فنون تبلیغات

تعریف فنون تبلیغات (advertising): معنی لغوی تبلیغات رساندن پیام است. 

فرهنگ معیین موضوعی را در افکار دیگران جایگزین کنیم تبلیغ میگویند .

فرهنگ دهخدا تبلیغ کردن فرا خواندن کسی به دین مسلک یا روشی است و کشاندن کسی به راهی که تبلیغ کننده قصدش را دارد .

تعریف علمی تبلیغات : سه گونه تعریف دارد ۱-  تعاریفی که جهت گیری مثبت دارد ۲-  تعاریفی که جهت گیری منفی دارد ۳-  تعاریفی که جهت گیری خنثی دارد .

تعریف بدون جهت گیری : تکنیک یا فن اثر گذاری بر رفتار انسان با استفاده ماهرانه از نمادها و نشانه ها .

تعریف بدون جهت گیری  و بستر : تلاش برای ارائه آموزه ها ، اندیشه ها ، دلایل و شواهد یا ادعاها از طریق رسانه های ارتباطی برای تقویت هدفی یا مبارزه با هدف متضاد .

تعریف منفی   ژاک الیول : تبلیغات یک تکنیک فشار اجتماعی است که متمایل است گروههایی را از نظر حالات روحی و نفسانی یکدست نماید .

تعریف منفی دایرتالمعارف بریتانیکا : تبلیغات انتشار اطلاعات ، حقایق ، دلایل و یا شایعه های نیمه راست و بطور کل دروغ است برای نفوذ در افکار عمومی . ( که این تعریف را میتوان به عنوان تعریف پرو پاگاندا درج نمود )

تعریف لاسول : تبلیغات فن تاثیر گذاری از طریق دستکاری و تغییر مظاهر فکری بر عمل انسانی است . در تبلیغ مبلق بیطر ف نیست و هدفش تاثیر گذاری بر دیگران است .

تعریف با بار ارزشی مثبت : تبلیغات هر نوع معرفی غیر شخصی و ترویج ایده ها ، کالاها و خدمات در مقابل پول است که بوسیله یک فرد یا موسسه مشخص صورت میگیرد .

فرق تبلیغات با تبلیغ : تبلیغات یعنی دانش و علم تبلیغ کردن است ولی تبلیغ یک آگهی است تبلیغ مثلا جی توز یعنی محصول ولی تبلیغات آن فرایند وعملی است که سبب شده این محصول به ظهور برسد .

فرق تبلیغات با پرو پاگاندا : تبلیغات تجاری هدفش فروش کالا یا خدمات به مشتری است ولی پرو پاگاندا القای یک فکر میباشد .

فرق تبلیغات با ارشاد : جریانی است که مفاهیم روشن و منطقی به افراد ارائه میکند و منتهی به شناخت ادراکی میشود در ارشاد تاثیر روی شناخت گذاشته می شود ولی تبلیغات و پرو پاگاندا مفاهیم روشن و تیره به افراد ارائه میکند و تاثیر روی انسان میگذارد .

فرق تبلیغات و آموزش : در تبلیغات تاثیرات آنی در نظر است ولی در آموزش تاثیرات بلند مدت است . تبلیغات به ما میگوید به چه فکر کنید ولی آموزش چگونه فکر کردن است . اگر مخاطب در تبلیغات غیر فعال باشد آن تبلیغ موفق میشود اما موفقیت در آموزش منوط به فعال بودن مخاطب است . در آموزش هدف استقلال فکر آدم است اما در تبلیغات و پرو پا گاندا ایجاد نظرات آماده و قابل استفاده است .

فرق تبلیغات با روابط عمومی : هدف تبلیغات فروش و سود ولی در روابط عمومی هدف همدلی و ایجاد ارتباط بین سازمان و مخاطب جهت رفع مشکلات هردو طرف میباشد . و دیگر اینکه تبلیغات ابزاری نزد روابط عمومی جهت رسیدن سازمان به اهدافش میباشد .

فرق تبلیغات بابازار یابی : بازار یابی بدون تبلیغات مفهونمی ندارد برای فروش یک کالا یا خدمات از تبلیغات استفاده میکنیم تبلیغات یکی از عناصر فرایند بازاریابی است برای ارتقاع فروش .

 مجموعه فعالیتهایی که برای فروش کالا یا خدمات انجام میشود بازار یابی نام دارد .

فرق تبلیغات با اشتهار طلبی و معروف سازی : اشتهار طلبی بیشتر با معروف سازی افراد کوشش میکند و در ازاء آن تبادلات مالی صورت میگیرد ( در ازاء تبلیغات به اسم آن فرد ) بنابر این اشتهار طلبی بیشتر در مبحث پروپاگاندا میگنجد .

تاریخچه تبلیغات بازرگانی

تاریخ

وسیله ارتباطی

شرح وضعیت ( رویدادها )

جوامع ابتدایی

تصاویر بر دیوار غارها ( غیر کلامی ، نمادها و شکلها )

سازندگان اشیا و محصولات با نقاشی ها محصولات خود را معرفی میکردند .

قرن ۱۵

صنعت چاب و تاجران و جارچیان

صنعت گران اروپایی و آسیایی نشانه هایی را بروی کالاهای خود حک میکردند که امروزه به ترد مارک معروف است و تاثیر مثبتی روی بیسوادها داشت . نمادهای مشترک بومی و محلی که مثل مهر روی کالاها میگذاشتند اولین آگهی مطبوعاتی در باره فروش کتاب مقررات کلیسا بود لازم به ذکر است که اولین آگهی تجارتی در حوزه دین وارد میشود که نشان دهنده داشتن قدرت در نهاد کلیسا بوده است .

قرن ۱۶

وسایل حمل و نقل

گسترش نظام بازار جهانی ، گسترش حمل و نقل تجاری و اکتشافات اروپائیان
، تبلیغات بازرگانی و تجاری ابزاری میشود جهت گسترش ارتباطات بازرگانی

قرن ۱۷

مطبوعات و نشریات

محتوای آگهی ها تجاری ، در مورد شکر و قهوه و شکلات و چای

قرن ۱۸

مطبوعات

اولین روزنامه های تبلیغ گران با مخاطبان اندک ولی ثروتمند ایجاد میشود و چاآگهی در نشریات رواج پیدا میکند ( آگهی فروش برده هم داشت )

قرن ۱۹

مطبوعات

ستونهای آگهی در نشریات بوجود می آید و آگهی ها رده بندی ، بحث گرافیک و صفحه آرایی در مطبوعات ارزش خاص پیدا میکند و روزنامه های پنی پرس که بیشتر آگهی های تجاری در آن بود به چاپ رسید ( روزنامه های ارزان )

اواخر قرن ۱۹ و اوایل قرن ۲۰

مجلات پرتیراژ و رادیو

جنگ جهانی دوم و اختراع رادیو و افزایش سواد و جذب بیشتر آگهی توسط مخاطبان ، چاپ کاتالوگ و بروشور و کلا ارتقاء زیبایی شناسی تبلیغات ، ارتقاء تبلیغات در رادیو ، تبلیغات مفهوم علمی پیدا میکند .

دهه ۱۹۳۰

نشریات + رادیو ولی با نفوذ اندک

رکود اقتصادی و کاهش تبلیغاد در حوزه تجاری و توسعه نقش اجتماعی تبلیغات ، افزایش مجلات زرد و عامه پسند .

دهه ۱۹۴۰ و ۱۹۵۰

رادیو + تلویزیون

توسعه مجدد تبلیغات در حوزه سیاست ، ظهور تبلیغات سیاسی و رونق اقتصادی

دهه های اخیر

تلویزیون و اینترنت

آگهی های جهانی و فرامرزی ، مسئله جهانی شدن و تبلیغات مجازی در فضای اینترنت .

انواع تبلیغات از نظر ارائه

۱-   تبلیغات پخشی : صدا و سیما

۲-   تبلیغات خیابانی : نقاشی های داخل و برون شهری و بیلبردها

۳-   تبلیغات چاپی : آگهی های مطبوعات

۴-   تبلیغات اینترنتی : فروش اینترنتی و تجارت الکترونیک

انواع تبلیغات : به دو صورت مستقیم و غیر مستقیم میباشد در تبلیغات مستقیم کالا و خدمات عرضه میشود . و در تبلیغات غیر مستقیم نیاز به هوشیاری و درک بیشتر توسط مخاطب دارد .

