خبر خوش سخنگوی وزیر فرهنگ به اصحاب رسانه

سخنگوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از تصویب قانون انتشار و حق دسترسی آزاد به اطلاعات در دولت خبر داد و این اتفاق را یک نوید خوب برای مردم و اصحاب رسانه دانست.

حسین نوش‌آبادی – معاون حقوقی و پارلمانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی – با حضور در غرفه‌ی ایسنا در نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها، از اجرایی شدن قانون «حق دسترسی آزاد اطلاعات» از دو روز گذشته (چهارشنبه ۲۱ آبان) در کشور خبر داد.

او با اشاره به مقالاتی که رسانه‌ها درباره‌ی خلاء این قانون منتشر می‌کردند، اظهار کرد: سازمان‌ها و نهادها اطلاعات خوبی در اختیار رسانه‌ها نمی‌گذاشتند،‌ با تصویب این قانون همه‌ موسسات دولتی، عمومی و خصوصی ملزم به ارائه‌ی گزارش و مقررات و قوانین حوزه‌ی خود هستند و باید به هر کس که از نیازها و اطلاعات آن سه حوزه درخواستی می‌کند، آن را به خوبی در اختیارش قرار دهند و هر کس که از ارائه‌ی اطلاعات به مردم تمرد کند، مجرم و قابل تنبیه خواهد بود.

وی تاکید کرد: مردم در این قانون محترمند و در عین حال حریم شخصی افراد محترم شمرده شده و تعرض به حریم شخصی افراد مگر به حکم قانون نباید صورت گیرد؛ به عنوان مثال حساب‌های بانکی افراد، تلفن‌های افراد، رایانه و فضای مجازی و شخصی افراد همگی حقوق شخصی تلقی می‌شود و کسی حق تعرض ندارد. این‌ها از امتیازات و نقاط برجسته‌ای است که در این قانون پیش‌بینی شده است. هر چند به نظرم این مصوبه هنوز به خوبی و جامع معرفی نشده بود.

سخنگوی وزارت ارشاد افزود: قانون در گذشته تصویب شده بود، اما آئین‌نامه‌ی اجرایی آن در دولت گذشته اجرایی نمی‌شد و دولت یازدهم توانست آئین‌نامه‌ی اجرایی آن را نوشته و تصویب کند که آن بالاخره از ۲۱ آبان ماه، از دیروز اجرایی شد.

نوش‌آبادی رسانه را مهم‌ترین ابزار و عنصر در توسعه، تبیین فرهنگ و گسترش آگاهی‌ها و دانش اجتماعی دانست و گفت: رسانه‌هایی مانند ایسنا نقش بی‌بدیل و شاید ممتاز و بی‌رقیبی در مقایسه با سایر حوزه‌های فرهنگی دارند.

او با اشاره به جایگاه رفیع رسانه در سایت‌های کلی فرهنگی نظام، اظهار کرد: در قانون اساسی کشور به عنوان میثاق ملی کشور، نقش رسانه و مطبوعات موثر، کارآمد و اثربخش است؛ به گونه‌ای که قانون اساسی به اصل آزادی مطبوعات تاکید کرده است.

وی با اشاره به اصل ۲۴ قانون اساسی درباره‌ی آزادی مطبوعات اظهار کرد: شاید کمتر موردی در نهادهای فرهنگی، سیاسی و اجتماعی وجود دارد که آزادی را به طور مطلق داده باشند؛ البته آزادی تعدادی از دستگاه‌ها و نهادها در قانون اساسی مانند صداوسیما در بیان اخبار یا مطبوعات که در قانون اساسی تصویب شده، مورد تصریح قرار گرفته است، مگر اینکه مخل مبانی دینی و متعرض به قومی شوند.

او افزود:‌ اگر این دو استثنا برداشته شوند که اهمیت هم دارند باید بگوییم رسانه و مطبوعات از جمله عناصر و ابزار فرهنگی هستند که آزادی‌شان در قانون اساسی تضمین شده است، اما این آزادی باید مسئولانه باشد همانطور که در شعار امسال آمده که آزادی باید تحت یک قیدی بیاید. مانند رعایت اصول مبانی دینی و اسلامی و احترام به حقوق عمومی که در همه‌ی دنیا این پذیرفته شده است؛ بنابراین آن محدودیت نیست.

سخنگوی وزارت ارشاد صحبت مطبوعات درباره‌ی احترام به حقوق عمومی و پایبندی به مبانی دینی و اسلام را یک محدودیت ندانست و تاکید کرد: این یک نوع تضمین برای پیشرفت و یک نوع امکان برای توسعه‌ی کارشان است که مردم را نسبت به خودشان بدبین نکنند، چون اگر یک رسانه بخواهد به آن‌ها تعرض کند، خود را از جایگاه می‌اندازد؛ بنابراین رشد فرهنگ، بستگی به رشد مطبوعات دارد.

او افزایش آگاهی‌های عمومی، پویندگی و بالندگی جامعه را به نوع تولیدات و محتوای رسانه مربوط دانست و افزود: به هر میزان که محتوای رسانه و تولیدات رسانه‌ها در فرهنگ عمومی بیشتر شود، به همان میزان آگاهی‌های اجتماعی و رشد فکری جامعه بالنده و گسترده می‌شود.

