۱۰ نکته در خصوص انتخاب هدیه تبلیغاتی موثر

اگر فقط چند قدمی در نمایشگاههای تجاری بزنید، ساک یا کیفی مملو از کالاهای تبلیغاتی اختصاصی و مجانی که همه با اهداف تبلیغاتی طراحی شده است خواهید داشت. اگر این مسئله را از نزدیک بررسی کنیم به چند مورد برخواهیم خورد. چه تعدادی از این هدایا واقعا موثر است؟ چه تعدادی توانستند پیغام خود را از طریق هدیه انتخابی به ما برسانند؟ آیا این پیغام به قدر کفایت مشهود می باشد؟ آیا این هدیه به اندازه کافی مفید و منحصر بوده که شما را بر آن دارد تا آن را نگه داشته و از آن استفاده بنما یید؟ بهتر است تمام این سوالات را قبل از انتخاب هدیه تبلیغاتی سازمان خود، در نظر بگیرید.

هر کسی از دریافت هدیه لذت می برد، حتی اگر یک چیز کوچک باشد. هدیه دادن خاطره ای تاثیرگذار و مطلوب بر جای می گذارد. می تواند حسن نیت شما را نشان بدهد یا باعث تشویق بشود. پیغام شما را به دریافت کننده می رساند و آگاهی بوجود می آورد. زمانی که تصمیم دارید هدیه ای مناسب برای نمایشگاه بعدی خود در نظر بگیرید این ۱۰ مورد را در نظر داشته باشید:

۱٫ با دادن هدیه چه چیزی بدست خواهیدآورد

هدیه نه تنها باید باعث بیاد آوری سازمان شما و برقراری ارتباط بیشتر با مخاطبین باشد، بلکه ترغیب کننده بوده و باعث بهتر شناساندن سازمان شما باشد. نه تنها پیغام تاثیرگذاری داشته باشد، بلکه خود هدیه، کالای قابل استفاده و مفیدی برای مصرف کننده باشد.

۲٫ چگونگی انتخاب هدیه

انتخاب های گوناگون را می توان در نظر داشت، اما کدام انتخاب به هدف شما نزدیکتر است! برای انتخاب هدیه درست، باید اهداف خود را در نظر داشته باشید. آیا می خواهید موضوعی را ارتقاء دهید، پیغام خاصی را منتقل کنید و یا آموزش خاصی به مخاطبین خود بدهید! داشتن اهداف واضح میتواند روند انتخاب شما را راحت تر نماید. افراد متخصصی در زمینه ارتقا سازی می توانند به شما کمک کنند. یادمان باشد که تصویر شرکت شما با انتخاب این هدایا منعکس خواهد شد.

۳٫ به چه کسانی می خواهید هدیه بدهید

در مورد اینکه چه کسانی می خواهند هدایای مورد نظر شما را دریافت کنند تصمیم مشخصی بگیرید. ممکن است در نظر داشته باشید که هدایای مختلفی به افراد مختلفی بدهید. مطمئنا هدایای شما کیفیت های متفاوتی برای انواع مخاطبین خواهد داشت. از مشتریان اصلی گرفته تا واسطه‌ها و یا رهگذران نمایشگاهی.

۴٫ تا چه اندازه نشان تجاری و هدیه شما به هم گره خورده است

آیا هدیه شما به طور معمول پیغام تجاری شما را منعکس می کند؟ پیغام شما باید بر روی هدایا چاپ شود. مطمئن باشید که اسم، آرم و آدرس سایت و شماره تلفن سازمان بطور واضح دیده شود. اینکه هدیه یادآور این باشد که از طرف چه کسی بوده است بسیار مهم است.

۵٫ بودجه شما چقدر است

انبوهی از طیف قیمت ها وجود دارد. کیفیت، تعداد و نوع سفارش، همه قیمت ها را تحت تاثیر قرار می دهد. قیمت را به عنوان بخش مهمی از اهداف بازاریابی نمایشگاه در نظر بگیرید. سعی کنید هر بار از یک مورد انتخابی چندین بار سفارش بدهید. هر چقدر سفارش شما بیشتر باشد، هزینه شما پا یین تر خواهد آمد.