فرایند ارتباطی در تبلیغات تجاری : ۱-  فرستنده ۲-  متن پیام  ۳-  گیرنده  ۴-  کانال ( مجرا )  ۵-  رمز گذاری  ۶-  رمز گشایی  ۷-  پارازیت .

نظر بعضی از گروهها در مورد تبلیغات چنین میباشد گروه اول : تبلیغات را موجب توسعه اقتصادی و رونق میدانند و گروه دوم : معتقدند که تبلیغات موجب مصرف گرایی و فریب میشود .

تاریخچه تبلیغات در ایران : در ایران دو شیوه تبلیغاتی داریم ۱- شیوه سنتی ( قبل از وجود وسایل ارتباطی ) ۲- جدید ( بعد از ظهور وسایل ارتباطی )

ویژگیهای بخش سنتی :

۱-    بافت و معماری بازار

۲-    بازارهای هفتگی

۳-    جارچی ها و فروشندگان سیار

در بخش جدید ( مدرن ) :

۱-    چاپ اولین آگهی مطبوعاتی در سال ۱۸۵۱ میلادی در دوره قاجار در روزنامه وقایع اتفاقیه

۲-    اولین آژانس تبلیغاتی

۳-    ورود کالاهای جدید به بازار ، ورود آگهی به رادیو

۴-    از سال ۱۳۳۷ تا سال ۵۷ افزایش کالاهای مصرفی ، تلویزیون رنگی تولید فیلمهای تبلیغاتی آگهی هیا موزیکال و رواج آگهی های مبتذل .

۵-    از زمان پیروزی انقلاب تا پایان جنگ تحمیلی آگهی ها کاهش چشمگیری در تبلیغات تجاری داشت ، تلقی منفی از ترویج کالاهای مصرفی و بویژه کالاهای غربی کاهش انتشار آگهی در مطبوعات و از بین رفتن تنوع مارکهای مختلف بر اثر تحریم اقتصادی و فقدان رقابت .

۶-    از پایان جنگ تا دوران کنونی بحثهای سازندگی ، اقتصاد باز ، مجوز ورود کالاهای خارجی به کشور و تبلیغات خارجی افزایش آگهی های مطبوعاتی و تلویزیونی و تبلیغات خیابانی ۵۵ تا ۶۰ درصد و رسانه های پخشی ۲۵ تا ۳۰ درصد و تبلیغات خیابانی ۱۰ تا ۱۵ درصد .

برای اینکه فرایند تبلیغات تاثیر مثبت داشته باشد باید آیتمهای ۵M به شرح زیر رعایت شود :

۱-      = Mission = M هدف : نفوذ به افکار عمومی جهت فروش کالا

۲-      = Money = Mپول: در واقع هزینه نیست بلکه سرمایه گذاری محسوب میشود.

۳-      = Massage = M پیام: اول جمع آوری اطلاعات، در این رابطه اول نوع کالا باید شناسایی شود چون هر نوع کالا مخاطب خاص داشته از این رو باید متین پیام با کالا سنخیت داشته باشد. پس نوع کالا و مخاطبان در نظر گرفته میشود

۴-      = Media = M رسانه : شامل رسانه های پخشی ، چاپی ، بیرونی ، چند رسانه ای یا الکترونیک   

۵-      =  Measurements = Mارزیابی : جهت بازار یابی ارتقاء فروش کالا و محصولات

سه هدف در بحث تبلیغات مد نظر است :

۱-   اطلاع رسانی : آموزشی و تقاضای اولیه

۲-   متقاعد کردن : زمانی که رقابت تشدید میشود .

۳-   یاد آوری کردن : مرحله بلوغ یعنی تبلیغات انجام شده ولی اگر یادآوری و تقویت نشود فراموش شده و رقبا جایگزین میشوند .

در پیام تبلیغاتی موثر بر مخاطب باید الگوی AIDAرا در نظر داشته باشیم .

۱-   A = Attention = توجه پیام باید توجه مخاطب را به خود جلب کند.

۲-   I = Interest = علاقه ( گرایش )

۳-   D = Desire = میل و تحریک

۴-   A = Action = عمل خرید

جهت بازار یابی ارتقاء فروش کالا و محصولات به ابزار یا عناصر زیر نیازمندیم ۴P

۱-   P= Attention = توجه پیام باید توجه مخاطب را به خود جلب کند.

۲-   P = Product = کالا یا محصول: به معنای کلیت کالا و خدمات است که شرکت به بازار هدف عرضه میکند در کل قابلیتهای AIDA را داشته باشد میتواند اشیای فیزیکی و خدمات اشخاص و سازمانها و اندیشه ها هم باشد.  

۳-   P = Price = قیمت یا بهای کالا: میزان پولی که مشتریان جهت خرید محصول پرداخت میکنند یا مجموعه ارزشهایی که مصرف کنندگان در قبال منافع داشتن یا مصرف کردن یک کالا یا خدمات میپردازند.

۴-   P = Place = مکان: فعالیتهای شرکت که محصول یا خدمت را در دسترس مصرف کنندگان قرار میدهد و محل توزیع آن را مشخص میکند مکان در بحث بازاریابی گفته میشود.

۵-   P = Promotion = ترویج یا ارتقا: که باید از تبلیغات و روابط عمومی و فروش شخصی از طریق ارتباط چهره به چهره در آن استفاده کرد. فعالیتهایی که برای انتقال و اطلاع رسانی مزایای محصول یا کالا به مصرف کنندگان و مخاطبان هدف و ترغیب آنها به خرید محصول انجام میشود .

 ۱۲- موسسه ها و تاسیسات عام المنفعه :

شرکتهای بزرگ تجاری با توجه به امکانات مالی خوبی که دارند ، میتوانند از راه تاسیس یا تجهیز بنیاد خیریه ، پرورشگاه ، درمانگاه و بیمارستان ، مدرسه ، خوابگاه دانشجویی ، پارک عمومی ، باشگاه ورزشی ، سالن سینما و تئاتر ، هتل ، مراکز فرهنگی ، هنری و علمی رایگان ، و مانند اینها ، تبلیغات مستقیم و غیر مستقیم فراوانی را از این راه انجام دهند . معمولا اداره این مراکز پس از بهره برداری ، به شهرداری یا هیات امنا سپرده میشود . علاوه بر این که اقدام خیر خواهانه شرکت یاد شده از سوی رسانه ها پوشش تبلیغی وسیعی داده میشود ، در گوشه ای از بنای ساختمان ، تابلویی حاکی از نام و مشخصات شرکت اهدا کننده به صورت تمایان و مشهود نصب یا حک میشود . این شیوه تبلیغ علاوه بر این که یک عمل انسانی و نیکو کارانه تلقی میشود . از نتایج ماندگار و مداومی نیز برخوردار است و برای سالیان متمادی ، احساس احترام و ستایش و رغبت را نسبت به تاسیس کنندگان و اداره کنندگان این مراکز بر می انگیزد .

۱۳- جشن ها و مناسبات ها :

مناسبتهای مختلف ملی ، مذهبی و جهانی ، زمینه خوبی را برای تبلیغ فراهم میکنند . معمولا در این زمان ها از سوی گروهها و سازمانها مجالسی برگزار میشوند . انعکاس خبر برگزاری این مراسم ها در رسانه ها و در بین مردم ، همراه با نام سازمان و افراد برگزار کننده،  تبلیغ غیر مستقیم از سازمان و پایبندی آن به شعائر و آیین های ملی و مذهبی و حتی موازین بین المللی است . سیما و ظاهر محل برگزاری این مراسم ها نباید مملو از تراکتها و پوستر ها و آگهی های تبلیغی مستقیم باشد ، بلکه مضمون اصلی را باید موضوع ها و مسایل مرتبط با مراسم ( مانند موضوعات علمی ، مذهبی و تخصصی مناسب ) تشکیل دهد.

۱۴- نمایشگاه :

نمایشگاه محل مناسبی برای ارائه نمونه کالاهای تولیدی یا خدمات شرکتها و سازمانها است . سازمانها و شرکتها به دو صورت میتوانند در نمایشگاه شرکت کنند : یا در نمایشگاه عمومی غرفه ای را به خود اختصاص دهند و تحت ضوابط و مقررات عمومی نمایشگاه کالاها و خدمات خود را در معرض دید عموم قرار دهند ، و یا به طور جداگانه ، مستقل و اختصاصی نمایشگاهی برای معرفی کالاهای خود ترتیب دهند .

