انواع نشریه داخلی

نشریه های داخلی برحسب نوع مطالب و هدف از انتشار، به انواع مختلفی تقسیم بندی می شوند که هریک کارکرد ویژه خود را دارند و با توجه به انگیزه روابط عمومی با هدف خاصی منتشر می شوند.

نشریه داخلی اطلاع رسانی: این نوع نشریه معمولا با توجه به میزان فعالیت سازمان به صورت روزانه یا هفتگی منتشر می شود و مطالب آن حاوی اخبار درون سازمان به منظور آگاه کردن کارکنان از وضعیت داخلی و همچنین تصمیم گیری های مدیران درباره مسائل داخلی و کارکنان است. اطلاعیه ها، بخشنامه انتصاب ها، ترفیع ها و خبرهایی از این دست نیز در این نشریه می آید.

نشریه داخلی آموزشی: نشریه های آموزشی هنگامی انتشار می یابند که مدیران درصدد باشند از طریق نشریه اقدام به آموزش کارکنان خود کنند. گاهی این نشریه ها می توانند جای کلاسهای آموزشی را هم بگیرند یا زمینه مساعدتری را برای تشکیل این گونه کلاسها فراهم آورند. نوع مطالب آموزشی بستگی تام به میزان سواد کارکنان و اهداف آموزش دارد.

گاه چند نشریه همزمان، با توجه به نوع مخاطب منتشر می شوند. مثلا نشریه ای برای کارکنانی که به کارهای تخصصی اشتغال دارند و نشریه ای برای کارکنان عادی با سطح سواد مثلا زیردیپلم که به کارهای خدماتی مشغولند. یا نشریه ای برای آن دسته از کارکنان که به کارهای حسابداری یا کامپیوتر می پردازند. به این ترتیب اگر آموزش برای هر گروه با توجه به میزان سواد و تخصص آنان از راه انتشار نشریه صورت گیرد، نتایج مثبت خود را نشان خواهد داد. ذکر این نکته ضروری است که آموزش از طریق نشریه بویژه برای افراد کم سواد، حتما باید با در نظر گرفتن برخی از موضوع های دیگر مثل چاپ تصاویر مختلف (عکس، طرح و کاریکاتور) باشد تا درک و فهم آن برای مخاطب آسان شود. دوره انتشار نشریه های آموزشی بسته به نوع آموزش ، هفتگی و ماهانه است.

نشریه سرگرمی و رفاهی: روابط عمومی ها وظیفه دارند همواره از روحیه کارکنان خود باخبر باشند و بکوشند طراوت و سرزندگی کارکنان سازمان را در محیط کار از راههای گوناگون حفظ کنند. یکی از راههای حفظ روحیه بالای کارکنان، انتشار نشریه ای است که محتوای آن به حفظ طراوت و سرزندگی کارکنان به شکل مقتضی کمک کند؛ مطالب شاد، سرگرم کننده، مسابقه های جایزه دار، داستان های خنده آور، داستان های شاد و مصور، قرار دادن انواع کوپن برای تخفیف خرید از برخی فروشگاه های از قبل تعیین شده و… می تواند اوقاتی از ساعات فراغت کارکنان را پر کند و ضمن آن تفریح و سرگرمی هم به شمار آید. دوره انتشار چنین نشریه هایی معمولا هفتگی است؛ اما به تشخیص روابط عمومی و تمایل مخاطبان می تواند هفته ای ۲ شماره هم منتشر شود.

نشریه تبلیغی: این نشریه ها در سازمان هایی انتشار می یابند که به علت گستردگی کار یا کثرت و تنوع محصولات، دارای کارکنان زیادی هستند که در ساختمان های مختلف یا حتی شهرهای گوناگون به کار مشغولند. محتوای این نشریه ها، معرفی فعالیت ها یا محصولاتی است که تولید می شوند؛ زیرا اگر کارکنان از کم و کیف فعالیت ها و تولیدات آگاه باشند، نوعی غرور و افتخار به آنان دست می دهد و توانایی آنان را نیز افزایش می دهد. این نشریه ها از نظر کاغذ و چاپ باید کیفیت بسیار بالایی داشته باشند و دوره انتشار آنها ماهانه باشد.

نشریه های عمومی: این نشریه ها متداول ترین نشریه های داخلی هستند و محتوای آنها تلفیقی از اطلاع رسانی، آموزش، سرگرمی و رفاهی است. درصد حجم هر یک از این موضوع ها، بستگی به مخاطبان آن دارد که در پرسشنامه پیش از چاپ با توجه به سن، سواد، شغل و نوع کار در سازمان و پارامترهای دیگر ارزیابی می شود تا معلوم شود مثلا چند درصد مطالب اطلاع رسانی باشد و چند درصد آموزشی ، سرگرمی و یا رفاهی. موضوع این نشریه که معمولا به صورت هفتگی یا ماهانه (بسته به تعداد صفحات آن) انتشار می یابد، می تواند شامل موارد زیر باشد: – سرمقاله ، درباره مهمترین موضوع داخلی سازمان که همه کارکنان در آن سهمی دارند یا درباره یکی از برنامه های آینده و نقش کارکنان در پیشبرد آن. مقاله های آموزشی به زبان غیرتخصصی که همه فهم و قابل درک باشد. کاربرد تصویر، کارهای گرافیکی ، نقشه، جدول و نظایر آن در درک بهتر مقاله موثر خواهد بود. تهیه و ارائه گزارش از قسمت های مختلف سازمان، به نحوی که کارکنان دیگر را در شناخت فعالیت های آن بخش یاری دهد. مصاحبه با مدیران یا یکی از کارکنان به مناسبت موفقیت در کار یا آشنایی با کارمند جدید، کارمند مبتکر و خلاق و…این مصاحبه ها باید بتدریج با همه کارکنان صورت بگیرد و مصاحبه هایی جدی نیست، بلکه پرسش ها می تواند درباره ساده ترین موضوع ها مثلا در مورد غذای مورد علاقه مصاحبه شونده و یا غیره باشد.

دکتر قندی