جلد دوم کتاب استانداردهای روابط عمومی منتشر شد

جلد دوم کتاب استانداردهای روابط عمومی تالیف احمد یحیایی ایله ای، سیدشهاب سیدمحسنی، مهـدی بـاقریــان، سـیـد حسیـن قـوامی، عـادل میرشاهی و با مدیریت سید هادی میرباقری از سوی انتشارات کارگزار روابط عمومی به بازار کتاب عرضه شده است.

به گزارش شارا، این کتاب در دو بخش مدیریت برنامه ریزی و فنون روابط عمومی تدوین شده است.

یادداشت ناشر
ما و شما که در حیطه کار پرمشغله و جذاب روابط‎ عمومی فعالیت می‎ کنیم، حتماً بارها و بارها پای حرف‎ ها و صحبت ‎های کتاب نشسته‌ایم.

زمانی که کتابی را در دست می ‎گیریم و می‎ خوانیم در حقیقت به حرف‎ های یک دوست گوش فرا می ‎دهیم. در زندگی روزمره، معمولاً برای حرف‎ هایی گوش شنوا وجود دارد که تازه باشند و به قول معروف بتوانیم آن‎ها را در عمل به کار ببریم. کتابی که بتواند به طور مفید و مختصر ما را با آنچه به کارمان می ‎آید آشنا کند، دوست خوبی است که همنشینی با او را قدر خواهیم دانست.

امروزه، بازار کتاب مملو از کتاب ‎های گوناگون است. در زمینه روابط ‏عمومی و ارتباطات هم می ‎توان آثار فراوانی را در آن یافت. اما به نظر می ‎رسد این گونه کتاب ‎ها با پرداختن به کلیات و مباحث نظری ـ که در جایگاه خود ارزشمند و مفید هستند ـ کمتر توانسته ‎اند در عمل به کمک دست‎اندرکاران این حرفه بیایند.

به همین لحاظ و با این نگاه که مجموعه ‎ای از کتاب‎ های کاربردی و سودمند تهیه و در اختیار علاقه ‎مندان این حرفه قرار گیرد، انتشارات کارگزار روابط ‏عمومی پس از سال‎ ها تجربه در زمینه چاپ کتاب‎ ها و نشریات مرتبط با روابط ‏عمومی‏ و ارتباطات، تهیه و چاپ مجموعه کتاب‎ های کاربردی روابط‏ عمومی‏ در حوزه ‎های اصول، مبانی و فنون روابط ‎عمومی را در دستور کار خود قرار داده است.

در نظر است این مجموعه کتاب ‎ها به مرور تهیه و تقدیم علاقه‎ مندان و دست‎اندرکاران این عرصه گردد. انتشارات کارگزار روابط ‏عمومی به لحاظ اهمیت موضوع حرفه و هنر روابط‎ عمومی در عرصه‎ های مختلف، دیری است که بخشی از فعالیت‎ های خود را به «استانداردهای روابط  عمومی» اختصاص داده است. امید است تلاشگران عرصه روابط ‎عمومی، در یک همگامی و هماهنگی و وحدت رویه، برای توفیق در ارایه بهترین و ضروری ‎ترین آثار در این میدان، یار و یاور ما باشند. انشاءا…
انتشارات کارگزار روابط ‏عمومی

مقدمه اول
خوشبختانه جلد اول کتاب استانداردهای روابط عمومی با استقبال خوب مدیران، کارشناسان و علاقمندان به حوزه روابط عمومی و ارتباطات مواجه شد و این انگیزه را ایجاد کرد که با گذشت کمتر از یک سال همانطور که در جلد اول کتاب مذکور نوید آن داده شده بود با همت تعدادی از اساتید و صاحب نظران روابط عمومی، دومین جلد کتاب به زیور طبع آراسته و پیش روی علاقمندان و خوانندگان حرفه روابط عمومی قرار گیرد.

دومین جلد کتاب استانداردهای روابط عمومی به نوعی تکمیل کننده شاخه های فعالیتی روابط عمومی می باشد که در جلد اول امکان و فرصت نگارش آن فراهم نگردید. به واقع مجموعه کتب جلد اول و دوم کتاب استانداردهای روابط عمومی تمامی فنون و فعالیت های اصلی روابط عمومی را شامل شده که ضمن توضیح هر فعالیت، فرآیند، نمودار و چک لیست کاری برای آن ارایه کرده است. حتی کسانی که تجربه کار و فعالیت در واحد روابط عمومی را نداشته باشند با بکار گرفتن فرآیند کاری تعریف شده برای هر فعالیت و تکنیک و چک لیست های کاری می توانند گام به گام آن فن و تکنیک را به راحتی و با کیفیت خوب در سازمان شان اجرا و پیاده سازی کنند.

دومین جلد کتاب استانداردهای روابط عمومی به دو بخش مدیریت و برنامه ریزی فنون روابط عمومی تقسیم بندی شده است که در بخش اول به روش تهیه سند روابط عمومی به عنوان یک پیشینه و نقشه راه برای هر روابط عمومی پرداخته و در ادامه فرآیند بهینه سازی فعالیت های روابط عمومی را ارایه کرده است. شیوه انتخاب درست مدیر و مشاور روابط عمومی و نحوه مدیریت بحران، مذاکره و شهرت، از دیگر موضوعات بخش مدیریت برنامه ریزی کتاب می باشد.

بخش دوم کتاب نیز شامل فنون ارتباطات رسانه ای، ارتباطات اینترنتی و الکترونیکی، ارتباطات مردمی، مدیریت گردهمایی ها و مدیریت انتشارات است.