هر چند که در نمایشگاه اختصاصی ، آزادی عمل بیشتری برای شرکت در ارائه کالاهای خود وجود دارد ، اما در فضای رقابتی نمایشگاه عمومی بهتر میتوان امتیازات کالا و خدمات مورد نظر را در کنار شرکت ها و سازمانهای رقیب عرضه کرد .

تسهیلات رفت و آمد به نمایشگاه، آمادگی های خدماتی ، نظم و ترتیب د رتنظیم دکوراسیون محل نمایشگاه ف منظور نمودنه هدایای یادبود ، اهدای نمونه کالاها و یا عرضه رایگاه نمونه خدمات و برخورد گرم و محبت آمیز کارکنان نمایشگاه ، میتواند در موفقیت برپایی یک نمایشگاه موثر باشد .

۱۵- استفاده از افراد متشخص برای تبلیغ :

سبک زندگی ، طرز رفتار ، اظهار نظرها و دیدارهای افراد مشهور و شاخص علمی ف فرهنگی ، سیاسی ، اجتماعی ، هنری و ورزشی ، مورد توجه و کنجکاوی مردم قرار دارد . آژانسهای تبلیغاتی ، در زمان حضور این اشخاص در مجامع و در لابلای مصاحبه ها و سخنان آنان ، به طرز زیرکانه ای از نوع غذا ، لباس ، اتومبیل و سایر علایق فردی آنان آگاه میشوند و سپس با اعلام این علایق در بین مردم ، به تبلیغ از کالا یا خدمات مورد نظر خود میپردازند . این ترفند تبلیغی ، در بسیاری از مواقع میتواند باعث کسب وجهه و اعتباری برای کالا یا شرکت مورد تبلیغ شود .

۱۶- هدایا و جوایز :

دریافت جایزه یا هدیه اگر با مناسبت و به جا باشد ، خوشایند همگان است . لذا بنا به مناسبت یا بر اساس نتایج یک رقابت یا قرعه کشی میتوان هدایا یا جوایزی را به افراد اهدا و از این راه نسبت به کالا یا موسسه تبلیغ کرد . این روش تبلیغی از آن جا کارساز و موثر است که نوعی احساس حق شناسی در مخاطبان و مشتریان بوجود می آورد . اهدای جوایز و هدایا معمولا با ترتیب دادن مسابقه بدون غل و غش و خطا کاری صورت گیرد تا موجب سلب اعتماد مردم نشود . همچنین هدایا باید ظریف و مرغوب باشند و به ویژه در زمان و مکان مناسب اهدا شوند . به علاوه نوع هدیه باید با سن ، جنس و شخصیت گیرندگان تناسب داشته باشد تا مشکلی پیش نیاید .

۱۷- آگهی در سایتهای اینترنتی :

امروزه تبلیغات اینترنتی به بخش مهمی از بازرگانی مدرن دنیا تبدیل شده و رشدی سریع و روز افزون داشته است . سادگی ، کم هزینه بودن ، جذابیت ، قابلیت اندازه گیری موارد استفاده از تبلیغ و امکان برقرار ساختن رابطه مستقیم دوطرفه میان خریدار ، فروشنده و آگهی دهنده ، مهم ترین دلایل رشد تبلیغات اینترنتی در سال های اخیر بوده اند . اکنون بیشتر سازمان های تجارتی ف به منظور تبلیغ و معرفی کالا ها  و خدمات خود ، وب سایت راه اندازی و نیز از فضای تبلیغی سای سایتها استفاده میکنند . تبلیغات با استفاده از « بنرها » ۵ ( Banner ) در اینترنت بسیار رایج و مورد توجه است . زیرا بسیاری از کاربران اینترنت ، با جست و جو در بنرها به خرید اجناس مورد نظر خود میپردازند . بنرها از ساده ترین نوع تبلیغات هستند زیرا در یک فضای بسیار کوچک از صفحه وب ، باید کشش و تحریک لازم را فراهم کنند . بنرها ، اثری کاملا قابل اندازه گیری دارند و میتوان به سادگی تعداد افرادی که روی بنرها کلیک میکنند شمارش کرد .

استفاده از پست الکترونیک ( E-Mail ) نیز از شیوه های رایج تبلیغ در اینترنت است . ارسال نامه الکترونیکی مستقیم به افراد ، نشانه توجه به آنان است و اذا تاثیر مثبت برجای میگذارد .

صفحه انتخابی از مهم ترین عوامل موفقیت در تبلیغات اینترنتی است . در انتخاب صفحه ، علاوه بر زیاد بودن تعداد  بازدید کننده از صفحه ، باید به تناسب موضوع صفحه سایت با نوع کالا یا خدمات مورد تبلیغ نیز توجه داشت . انتخاب محل بنر در صفحه و فرم نمایش صفحه آن نیز از موارد مهم است . کلمات روی بنر ، که به صورت عنوان ۶ ( Title ) و متن ( Text ) نمایش داده میشوند ، باید بسیار دقیق طراحی شوند . همچنین انیمیشن ، گرافیک ، اندازه ، و لوگوهای بنر باید با در نظر گرفتن جنبه های فنی قضیه طراحی شوند ، به طوری که فراخوانی فایلهای گرافیکی زمانبر نباشد و در عین حال جذاب و تاثیر گذار هم باشند . در طراحی بنرها برای تشویق کاربران به دیدن ، استفاده از کلماتی مانند « اینجا کلیک کنید » یا استفاده از کلمات موجود در زبان روزمره مردم میتواند تاثیر گذار باشد .

علاوه بر بنرها و پست الکترونیک ، شیوه های دیگری مانند « اپلت ها » ۷ ( applet ) و « اسکرین سیورها » ۸ ( screen saver ) نیز برای تبلیغ در اینترنت وجود دارند .

سوالات بخش سوم از فصل دوم –   ابزارهای تبلیغات بازرگانی

۱-     رعایت چه نکاتی میتواند درنتیجه بخش بودن تاثیر آگهی های دیواری و توزیعی موثر باشد ؟

۲-     در چه صورتی گیرنده آگهی چستی تحت تاثیر قرار گرفته و مشتری بنگاه تجاری میشود ؟

۳-     در آگهی مطبوعاتی چه نکاتی باید رعایت شوند ؟

۴-     رعایت چه نکاتی در هنگام تهیه بروشور و کاتالوگ تبلیغی ضروری است ؟

۵- بنرها یک ارتباط کوچک گرافیکی هستند که گاهی اوقات به آنها ارتباط تند هم گفته میشود و در روی صفحه وب قرار میگیرند . در صورت کلیک کردن روی بنرها ، میتوان وارد صفحه مربوط به تبلیغ کننده شد . ( بهزاد محمودی ، معرفی روشهای متداول تبلیغ در اینترنت و مزایای آن ، مجموعه مقالات دومین همایش صنعت تبلیغات در ایران ، تهران ، انتشارات معاونت امور مطبوعاتی و تبلیغاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، ۱۳۸۲ ، صص ۱۷۱- ۱۸۴ ) .

۶- « عنوان » خلاصه ای از برخی کلماتی است که تبلیغ را معرفی میکنند و « متن » توضیحات کامل تری است که پیام را تقویت میکند .

۷- اپلت ها ، برنامه ها و مجموعه های ساختار یافته کوچکی هستند که از یک سرور وب روی یک محل ذخیره و کپی میشوند و مانند فرم های گرافیکی و سنتی قدیمی هستند . این برنامه ها ، علاوه بر این نقش ، قابلیت اجرای برخی برنامه های منطقی را نیز دارند و در اجرای برنامه ها به کاربر کمک میکنند ( مانند زبان java که فرمهای انیمیشنی را میسازد ) .

۸- وقتی اسکرین سیورها به نمایش در می آیند ف یک فرم نمایشی تمام صفحه ، مانند تبلیغات تلویزیونی بر صفحه نمایشگر خواهد آمد . بنابر این قرار دادن چندین اسکرین سیور ، که به راحتی و رایگان از روی پایگاه اطلاعاتی قابل انتقال به رایانه شخصی افراد باشد ، تبلیغ مناسبی برای کالاها و خدمات خواهد بود .

