند و تصویری متفاوت از عربستان نمایش میدهد که دارای جنگلهای سرسبز و رودهای خروشان و کوههای پربرف است! سرزمینی که زنان در آن به شکل کامل شاد و سرزنده مشغول فعالیتهای علمی، ورزشی و فرهنگی هستند! در خاتمهی تیزر نیز ستاره سرشناس فوتبال جهان -مانند سیامک انصاری در آثار مهران مدیری- رو به دوربین میکند و میگوید: «عربستان فراتر از چیزی است که فکر میکنید»!
قطعا با یک گل بهار نمیشود، آن هم در سرزمین خشک و برهوت عربستان! اما وقتی مجموعهی اقدامات و برنامههای ساختاری و اجرایی در کنار تبلیغات گستردهی رسانهای قرار گرفته و تداوم یابد، قطعا میتواند تصورات بسیاری از مردم را تغییر داده و چهره جدید عربستان را باورپذیر کند.