سرایت موج توقف انتشار چاپی مطبوعات از آمریکا به اروپا

روزنامه ” لویدز لست” با ۲۸۰ سال سابقه به عنوان یکی از قدیمی ترین نشریات جهان، از انتشار باز ایستاد و از این پس تنها نسخه های اینترنتی آن منتشر و در اختیار مخاطبان قرار می گیرد.

موج توقف انتشار چاپی مطبوعات در آمریکا کشورهای اروپایی را یکی پس از دیگری در می نوردد.

به گزارش عصر ایران، پس از توقف انتشار چاپی تعداد قابل توجهی از روزنامه ها و نشریات در آمریکا، هم اکنون این روند به اروپا و به ویژه مطبوعات قدیمی این منطقه رسیده است.

 تاکنون در آمریکا  نشریات بزرگ و معتبری چون شیکاگو تربیون ، بوستن گلوپ و لس آنجلس تایمز و پرتیراژترین مجله جهان یعنی تایم آمریکا هم ضمن توقف انتشار چاپی ، انتشار خود را در فضای اینترنت متمرکز شدند.

اتفاق شوک آور در این زمینه در انگلیس روی داد و روزنامه ” لویدز لست” با ۲۸۰ سال سابقه به عنوان یکی از قدیمی ترین نشریات جهان، از انتشار باز ایستاد و از این پس تنها نسخه های اینترنتی آن منتشر و در اختیار مخاطبان قرار می گیرد.

مهمترین دلیل برای توقف انتشار چاپی این نشریه و محدود شدن آن به فعالیت در فضای سایبری، کاهش تقاضا و خرید نسخه های چاپی و کاغذی این روزنامه بود.

البته انتقال کامل این روزنامه از انتشار چاپی و کاغذی به صرفا فضای اینترنت آسان نبود اما نظرسنجی از مخاطبان این روزنامه نشان داد که کمتر از ۲ درصد از آنها تنها و فقط از نسخه های چاپی این روزنامه استفاده می کردند.

“ریچارد مید ” ناشر این روزنامه در این باره گفت: شیوه انتشار دیجیتالی روزنامه می تواند درآمدهای جدیدی را به وجود بیاورد و فرصت های جدیدی را برای خلاقیت ایجاد کند. علاوه بر این در فضای دیجیتالی می توان خدمات اطلاع رسانی و خبری فوری و عمیق ارائه کرد.

لویدز لست در سال ۱۷۳۴ به شکل روزنامه دیواری در یکی از قهوه خانه های لندن انتشار خود را به عنوان منبع قابل اعتماد خبرها و تحلیل های بازار حمل و نقل جهان آغاز کرد.

علاوه بر این، روزنامه لیورپل پست نیز پس از ۱۵۸ سال انتشار به دلیل کاهش شدید آگهی ها و فروش تک نسخه ای، مجبور شد انتشار چاپی را متوقف و تنها به انتشار در فضای اینترنتی محدود شود.

البته این روند محدود به انگلیس نماند و در ایتالیا و آلمان هم شماری از مطبوعات انتشار کاغذی را متوقف و هم اکنون تنها در فضای اینترنتی فعالیت می کنند.

در ایتالیا روزنامه “نیوز” ضمن توقف چاپ و انتقال به فضای مجازی، بخش عمده ای از کارکنان خود را اخراج کرد. در آلمان هم روزنامه “فایننشال تایمز دویچلند” و روزنامه فرانکفورتر راندشو (آغاز انتشار از سال ۱۹۴۵) نیز همین شیوه را در پیش گرفتند.

براساس آمارهای غیررسمی ، هم اکنون حدود ۱٫۷ میلیارد نفر در جهان، مطبوعات و نشریات کاغذی و چاپی را مطالعه می کنند. در مقابل، ۲٫۵ میلیارد نفر در جهان نیز از رسانه های اینترنتی استفاده می کنند و این رقم در حال افزایش است.