۵-     برای اثر بخشی آگهی تبلیغاتی رادیویی چه نکاتی باید در نظر گرفته شوند ؟

۶-     به منظور اثر بخش بودن تبلیغ ف در زمان تولید و پخش تبلیغات تلویزیونی توجه داشتن به چه نکاتی ضروری است ؟

۷-     امتیازات ویژه و نیز محدودیت های آگهی های سینمایی را در مقایسه با آگهی های تلویزیونی نام ببرید ؟

۸-     در تبلیغاتی که در جاده های بیابانی عرضه میشوند چه نکاتی باید رعایت شوند ؟

۹-     کدام عوامل باعث اثر گذاری بیشتر پوستر به عنوان یک ابزار تبلیغی کارآمد میشوند ؟

۱۰-  برای تبلیغ داخل و روی بدنه وسایل نقلیه عمومی ، رعایت چه نکاتی ضروری است ؟

۱۱-  برای تبلیغات در اماکن عمومی چه نکاتی باید مورد توجه قرار گیرند ؟

۱۲-  چه مواردی باعث موثر و مفید بودن نمایشگاه به عنوان یک ابزار تبلیغی میشوند ؟

۱۳-  به چه نکاتی باید توجه شود تا اهدای هدایا و جوایز به عنوان ابزار تبلیغی ، موثر و کارساز باشد ؟

۱۴-  مهم ترین دلایل رشد تبلیغات اینترنتی در سال های اخیر چه بوده اند ؟

۱۵-  چهار نوع از شیوه هایی که برای تبلیغ در اینترنت وجود دارند . نام ببرید ؟

بخش چهارم  –  رسانه تبلیغی

۱-    نقش رسانه در تبلیغات :

یکی از الزامات موفقیت در تبلیغ ، انتخاب رسانه مناسب است . رسانه های مختلف ، تاثیرات منحصر به فردی بر روی مخاطب میگذارند و واکنشهای متفاوتی را نیز منجر میشوند . میتوان بین رسانه های پخشی ( رادیو و تلویزیون ) و رسانه های چاپی ( روزنامه ها و مجله ها ) تمایز قایل شد . برای انتقال نمادها و تصورات ، ایجاد یک فضا و روحیه در مخاطب و یا بوجود آورد ن یک احساس مثبت ، رسانه های پخشی مناسب ترند ، اما در ارایه اطلاعات تفصیلی و دقیق ، رسانه های چاپی اثر بخش تر هستند .

مهمترین گامها برای انتخاب رسانه عبارت است از :

۱-     تعیین سطح پوشش ۹ ( Reach ) فراوانی رویت پیام ۱۰ ( Frequency  ) و نحوه تاثیر ۱۱ ( Impact ) هر چه تبلیغ کننده در پی دسترسی ، فراوانی و تاثیر بیشتری باشد ، به بودجه تبلیغاتی بیشتری نیاز خواهد بود .

۲-     انتخاب در میان انواع رسانه های مختلف : ( تلویزیون ، رادیو ، مجله ، روزنامه ، اینترنت ، تبلیغات محیطی ثابت یا متحرک ، پست مستقیم و ….. )

۳-     انتخاب وسیله خاص ناقل پیام ( Media Vehicle ) : مثلا اگر تبلیغ گر بخواهد آگهی را در مجله چاپ کند ، باید ارقام مربوط به تیراژ، هزینه درج آگهی در اندازه های مختلف ، حق انتخاب در باره رنگ ف محل درج آگهی را برای مجله های مختلف و خاص به دست آورد . پس از این مرحله ، طراح باید هر مجله را از نظر عواملی همچون اعتبار مجله ، جایگاه و منزلت آن ، کیفیت چاپ ، گرایش مقاله ها و مهلت ارایه آگهی مورد بررسی قرار دهد . در نهایت مجله ای انتخاب میشود که با توجه به هزینه آن ، دارای بالا ترین ضریب دسترسی ، فراوانی پخش و تاثیر باشد .

۴-     تصمیم در باره زمان بندی رسانه ( Media Timing ) : سه روش عمده برای پخش آگهی های تبلیغاتی وجود دارد :

اول : جدول بندی پیوسته ( Continuous Media Scheduling ) : پخش آگهی در یک مدت زمان معین به طو رپیوسته انجام میشود. این روش تبلیغ برای یاد آوری کالا یا مارک کاربرد دارد .

۹- سطح پوشش و یا به عبارتی رسایی رسانه ، در صدی از افراد موجود بازار هدف است که در مدت زمان معیین در معرض برنامه آگهی تبلیغاتی قرار میگیرند .

۱۰ – فراوانی رویت پیام ، تعداد دفعاتی است که به طور متوسط شخص در بازار هدف در معرض پیام قرار میگیرد .

۱۱ – تاثیر رسانه ، همان ارزش کیفی رویت پیامی است که از یک وسیله خاص منتقل میشود . برای مثال در مورد برخی از کالا ها که دیدن آن ها ضروری است ، تاثیر پیام تلویزیونی به مراتب بیش از پیامهای رادیویی است .

دوم : جدول تناوبی ( Interval Media Scheduling ) : به تناوب مثلا یک ماه در میان یا دو هفته در میان آگهی پخش میشود و تبلیغ کننده در زمان پخش ، شتاب زیادی از نظر تعدد به تبلیغات خود میدهد . این روش بیشتر در زمان هایی به کار میرود که هدف تبلیغ گر ، دادن آگاهی بیشتر به مخاطبان است .

سوم : جدول بندی فصلی (  Seasonal Media Scheduling ) : برخی از کالاها در بعضی از فصل ها دارای فروش بالایی هستند که تبلیغ آنها نیز تابع زمانبندی فصلی است .

در انتخاب رسانه مناسب برای تبلیغ باید به موارد زیر توجه شود :

۱-     تاثیر رهبران فکری (  Opinion Leaders ) : طبق نظریه جریان دو مرحله ای ارتباط ( Two step flow of communication theory ) پیام رسانه همواره مستقیما به همه گیرندگان نمیرسد و گاه از راه فرایندی دو مرحله ای ، ابتدا به بخشی از جامعه ( رهبران فکری ) رسیده و از آن جا تحت نفوذ آراء عقاید و نگرشهای آن برای بقیه ارسال میشود .

۲-     رسانه های دیگر برای هر رسانه تبلیغی میتوانند نقش مکمل را ایفا کنند . مثلا تبلیغ گر فیلمی را نمایش میدهد و سپس نشریات و جزواتی را به صورت برنامه ریزی شده در امتداد فیلم ارایه میکند . این رویه نیروی بالقوه رسانه تبلیغی را به حداکثر میرساند .

۳-     انتظار از مخاطب در پاسخ به پیام تبلیغی چیست ؟ انتظار از مخاطب میتواند تاثیرات شناختی ( که با دانش و عقیده سرو کار دارد ) ، تاثیرات عاطفی ( که به نگرشها و احساسات مربوط است )، و تاثیرات رفتاری باشد .

۴-     آیا قرار است هدف یا هویت تبلیغ گر پنهان بماند یا خیر ؟ اگر قرار است هدف یا هویت تبلغ گر پنهان بماند ، استفاده از تبلیغ غیر مستقیم توصیه میشود .

۵-     سطح دسترسی مخاطبان به رسانه های رقیب ( مخالف ) تا چه حد است ؟ رسانه رقیب ، پیام تبلیغ را خنثی میکند و یا تاثیر آن را کاهش میدهد . اگر امکان دسترسی مخاطب به رسانه رقیب وجود دارد ، باید فن آوری های جدید طراحی و به کار گرفته شوند یا از ارتباطات سنتی و شیوه های جایگزین دیگر سود جست .

۶-     چه نوع تصاویر ، عکس ها ، نمادها و طرح هایی قرار است عرضه شود ؟ انتخاب رسانه ، ارتباط بسیار زیادی با نوع تصاویر ، عکس ها ، نمادها و طرح هایی دارد که قرار است عرضه شود .

۷-     توان و ظرفیت رسانه در ارایه نوآوری های کلامی ، اطلاعات مختلف و شعارها تا چه اندازه است ؟

۸-     اقتصاد مخاطب و سطح دسترسی او به رسانه چگونه است ؟ افرادی که در منطقه ای پرت بدون دسترسی به رسانه های اصلی زندگی میکنند به طرق خاصی جذب میشوند . از سوی دیگر استفاده از بعضی رسانه ها ف نیازمند برخورداری از سطح معینی از ثروت و حتی مجوز قانونی است .