در پایان، انتشارات کارگزار روابط عمومی بر خود لازم میداند از مهندس سیدهادی میرباقری از مدیران شایسته و برجسته کشورمان و از نویسندگان اثر، دکتر احمد یحیایی ایلهای، مهدی باقریان، سیدشهاب سیدمحسنی، عادل میرشاهی و مهندس سیدحسین قوامی که از کارشناسان مجرب و صاحب نظران این رشته میباشند تشکر و قدردانی نماید. بدون تردید کتاب پیش رو نیز خالی از ضعف و کاستی نبوده و منتظر دریافت نظرات و پیشنهادات سازنده علاقمندان و خوانندگان برای اصلاح آن در چاپ های بعدی می‌باشد.
نویسندگان بهار ۱۳۹۴

مقدمه دوم
استانداردسازی، راهگشای رشد و اعتلای روابط عمومی

آفریننده جهان برای برقراری نظام خلقت برای هر چیزی حد، مقدار، معیار و اندازه ای را مقرر کرده است که امروزه به آن «استاندارد» گفته می شود. «استاندارد» همان «نظم» موجود میان اجزا و ضوابط حاکم بر روابط است که از طریق تامین و نگهداری اطلاعات، تضمین کیفیت، سلامت محصولات و خدمات، موجب پویایی و بالندگی هر سیستمی می شود.

«روابط عمومی» نیز بدون ضوابط و قواعد مشخص و معین نمیتواند نظام کارا و اثربخشی داشته باشد. بنابراین تهیه و تدوین استانداردهای روابط عمومی می تواند موجب کاهش منابع مصرفی و افزایش کیفیت و بهره وری در کارها شود. از این رو باید تدبیری اندیشیده شود تا فرآیند استانداردسازی از نظر محتوا و روند اجرایی، راه رسیدن به هدف را تسهیل کرده و به سادگی و به دور از هرگونه پیچیدگی قابل ارائه باشد.
برای پرهیز از مباحث تئوریک به یک نمونه کوچک از تدوین استانداردها و تاثیر مثبت آن در کسب موفقیت و گشایش فصلی تازه در حیات روابط عمومی و امور بین الملل گروه پتروپارس در سال ۱۳۹۱ اشاره می شود که استانداردهای کاری در زمینه:

ـ دستورالعمل گزارش دهی از روند توسعه و فعالیت ها و ارائه و اطلاع رسانی آن در شرکت
ـ دستورالعمل فعالیت های سمعی بصری
ـ دستورالعمل ارتباط با رسانه ها و تهیه بریده جراید
ـ دستورالعمل خدمات طراحی گرافیکی
ـ دستورالعمل انتشار آگهی
ـ دستورالعمل کدگذاری محصولات روابط عمومی
ـ فرآیند برگزاری مراسم
ـ روش اجرایی برگزاری مراسم

با این هدف که تغییرات احتمالی مدیران و کارشناسان این حوزه نتواند مانع اجرای دقیق و سریع برنامه ها شده و استانداردها بتوانند روش های اجرای برنامه ها را از دسترس تغییر سلیقه ها دور نگاه دارند در سند راهبردی روابط عمومی گنجانده شد. تهیه و تنظیم این فرآیندها، دستورالعملها و روش های اجرایی توانست سهم به سزایی در پویایی و چابکسازی اقدامات این مجموعه داشته و با وجود نیروهای محدود، بسترساز کسب موفقیت های پرشماری چون دریافت «جایزه طلایی روابط عمومی» در یازدهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران (۱۳۹۳)، کسب «مدیر برتر روابط عمومی» در دهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران (۱۳۹۲) و دهمین سمپوزیوم بین المللی روابط عمومی (۱۳۹۳)، «روابط عمومی برتر ملی» در نهمین سمپوزیوم بین المللی روابط عمومی (۱۳۹۲) و «روابط عمومی ممتاز ملی» در هشتمین جشنواره ملی انتشارات روابط عمومی (۱۳۹۲) شد و البته ناگفته پیداست که پشتیبانی و حمایت جناب آقای مهندس شمس؛ مدیرعامل محترم گروه پتروپارس و سایر مدیران و همکاران این مجموعه، به عنوان مکمل این استانداردهای مدون، توانست موفقیت های مذکور را در دسترس قرار دهد.

اکنون نیز پس از چاپ و انتشار موفق جلد نخست کتاب ارزشمند “استانداردهای روابط عمومی” به عنوان گامی مثبت در جهت تحقق آرمان روابط عمومی یکپارچه و کارآمد، جلد دوم این کتاب با مشارکت موثر انجمن متخصصان روابط عمومی و موسسه کارگزار روابط عمومی و با بهره گیری از تجارب و دانش جمعی از متخصصان و اساتید این حوزه، تالیف و تدوین شده است که امید است ضمن این که اقدامی کوچک در مسیر ارتقا و رشد دانش روابط عمومی در کشور عزیزمان باشد، توجه نظر ناقدان و خوانندگان گرانقدر و بویژه اصحاب رسانه و روابط عمومی را جلب نموده و در عین حال نظرات راهگشای ایشان را به دنبال داشته و طعم شیرین نقد سازنده را در کام پدیدآورندگان این اثر جاری نماید.

شناسنامه کتاب:
کتاب استانداردهای روابط عمومی
مولف: احمد یحیایی ایله ای، سیدشهاب سیدمحسنی، مهـدی بـاقریــان، سـیـد حسیـن قـوامی، عـادل میرشـاهی
ناشر: کارگزار روابط عمومی
چاپ اول بهار ۱۳۹۴
قطع رحلی
قیمت: ۲۰ هزار تومان
تعداد صفحه: ۴۵۶