۶٫ تاثیرگذاری بیشتر هدایا نزد بازدید کنندگان

چندین راه جهت تاثیرگذاری بیشتر هدایا وجود دارد. برای مثال به عنوان قدردانی از حضور شرکت کنندگان در نمایش یا مسابقه یا معرفی برنامه به شرکت کنندگان هدیه بدهید. به عنوان تشکر و قدردانی از گرفتن اطلاعات مفیدی که شما از آنان درخواست نموده اید و یا حتی به عنوان قدردانی از اینکه جلوی غرفه شما توقف کرده اند.

شدیدا از رها کردن هدایا و اقلام تبلیغاتی بیرون از غرفه جهت برداشتن آزادانه آن بپرهیزید. این کار باعث تقلیل ارزش آنها شده و تاثیرگذاری بسیار کمی خواهد داشت، حتی شاید هم بتوان گفت که ارزش هدایا کاملا بی تاثیر می شود.

۷٫ نحوه هدیه دادن به ارتباط بیشتر مردم با سازمان کمک خواهد کرد

در نظر گرفتن راههایی جهت باز خرید کردن کالاها، ارائه کوپن تخفیف یا تحویل گرفتن رسید هدایا، لازمه تماس های بعدی بازدیدکنندگان از شما در آینده خواهد بود. هدایا و روشهایی برای ارائه هدایا در نظر بگیرید که بازدیدکنندگان را مجبور کند باز هم به دیدن شما بیایند و انگیزه ای بوجود بیاورید که باز هم مشتریان تماس بگیرند و مجانی چیزی از شما بگیرند.

۸٫ تکمیل اهداف نمایشگاهی

بعضی مزایا می توانند از قبل کیفیت بازدیدکنندگان را مشخص کنند. سازمانی برای شناسایی دقیق بازدیدکنندگان خود از کارت های بازی استفاده می کند. قبل از نمایش آنها کارتی را که علامت پادشاه دارد به مشتریان اصلی خود می فرستند، ملکه را به کارپردازها و سرباز را به واسطه ها. از آنها درخواست می شود که کارت ها را با خودشان به غرفه بیاورند تا جایزه مورد نظر تحویل گردد. زمانی که کارتها پیشکش می شود، کارمندان غرفه با توجه به نوع کارت تحویلی اطلاعات لازم را در مورد هر بازدید کننده از قبل داشته و می توانند با توجه به این شناخت سودمندانه تر با آنها رفتار کنند و هدایای هر طبقه را مطابق کارت دقیقا ارائه دهند.

۹٫ اطلاع رسانی مخاطبین از وجود هدایا

هدایای بدیع و شایسته بطور پویا می توانند کمک کنند تا مشتریان به غرفه شما کشیده شوند. پس اجازه بدهید تا مشتریان در مورد آنها اطلاع پیدا کنند. در متن دعوتنامه به هدایا اشاره کنید، مطالب ترغیب کننده در مورد جزئیات هدایا بنویسید، و انگیزه بوجود بیاورید. هدایای دو تکه خلق کنید، کی قسمت را برای مدعوینی که در اولویت هستند بفرستید و برای بدست آوردن قسمت دوم آنها را به غرفه نمایشگاه خود هدایت کنید.

۱۰٫ سنجش میزان تاثیرگذاری هدایا

طی یک پیگیری مقدار موفقیتی که از دادن هدایا کسب کرده اید، بسنجید. اگر مواردی مانند هدایای قابل پرداخت با رسید باشند را به راحتی می توانید پیگیری کرده و بعد از نمایشگاه بوسیله پست یک سری سوال در مورد هدایا بپرسید که آیا ملاقات کنندگان در مورد اینکه چه هدیه ای دریافت کرده اند چیزی بیاد می آورند و آیا این هدیه سودمند واقع شده است؟ بعد از این نظرسنجی می توانید در انتخاب هدایا تجدید نظر کنید.

منبع: فصلنامه داخلی شرکت گلستان / بهار ۹۰