۹-     آیا مخاطب ما آمادگی و استعداد پذیرس نوآوری ها را دارد ؟

سوالات بخش چهارم از فصل دوم – رسانه تبلیغی

۱-     برای انتقال نمادها و تصورات ، ایجاد یک فضا و روحیه در مخاطب و یا به وجود آوردن یک احساس مثبت ، کدام دسته از رسانه ها مناسب ترند ؟

۲-     برای ارایه اطلاعات تفصیلی و دقیق ،کدام دسته از رسانه ها اثر بخش تر هستند؟

۳-     گامهای چهارگانه برای انتخاب رسانه تبلیغی را نام ببرید ؟

۴-     سه روش عمده زمان بندی پخش آگهی های تبلیغاتی را نام ببرید ؟

۵-     در انتخاب رسانه مناسب برای تبلیغ ، به چه مواردی باید توجه شود ؟

بخش پنجم  –  مخاطب شناسی

تحلیل مخاطب در ارتباط ، همواره با توجه به سیاست و اقتصاد موضوعیت یافته است . مخاطبان طیف وسیعی از اعضای گروه های اجتماعی هستند که فعالانه با توجه به اهداف شخصی و اجتماع یخود ف محصولات مورد تبلیغ را مصرف میکنند .

به استناد مطالعات انجام شده ، مهم ترین متغیرهای تاثیر گذار بر انتخاب رسانه و پیام های متفاوت توسط مخاطبان عبارتند از : سن ، گروه اجتاماعی و باورهای سیاسی ،سطح دانش و فرهنگ عمومی ، نگرش ها و تجربیات قبلی ، و میزان استحکام نگرش های افراد .  به نظر اریکسون ( Erikson) ، افراد در هر دوره از زندگی خود با بحران هایی روبرو هستند که با توجه به آن بحران ها ، نوعهی خاص از رسانه ها و محتوایی به خصوص را انتخاب میکنند . مثلا جوانان با بحران هویت و عدم تواتنایی ودر خود باوری روبرو هستند و برای غلبه بر مشکلات و بحران های خاص این سنین به ایستگاه های رادیویی و برنامه های تلویزیونی و فیلم های سینمایی خاصی توجه پیدا میکنند . دلیل گرایش جوانان به موسیقی راک و سایر مدل های پر سرو صدا و پر آشوب ، روان پر هرج و مرج آن است و با بلند کردن عمدی صدای این نوع موسیقی ،تمایل به عصابانی کردن والدین و اطرافیان خود دارند تا بدین وسیله عصیان خود را بر علیه استبداد اطرافیان نشان دهند . و یا علت دلبستگی زیاد جوانان به سینما در مقایسه با سایر رسانه ها ، محیط تاریک و دور از خانه سینما است که مجال بیشتری برای ارتباط درونی به دور از مزاحمت های فرضی در پیش روی جوانان قرار میدهد .

اولویت رسانه ای مخاطبان ، به گروهن اجتماع یو باورهای سیاسی آنان نیز ارتباط دارد . آرون ویلداوسکی ( Wildawski) از پنج فرهنگ سیاسی در بین افراد جامعه یاد میکند : « سر آمد باور » ، « سرنوشت باور » ، « برابری خواه » ، « فرد گرا » ، « گوشه گیر » . به نظر آرتور آسا برگر (   Asaberger) کسی که سر آمد باور است و به قشر بندی اعتقاد دارد ، از متون رسانه ای برابری خواه لذت نمی برد ، زیرا این متون بر مشترکات مردم بیش از تفاوت های آنان تاکید دارد . بنابر این مخاطبان بیشتر در جستجوی پیام هایی هستند که باورهای قبلی آنان را استحکام بخشد ، یا آنها را حمایت و تاکید کند .

بسیاری از کارشناسان ارتباطات معتقدند که مخاطبان به روش دلخواه خود از رسانه استفاده میکنند . بعضی از این روشها مغاایر با خواست و دستور کار گردانندگان رسانه است . گردانندگان رسانه ممکن است دستور کار منحصر به خود را داشته باشند ، که احیانا مودر نظر گروهی از مخاطبان نیست ، و بنا بر این در برابر فشارهای اجتماعی در برابر پیامهای رسانه ،ایستادگی میکنند . مثلا عدم پخش فیلم های خشن به دلیل مغایرت با دستور کار یک رسانه ، میتواند فشار اجتماعی زیادی را از سوی مخاطبان جوان علاقمند به این نوع فیلم ها متوجه آ« رسانه کند . تداوم پافشاری رسانه بر دستور کار خود در برابر این فشار ، حداقل به سه عامل بستگی دارد :

۱)      حجم فشار          ۲) تنوع و تکثر پخش پیام در جامعه     ۳) میزان اهمیتی که رسانه برای دوام حضور موثر یا رقابتی خود بر مخاطبان جامعه قائل است .

مردم از نظر سطح دانش و جامعه پذیری و نیز میزان توجه به پیام های رسانه ای با هم متفاوتند . دانش و فرهنگ عمومی مخاطب ( که از ایدئولوژی ، اخلاق ، اعتقادات مذهبی ، گرایش های روانی ، تمایلات ، و نظام ارزشی آنان ریشه میگیرد ) . باعث میشود که مردم به طور متفاوت به برنامه های رسانه ها توجه نشان دهند .

نگرش ها و تجربیات قبلی مخاطبان نیز موجب میشوند که آنان آمادگی و استعداد های ذهنی مختلف برای پذیرش پیام داشته باشند. بعضی از مردم آسان تر از بقیه متقاعد میشوند ولی بعضی از آنان توانایی درک بحث های پیچیده تر را دارند . اجتماعات مختلفی که مردم در آن جا حضور می یابند بر نگرش آنان موثر واقع میشود . دوستان و نزدیکان ر وشنفکر یا محافظه کار ، فرد را در مقایسه با افراد معمولی ، روشنفکر تر و یا محافظه کار تر نشان میدهد .

استحکام نگرش های افراد با هم متفاوت است . فرد ممکن است تمایل فکری عمیقی به باورهای سیاسی و یا مذهبی خاص داشته باشد و یا بر عکس رویداد های محیط نیز ممکن است بر گرایش های مخاطب تاثیر بگذارد . ارتباطی که در دوران صلح اقناعی به نظر نمی آید ، میتواند در شرایط زمان جنگ ، کاملا طبیعی و یا اقناعی تلقی شود . لذا متغیر های گوناگونی بر نگرش مخاطب تاثیر میگذارد و لذا نمیتوان انتظار داشت که یک شکل ارتباطی خاص به یک نوع رفتار مشخص منتهی شود .

سوالات بخش پنجم از فصل دوم –  مخاطب شناسی

۱-     مهمترین متغیرهای تاثیر گذار بر انتخاب رسانه و پیام توسط مخاطب کدامند ؟

۲-     آرون ویلداوسکی از پنج فرهنگ سیاسی در بین افراد جامعه یاد میکند که بر انتخاب رسانه توسط آنان تاثیر میگذارد . این پنج فرهنگ سیاسی را نام ببرید ؟

۳-     چرا کسی که سرآمد باور است ، از متون رسانه ای برابری خواه لذت نمیبرد؟

۴-     دانش و فرهنگ عمومی مخاطبان از چه مواردی ریشه میگیرند ؟

بخش ششم  –  آثار تبلیغ

بعضی از صاحب نظران در بحث راجع به فنون تبلیغ معتقدند تبلیغات زمانی موفق خواهد بود که مخاطب علاوه بر مشاهده پیام تبلیغی ، آن را درک کند ، به یاد آورد و در زمان لازم بر اساس آن عمل کند .

موفق بودن تبلیغات بر اساس سه نوع معیار مورد ارزیابی قرار میگیرد :

۱-     میزان تاثیری که تبلیغ بر روی سطح دانش و اطلاعات افراد داشته است .

۲-     میزان تاثیری که تبلیغات در تغییر ، اصلاح یا تثبیت نگرش فرد داشته است .

۳-     میزان تاثیری که تبلیغات بر حالات رفتاری فرد داشته است .

مهمترین حالات رفتاری عبارتند از :

بخشش ، رای دادن ، ابراز شور و حرارت متجلی نظیر هلهله ، فریاد ، اشک و خنده .