نوش‌آبادی با تاکید بر حفظ رابطه بین عنصر مطبوعات، عنصر فرهنگ و عنصر آگاهی در جامعه، گفت: به دلیل این‌که در ایران مطبوعات را رکن مهمی در آزادی دموکراسی و اطلاع رسانی می‌دانیم، باید آن‌ها را از نظر مواردی مانند اقتصادی‌، اجتماعی، معنوی و نگاه بدبینانه مورد حمایت و پشتیبانی قرار دهیم.

وی اضافه کرد: متاسفانه برخی افراد نگاهشان به حوزه‌ی مطبوعات بدبینانه است. آن‌ها مطبوعات و اثر بخشی رسانه را خوب نشناخته‌اند. ما امروز نباید در مقابل رسانه موضع داشته باشیم، حتی اگر انتقاد تندی به دولت یا دستگاه‌هایی وارد می‌شود نباید با آنها قهر کنیم. بلکه باید با گرفتن ارتباط به آن‌ها توضیح داده و شفاف‌سازی کنیم تا ذهنیت‌ها برطرف شود.

نوش‌آبادی ادامه داد: من اعتقاد دارم رسانه‌های فعال دارای شناسنامه و مجوز در کشورمان، هیچ‌کدام دشمن دولت،‌ نظام و انقلاب نیستند، رسانه‌هایی که در درون نظام و با اعتقاد به قانون اساسی و اعتقاد به مبانی انقلاب شکل گرفتند، حتما حامی و درصدد پیشرفت کشور هستند و اگر انتقادی می‌کنند باید آن‌ها را شنید تا اگر بجاست پذیرفت و اگر نابه جاست درباره‌شان توضیح داده، شفاف‌سازی و تبیین کنیم. به همین دلیل است که امروز بیشتر به بحث اطلاع‌رسانی در حوزه‌ی فرهنگ و ارشاد اسلامی اهمیت می‌دهیم، سخنگو نیز در این رابطه تقویت می‌شود.

او تاکید کرد: ما خواهان این هستیم که نگاه بدبینانه و سوء ظن بسیاری از افراد به مطبوعات قدری تعدیل شود. ما خودمان را در این زمینه مسئول می‌دانیم تا این نگاه‌ها را روشن‌تر و خوشبینانه‌تر کنیم و بگذاریم مطبوعات عرض‌انداز کنند و اگر خطا کنند، جلوی رشدشان را نگیریم، چون هر موفقیت و پیروزی ممکن است در کنارش شکست‌ها و لطمه‌هایی هم باشد.

وی افزود: اگر یک رسانه گزنده بود و افراد را تحت فشار قرار داد، نباید آن‌ها را طرد کنیم، چون حتما آن‌ها از نگاه و برداشت خودشان و سر دلسوزی حرفی را می‌زنند و اگر از برنامه‌ها و سیاست‌ها آگاه شوند، آن‌ها هم مدافع نظام و دولت می‌شوند.

او گفت: نگاه ما، یک نگاه محترمانه به حوزه‌ی رسانه و مطبوعات بوده و هست و این را برای خودمان وظیفه می‌دانیم، دولت نیز همین مشی را دارد؛ مشی دولت حمایت از مطبوعات و رسانه و دامنه‌دار کردن این اختیارات و وسعت دادن به آن است.

معاون حقوقی و پارلمانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین اظهار کرد: در بحث تنظیم لایحه‌ی نظام صنفی مطبوعات به این سمت می‌رویم که مطبوعات بیشتر جایگاه و اقتدار یابند و بیشتر موقعیت‌های برتری پپدا کنند و خودشان جریان‌ساز و تحول‌آفرین باشند.

او ادامه داد: فرهنگ ما امروز نیازمند به نقش فعال رسانه است،‌ ما اگر رسانه را از حوزه ی فرهنگ جدا کنیم، فرهنگ چیزی ندارد، انتقال فرهنگ به صورت نسل به نسل از طریق رسانه بود، گاه کتاب، فیلم، ‌داستان و رمان بوده و گاهی گفت‌وگو و خبر بوده است، همه‌ی این‌ موارد به رشد فرهنگ و پیشرفت جامعه کمک کرده است.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد با تاکید بر این‌که تمدن ایرانی اسلامی، نیازمند رسانه است، افزود: ایسنا نقش موثری در ارتباط گیری و شفاف‌سازی موارد دارد. در بسیاری اوقات افکار عمومی را تنویر، ‌رفع شبهه کرده و از مواردی‌ دفاع کرده و اگر هم انتقاد کرده باشند،‌ انتقاداتش دوستانه و سازنده بوده است،‌ ما همه را می‌بینیم و از نزدیک شاهد آن هستیم. به همین دلیل ایسنا را یک رسانه‌ی موفق و ملی با نقش ویژه و اثربخش می‌بینیم و همیشه نگاه‌مان به این رسانه‌ی موفق مثبت بوده است.