هفت مهارتی که هر مبتدی روابط عمومی باید بداند

در یک دنیای ایده آل کارشناسان نوپای روابط عمومی برای شروع کار در دنیای روابط عمومی حداقل هفت مهارت را باید بدانند .

 کاوشگران روابط عمومی- زهرا علی پور:

در یک دنیای ایده آل کارشناسان  نوپای روابط عمومی برای شروع کار در دنیای روابط عمومی حداقل هفت مهارت را باید بدانند . برای آشنایی با انواع وظایف و برنامه های روابط عمومی، نیاز به یک متخصص روابط عمومی است تا با برخی مهارت های اساسی که برای شروع کار مبتدیان به روابط عمومی که کمتر به آن توجه شده است و دست کم گرفته شده است، توجه کنیم:

۱٫ دانش پایه HTML

عبارت HTML ( اچ تی ام ال ) مخفف Hyper Text Markup Language  به معنی زبان نشانه گذاری فوق متن است. Html زبان استاندارد طراحی صفحات وب است و کلیه کدهای صفحه اعم از طرف سرور و طرف مشتری در نهایت به کدهای HTML تبدیل شده و توسط مرورگر نمایش داده می شوند.

HTML یک زبان نشانه گذاری است . در یک صفحه HTML می توان انواع عناصر از قبیل متن ، تیتر ، عکس ، جدول  و … را قرار داد ، که برای هر عنصر باید از تگ مربوط به آن استفاده کرد . صفحات HTML فقط از کد ها که به صورت متن هستند تشکیل شده اند. بدین معنا که برای تصویر کد مربوط به تمایش تصویر و جدول و … کدهای اچ تی ام ال مربوط به هر یک را باید نوشت و مرورگر با رسیدن به این کد ها و تگ ها ، المنت های مرتبط با آن را نمایش می دهد.

 هر یک از کدهای html  ، معنا و مفهوم خاصی دارند و تأثیر مشخصی بر محتوا می‌گذارند. مثلاً برچسب‌هایی برای تغییر شکل ظاهری متن، نظیر درشت و ضخیم کردن یک کلمه یا برقراری پیوند به صفحات دیگر در اچ‌تی‌ام‌ال تعریف شده‌اند.

بنابراین متخصصان روابط عمومی لازم است دانش ابتدایی درباره html  بدانند که می تواند مفید باشد.همچنین نیاز به دانستن این که چگونه می توان یک پست در وبلاگ یا مطلب در سایت سازمان خود قرار دهند برای مبتدیان روابط عمومی ضروری است.

۲٫ ویرایش فایل های ویدئویی

یک مبتدی روابط عمومی یا بازاریاب باید بتواند قارد به آپلود، و ویرایش فیلم ها در چند دقیقه باشد و با  برنامه های ویرایش فیلم های ویدیویی آشنا باشد.

۳٫ اکسل

 اکسل شامل صفحات گسترده‌ای است که اطلاعات آن به صورت عددی و حروفی تقسیم‌بندی، سازمان‌بندی و مرتب شده‌اند. از اکسل علاوه بر سازماندهی داده‌ها، برای نگهداری و پردازش داده‌ها و رسم چارت (نمودار) نیز استفاده می‌شود. برای ایجاد کاربرگ، سند، فاکتور، رسم نمودار و محسابات مالی و آماری و ریاضی از اکسل استفاده می‌شود.

در اکسل اعداد و جداول دارای تعریف، محتوا و مفهوم و همچنین قابل ویرایش هستند و بر اساس خاصی مرتب شده‌اند. برای نشان دادن رشد یا کاهش مقداری یا ترسیم نمودار از اکسل استفاده می‌کنیم. فایده‌ی دیگر اکسل این است که شما یک بار برای همیشه جدول و فرمول می‌نویسید و بقیه‌ی اوقات، فقط داده‌ها و اعداد را تغییر می‌دهید، اکسل برنامه‌ای است برای برنامه‌ریزی و زمانبندی و تقسیم بودجه.

با وجود این که ممکن است اکسل برنامه سختی به نظر برسد اما برای مبتدیان آشنایی با این برنامه برای ایجاد نظم در کارها و برنامه ریزی برخی امور در روابط عمومی ضروری است چون کاربردهای زیادی دارد.

۴٫ دستور زبان مناسب

آشنایی با دستور زبان برای خوب نوشتن یک اصل مهم برای هر مبتدی روابط عمومی است . آشنایی با اصول نگارش و دستور زبان و آشنایی با انواع جملات، پاراگراف ها، اصول نگارش، علایم، و مسایل مربوط به نگارش و نوشتن خوب مطالب برای هر متخصص روابط عمومی یک ضرورت است.

۵٫ ریاضی عمومی

دانستن دانش ریاضی عمومی و ساده و آمار برای تحلیل آمارها، آماده سازی بودجه در روابط عمومی و به طور کلی دانستن مهارت های ریاضی ساده برای یک کارشناس روابط عمومی مهم است.

۶٫ سئو (SEO )

درک و دانستن مطالب مربوط به SEO (  بهینه سازی موتورهای جستجو) برای یک متخصص روابط عمومی از آن جایی مهم است که می تواند به بررسی  وتحلیل وضعیت سایت شما بین جستجوگرها و بررسی رتبه سایت سازمان شما بپردازد. آشنایی با دانستن این که تیتر و کلمات کلیدی مناسب برای محتوای سایت سازمان یا شرکت شما چیست ، ضرورت دارد. لذا مبتدیان روابط عمومی باید با مباحث مربوط به سئو آشنایی ابتدایی را داشته باشند.

۷٫ آشنایی رسانه های اجتماعی

آشنایی با وظایف رسانه های اجتماعی و شناخت انواع شبکه های اجتماعی و دانستن کارکرد و وظایف آنها برای بسیاری از بازاریابان و متخصصان روابط عمومی در دنیای امروز یک اصل مهم است. دانستن این که شما می توانید اخبار و مطالب تان را در کدام شبکه های اجتماعی قرار دهید و چگونه با مخاطبان خود تعامل کنید، بسیار مهم است.

منبع: prdaily