عوامل زیادی میتوانند باعث بروز تغییر در سطح دانش ، نگرش و رفتار مخاطبان شوند . بعضی از آنها عبارتند از :

۱-اعتبار منبع پیام ،۲- تاثیر رهبران افکار ،۳- هنجارهای گروهی ، ۴- برجسته سازی و انگاره سازی رسانه ای .

۱-    اعتبار منبع پیام : تاثیر پیام منتشر شده از یک منبع معتبر به مراتب بیشتر از تاثیر پیامی است که از یک منبع غیر معتبر انتشار یابد . اعتبار منبع پیام به قابل اعتماد بودن و مطلع بودن او بر میگردد . البته همه مردم به طور یکسان تحت تاثیر یک منبع پیام قرار نمیگیرند . یک منبع پیام ممکن است از سوی عده ای از مردم واجد اعتبار زیاد و از سوی عده ای دیگر دارای اعتبار اندک باشد.

۲-    تاثیر رهبران افکار : در هر محیطی افرادی هستند که نظرشان از سایرین مهمتر است . به این افراد رهبران عقاید یا رهبران افکار اطلاق میشود . آنان معمولا از رسانه ها بیشتر استفاده میکنند از اطرافیان خود اطلاعات بیشتری دارند ، در بین آنان نفوذ کلام دارند و میتوانند اطرافیان را با ارائه دلایل مجاب کنند ، دارای منزلت اجتماعی نسبتا بالایی هستند ، نسبت به سایرین نوگراتر هستند ، و مشارکت بیشتری در فعالیتهای اجتماعی دارند . رسانه ها بر مخاطبان خود معمولا از طریق رهبران افکار تاثیر میگذارند. در مجموع ، افراد بیش از آن که تحت تاثیر مستقیم رسانه ها قرار گیرند از توصیه های رهبران افکار ، که نفوذ کلام بیشتری دارند ، تاثیر میپذیرند .

۳-    هنجارهای گروهی : هنجارهای گروهی ، اعتقادات ، ارزشها ، نگرشها و رفتارهایی هستند که از عضویت در گروهها ناشی میشود . مخاطبان ف اعضای گروههای اجتماعی هستند . این گروهها برای خود هنجارهایی دارند که مورد احترام اعضای گروه است . افراد تمایل دارند با هنجارهای گروهی خود همرنگ شوند . فشارهای همسالان ، بر نحوه پوشاک ، گفت و شنود و رفتار افراد تاثیر میگذارند . افراد در برابر فشارهای همسالان تسلیم میشوند چون همرنگی آسان تر از دور شدن از هنجارهای گروهی است که به آن تعلق دارند . میتوان در جامعه انواع گوناگون مخاطبان خاص را تشخیص داد که حول موضوع ، منافع یا حرفه ای خاص گرد آمده اند و کنشها و الگوهای رفتاری خاص خود را دارند . همین موضوع باعث شده است که رسانه ها با توجه به هنجارهای گروهای مختلف اجتماعی ، شبکه های مختلف رسانه ای ایجاد یا برنامه های متنوعی را تولید و پخش کنند .

۴-    برجسته سازی و انگاره سازی رسانه ای : اولویت دادن به موضوعاتی خاص در رسانه ها باعث میشود که آن موضوعات در نزد مردم نیز اولویت پیدا کنند و تبدیل به بحث روز شوند . به این فرایند برجسته سازی گفته میشود . موضوعات برجسته سازی شده در رسانه ها به مرور بر دانش ، نگرش و در نهایت رفتار مخاطبان تاثیر میگذارند . از سوی دیگر ، رسانه ها به طور مستمر و پیشاپیش تجربه واقعی ، تصاویری از زندگی و مدلهایی از رفتار عرضه میکنند . این انگاره های خاص که رسانه ها در طول زمان ترویج میکنند ، بر فرایند اجتماعی شدن ۱۲ کودکان و نوجوانان تاثیر میگذارد .

سوالات بخش ششم از فصل دوم –  آثار تبلیغ

۱-    صاحب نظران فنون تبلیغ ، کدام مراحل چهارگانه را برای موفقیت تبلیغ ضروری میدانند ؟

۲-    سه معیار ارزیابی موفق بودن تبلیغات را نام ببرید ؟

۳-    انواع تاثیر تبلیغات بر حالات رفتاری افراد را بنویسید ؟

۴-    چهار عامل که باعث بروز تغییر در سطح شناخت ، نگرش و رفتار مخاطبان میشوند ، نام ببرید ؟

۵-    اعتبار منبع پیام چه تاثیری بر پذیرش پیام دارد ؟

۶-    رهبران افکار چه ویژگی هایی دارند و چگونه بر پذیرش پیام رسانه ها تاثیر میگذارند ؟

۷-    هنجارهای گروهی چگونه برنحوه رفتار افراد تاثیر میگذارند ؟

۸-    تاثیر فرایند برجسته سازی و انگاره سازی رسانه ها بر مخاطبان چگونه است ؟

 

۱۲- جامعه پذیری یعنی آموزش هنجارها و ارزشهای جا افتاده از طریق دادن پاداش یا کیفر برای انواع گوناگون رفتار . ( دنیس مک کوئل ، درآمدی بر ارتباطات جمعی ، ترجمع پرویز جلالی ، تهران ، مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه ها ، ۱۳۸۲ ، ص ۳۹۴ )

بخش چهارم – ویژگی سبکهای تبلیغاتی در برخی از کشورها

روشها یا سبکهای تبلیغاتی در هر کشور نشان دهنده فرهنگ رایج و حاکم بر آن کشور است . متخصصان و تحصیل کردگان تبلیغات،  سعی دارند در هر کار تبلیغاتی ، عناصری مانند : هدف ، کالا ، پیام ، جاذبه ، روش و …. را به دقت شناسایی و تفکیک کنند. به منظور آشنایی یا راهنمایی دست اندرکاران تبلیغات ، یک تصویر کلی و جامع از سبکهای تبلیغاتی در کشورهای مختلف در ادامه ارایه میشود :

سبک تبلیغات امریکایی : در سبک تبلیغات امریکایی، حمایت از فرهنگ رایج و جاری در آن کشور ، به وضوح مشاهده میشود . شیوه برخورد با مخاطب ، مستقیم ، بی واسطه و بی پرواست . اصل رقابت در هر فعالیتی مورد نظر است و پیام دهنده میداند که در یک جامعه رقابتی زندگی میکند . نقش مرد و جنس مذکر بسیار قوی و دارای اعتبار و اهمیت است . منافع فرد به منافع گروه ارجحیت و اولویت دارد و مخاطب تحریک میشود تا حد امکان از منافع خود دفاع و استفاده کند . فرم و شکل ارایه پیام ،ساده و قابل درک برای عموم است . در گفت و گوها از اطلاعات و اعداد و ارقام و آمار کمک گرفته میشود و به طور ضمنی به خریدار احتمالی گفته میشود چرا باید آن محصول را خریداری کند . مخاطب ، معمولا افراد یا تصمیم گریرندگان فردی هستند . از کلمات من ، تو  و ما بیشتر استفاده میشود . گفت و گوها در تبلیغات رادیویی و تلویزیونی ، عامیانه و محاوره ای است . از قوه بحث و استدلال ف توصیف و کوبندگی استفاده میشود . تبلیغات امریکایی باید مخاطب را به نقطه حساس یا به نتیجه نهایی برساند ، انگیزه ایجاد کند یا تصمیم ساز شود . گاهی اوقات مضمون های روانی ، عاطفی و اخلاقی نیز به پیامها اضافه میشوند و تبلیغ کنندگان سعی میکنند به مخاطبان بگویند زندگی آنان چقدر زیباست . مجریان تبلیغات نقش مهمی در خوبی زندگی و لذت های آن دارند . همچنین ارزشهایی مانند سنت گرایی و وطن پرستی مورد توجه قرار میگیرند . به هر حال استفاده از عواطف و احساسات نیز عنصر مهمی در تبلیغات امریکایی است .

غلو ، گزافه گویی و تاکید ، از ویژگی های تبلیغات امریکایی است . اگر محصولی نتواند با محصول مشابه خود از نظر قیمت ، کیفیت ، دوام یا سایر ویژگی ها رقابت کند ، سخت فروش نامیده میشود .

اخیرا از لغات قوی و قدرتمند مانند جدید ، اصلاح شده ف عالی ، معجزه و بهترین در تبلیغات امریکایی استفاده میشود . حتی در سالهای اخیر از عبارت بهترین در دنیا یا هر عبارتی که مفهوم آن کیفیت در سطح جهانی باشد نیز استفاده شده است .

شایستگی های محصول در اغلب تبلیغات امریکایی مورد اشاره و استفاده قرار میگیرد . نحوه بیان ، صریح و آشکار است و احتیاجی به لغت پردازی و بحث ندارد . ارتباطات انگیزشی ، محور و فلسفه اصلی فعالیت های تبلیغاتی است . در فرآیند ایجاد انگیزه ، از حقایق مسلم ، دلایل اطلاعات و آمار علمی و متکی بر منطق کمک گرفته میشود . در آگهی های تبلیغاتی امریکایی اغلب از وجود افراد مهم و مشهور به عنووان مصرف کننده یا توصیه کننده و تایید کننده کالا یا منبع موثقی برای جهت دادن به انتخاب مصرف کننده بهره گیری میشود . مقایسه بین دو کالا و توصیه یکی نسبت به دیگری بسیار معمول است . ( مشروط بر آنکه متکی بر حقایق و مشخصات فنی برتر کالای مورد توصیه باشد ) . روش توصیه و مقاتیسه مستقیم دو کالا که در تبلیغات امریکایی وجود دارد ، در هیچ فرهنگ و کشور دیگری یافت نمیشود . دو مارک تجاری و رقیب ( براند ) به وضوح در کنار هم قرار میگیرند و یکی از آنها با علامت ( * ) مردود اعلام میشود . گاهی اوقات نیز مقایسه ، غیر مستقیم صورت میگیردیعنی دو کالای رقیب با کالای سومی که عموما مورد قبول است یا رهبر  بازار است مقایسه و رد یا قبول میشود .

سبک تبلیغات انگلیسی

 تاکید است . پیام بسیاری از آگهی ها این است که اگر شما این کالا را بخرید ، نسبت به دیگران متمایز و برجسته تر میشوید . در بسیاری از آگهی های انگلیسی این خطاب که هر چه دوست داری بکن یا به وجود خودت اهمیت بده وجود دارد . جوانان محور و هدف بسیاری از آگهی ها هستند این امر نشان دهنده فرهنگ فاصله بین دو نسل است . قدرت این فاصله به حدی است که جوانان را دارای نیرویی برابر و حتی بیشتر از بزرگسالان میداند . به موجب این فرهنگ ، یک دختر جوان به مادرش یاد میدهد که کدام ماده شوینده بهتر از دیگری است و بهترین نتیجه را میدهد جوانان مستقل هستند .

بریتانیا تنها کشور اروپایی است که در تبلیغات آن فاصله طبقاتی شناخته میشود. بعضی از آگهی های تبلیغاتی به طور اخص برای طبقات ضعیف یا کم درآمد ساخته میشود . برای افراد این طبقه ، کالاهایی که سخت فروش باشند ، تبلیغ نمیشود . در بعضی از این آگهی ها ، صراحتا به مخاطب گفته میشود که فلان کالا چقدر گران است و نهایتا توجیه میشود که این کالا حاوی بالاترین مشخصات فنی و استانداردهاست . این آگهی ها معمولا فاقد زیبایی و جاذبه های ظاهری هستند ، در سطح وسیع و عمومی منتشر نمیشوند بلکه به طور غیر مستقیم برای افراد طبقه مرفه و اعیان و ثروتمندان ارسال میشوند یا در رسانه های ویژه آنان انتشار مییابند . قدرت خرید بالای طبقه ثروتمند انگلیس ، بهترین عامل تقسیم بازار و ایجاد کننده ذهنیت و شهرت برای بسیاری از کالاهاست .

تبلیغات انگلیسی عمدتا بر ارتباطات مستقیم استوار است و در آن از عوامل انگیزشی و ایجاد ذهنیت ، بسیار استفاده میشود . جاذبه های شخصی و تاکید بر موفقیت های فردی در این تبلیغات عمومیت دارد . رویکرد مستقیم و بی واسطه به سوی مصرف کننده و استفاده از روش مقایسه بین کالا ها و خدمات از خصوصیات تبلیغات انگلیسی است . با وجود گرایش به قدرت جنس مذکر ، از حربه جنسیت مونث برای اثر گذاری بر رفتار و انتخاب جنس مذکر و تسلط بر او استفاده میشود . شوخ طبعی، بذله گویی و استفاده از اشعار فکاهی نیز به دو دلیل رایج است : اول به منظور ارسال پیامهای مهم برای مخاطبانی که اساسا با قدرت و نیروهای حاکم بر جامعه مخالفند و دوم برای آن دسته از مخاطبانی که معمولا برای رهایی از مشکلات و فشارهای جامعه ، کمتر احساسات خود را نشان میدهند . خونسردی سنتی انگلیسی و بی تفاوتی ظاهری آنان ، کار را بر هر مجری تبلیغاتی دشوار میسازد . به این ترتیب برای اثر گذاری بر احساسات و روان خشک و بی روح انگلیسی استفاده از شعر و بذله گویی و استعارات فکاهی بسیار ضروری و مهم است .

در تبلیغات انگلیسی از تاکید ، استشهاد ، استفاده از افراد مرجع ، معرفی کننده ها و توجیه کننده ها استفاده میشود و عموما پیامها به صورت موکد و مثبت است مانند : ما پیشنهاد میکنیم ، ما میخواهیم ، شما میخواهید ، و این پیامها به طور مستقیم به مصرف کننده خطاب و القا میشود . معرفی کننده ها و توصیه کننده ها معمولا اشخاص مشهوری هستند که جامعه با آنان آشنایی دارد . تمرکز اصلی هر پیام بر این است که الی مورنظر چه فایده ای برای مصرف کننده دارد و این مطلب که این کالا چگونه کار میکند کمتر مورد توجه است . معمولا سبک برشی از زندگی مورد بهره برداری قرار میگیرد و از مردم عادی در تصاویر استفاده میشود . امریکایی ها و انگلیسی ها در بسیاری از موارد فرهنگی با یکدیگر اشتراک دارد. اما تبلیغات آنان با یکدیگر متفاوت است . روش تبلیغات انگلیسی ها ، زیرکانه تر ، ماهرانه تر و دقیق تر است . اگر چه مفاهیم با طعنه ، شوخی ، سرگرمی ، تقلید ، بازی با الفاظ ، معما و استفاده از لغات مشابه و جناس های لفظی بیان میشود .

سبک تبلیغات آلمانی

 سبک تبلیغات آلمانی ، صریح بدون ابهام و با تاکید بر نیاز به سازندگی و تولید ارزش است . در این سبک همه چیز قاطع و شفاف بیان میشود و جلوگیری از عدم قطعیت به مدیریت امکان میدهد بدون ابهام تصمیم بگیرد . در تبلیغات آلمانی در مقایسه با تبلیغات انگلیسی از بذله گویی و شوخی و تقلید به ندرت استفاده میشود ، به آمار و اطلاعات و حقایق بسیار توجه میشود و پیامها متکی بر آمار واقعی است . روش آموزش دادن به مصرف کننده ، استفاده از تایید و استشهاد افراد خبره و متخصص و نشان دادن طرز کار دستگاهها و کالاها به مخاطبان ، همچنین گزارش های آزمایشگاه ها بسیار رواج دارد . در روش تبلیغاتی صریح ، عقلایی و جدی آلمانی ، کیفیت ، تکنولوژی و طرح محصول دارای جاذبه های مهمی هستند . همچنین از آثار و فواید استفاده از کالا یا خدمت برای مصرف کننده نهایی همانند مضخصات فنی و نحوه استفاده از کالا در تهیه پیام های تبلیغاتی بهره برداری میشود . اگر تولید کننده ای در تولید کالایی دارای مزیت یا شایستگی خاصی باشد ، از این امتیاز به عنوان یک محور تبلیغاتی استفاده و توجه شنونده یا بیننده به آن جلب میشود . شایستگی ها به صورت توان تخصصی ، دستگاههای فنی پیچیده یا مراکز آزمایشگاهی معتبرد ، متبلور و مجسم میشوند . گاهی اوقات از مدیران ارشد یک واحد تولیدی مانند یک مقام علمی یا دانشگاهی یاد میشود .

جزئیات کار ، خصوصا جزییات فنی ، بسیار مورد توجه است . به گونه ای که مصرف کننده جنبه های علمی و تکنولوژی یک پیام را بیش از منافع خود مورد توجه و تفکر قرار میدهد . اثر بخشی و کارآیی یک محصول بیش از جنبه های پولی و حرفه جویی تبلیغ میشود و این تفاوت اصولا در تفکر هر آلمانی وجود دارد که ارزش کیفیت ، خلوص ، مشخصات فنی ، دوام و عملکرد هر کالا بیش از چند مارک قیمت ارزان تر آن است . در فرهنگ آلمانی ، کیفیت بالاتر در برابر قیمت مساوی مهمتر از کیفیت مساوی در برابر قیمت چایین تر است . همچنین در این فرهنگ موفقیت و سربلندی در آزمایشات فنی به عنوان یک ارزش و محمل تبلیغاتی مودر توجه است . در فرهنگ آلمانی قدرت افراد و موسسات تابع قدرت قانون است و حدود عملیات تجاری به وسیله قنون تعیین میشود . در این فرهنگ آزادی زیاد به این دلیل که ممکن است باعث ایجاد بی نظمی شود . مورد قبول نیست .

سبک تبلیغات ایتالیایی

 وجه تشابه تبلیغات آلمانی و ایتالیایی در اعتقاد و علاقه به کیفیت ، تکنولوژی و طراحی قوی و کارآمد است . ضمنا ایتالیایی ها در تبلیغات خود بیشتر به جنس مذکر و جاذبه های مردانه علاقه دارند .

بیشتر شرکتهای تبلیغاتی ایتالیا ، در شمال آن کشور هستند . این شرکتها عموما د رتهیه سناریوهای تبلیغاتی با سبک و شیوه درام و تئاتری عمل میکنند . در جنوب ایتالیا ، بیشتر سناریوهای تبلیغاتی با توجه و احترام به پیش کسوتان و تحسین افراد تحصیل کرده است به این ترتبی میتوان نتیجه گرفت که در شمال ایتالیا ، گرایش فکری تبلیغات چی ها ، اصالت فرد و در جنوب ایتالیا ، گرایش فکری آ«ان ، اصالت جامعه و منافع جمعی است . همچنین به علت بزرگی ابعاد خانواده ها و تعداد زیاد فرزندان در هر خانواده ، در برنامه های تبلیغاتی به کودکان و نوجوانان توجه خاصی میشود . ضمن آن که در گفت و گوها نیز به نحو چشمگیری ازکلمات دارای احساس ، عاطفه ، ترحم ، لطف و مهربانی بهره گرفته میشود .

در تبلیغات ایتالیایی همواره تصاویری از نقاشی ها ، مجسمه ها ، ساختمانهای سنتی ایتالیا و صنایع دستی و حرفه ای دیده میشود . هر شی ایتالیایی نشان دهنده هنر و خبرگی هنری است . از تصاویر طبیعت برای نشان دادن و القای خلوص و پاکی استفاده میشود . از ظرف بجای مظروف و از علت به جای معلول یاد میشود . تصاویری که الهام گرفته از مریم مقدس است مانند مادر و فرزند به کرات در آثار تبلیغاتی به چشم میخورد .

سبک تبلیغات اسپانیایی

سبک تبلیغات اسپانیایی معمولا غیر مستقیم و با استفاده از استعارات و اشارات است . جاذبه های طراحی و جاذبه های هنری مشحون از کنایه و استعاره هستند . در این سبک همانند سایر جنبه های فرهنگی در اسپانیا ، جنس مونث کمتر مورد اشاره قرار میگیرد . اسپانیایی ها مردمان یخونگرم ، مهربان و اصیل هستند و این صفات در آثار تبلیغاتی آنان نیز به چشم میخورد . از طرف دیگر احساس ضرورت رعایت سبک زندگی مادی سایر کشورهای اروپایی ، نوعی تضاد یا پارادوکس در شیوه زندگی آنان به وجود آورده است . هنوز بسیاری از افراد و گروههای اجتماعی به سنت های خود پایبند هستند و کپی برداری از شیوه زندگی اروپای شمالی آنان را دچار ابهام و سردگمی ساخته است .

در اسپانیا ، فرهنگ جمعی حاکم است . افراد معمولا در گروهها و به طور جمعی و اشتراکی دیده میشوند . تعلق به یک گروه موجب ثبات و هویت میشود . نقش هر فرد در اجتماع تابع نقش گروه متبوع او در اجتماع است . خانواده اولین و اساسی ترین گروه اجتماعی  است . مفهوم اعتماد به نفس در مفهوم اعتماد به گروه نهفته است . وجدان گروهی تعیین کننده زندگی افراد است کلماتی نظیر همسایه های من ، دوستان من ، مردم و ….. به کرات از زبان اسپانیایی ها شنیده میشود . تعلق افراد به گروه ها ، تعیین کننده اعمال آنان است .

افراد سعی میکنند نوع لباس پوشیدن گروه خود را رعایت کنند و جایگاه اجتماعی خود را خدشه دار نسازند . تبلیغات طنز و توام با شوخی و فکاهیات در اسپانیا جایگاهی ندارد . زنان نقش موثر و محوری در خانواده دارند . قطعیت و مثبت گرایی ، شیوه غالب در بسیاری از آثار تبلیغاتی است و در واقع اگر زیبایی یا گرمی احساسات در آثار تبلیغاتی اسپانیایی دیده میشود ، ریشه آن را باید در اجتناب از عدم قطعیت و مثبت گرایی دانست . نشاط و سرخوشی به منزله عامل اصلی برای رفع نگرانی ها و فشارهای روحی است و از آن به عنوان شیر اطمینان در روابط اجتماعی استفاده میشود .

در فرهنگ اسپانیایی عبارت معروف جدی بگیر جایگاه والایی دارد و همین مفهوم در اغلب آثار تبلیغاتی آنها دیده میشود . ترکیب رنگ ( به جز رنگ سیاه ) ، طرح و زیبایی در آثار نقاشی و تبلیغات اسپانیایی ، به جای ترکیب طرح و تکنیک در آثار آلمانی و ایتالیایی قرار دارد . عدم استفاده از رنگ سیاه یک مفهوم محوری و اساسی در آثار تبلیغاتی اسپانیایی است .

مفهوم زندگی خوب در اسپانیا در غذا و آن چه خوردنی است خلاصه میشود . خوردن فقط یک نیاز بیولوژیک نیست بلکه راه ایجاد ارتباط بین مردم و همنوعان است . در تبلیغات محصولات غذایی از رنگ های شاد و زنده استفاده میشود . سبک تبلیغات اسپانیایی مملو از خیال پردازی و ایده آلیسم است . برای رسیدن به آینده نامعلوم ، از تخیلات ، تصورات و حتی رویاها کمک گرفته میشود . اعتقاد به معجزه و خرافات نیز گوشه ای از زندگی اجتماعی است که در آثار تبلیغاتی از آنها بهره برداری میشود .

سبک تبلیغات فرانسوی

آنچه سبک تبلیغات فرانسوی را از سبک تبلیغات سایر کشورهای اروپایی متمایز میسازد ، فرد گرایی ، اعتقاد به اصالت انتخاب و بالاخره احساس استقلال در تصمیم گیری است . از جانب دیگر جنبه های تواتری ، هنری و دراماتیک در آثار تبلیغات فرانسوی بیش از هر کشور دیگری است .

در آگهی های تجارتی فرانسوی ، به ندرت میتوان شاهد هدایت و کانالیزه کردن مشتری احتمالی به سوی یک انتخاب معین بود . اعتقاد فرانسویان بر این است که زندگی نباید در چهار چوب های محدود و کوچک ، زندانی و محصور شود . همه چیز باید در مقیاس بزرگ و در حد تکامل و نهایت قدرت و زیبایی باشد . همچنین ، لذت و کامیابی دو محور اصلی زندگی است .

بنابر این در آثار هنری ، تئاتری ، سنمایی و تیزرهای تبلیغاتی فرانسوی این مفاهیم به وضوح دیده میشوند .

در آثار تبلیغاتی فرانسوی اگر محصولی باید نسبت به محصول رقیب متمایز شود ، در طراحی ، مهندسی ، دوام و مرغوبیت مواد اولیه جست و جو میشود . از دیگر جنبه های تبلیغات فرانسویان میتوان استفاده از طنز و شوخی ، درام و سرگرمی ها را ذکر کرد . بازی با الفاظ و اشکال در آثار تبلیغاتی زیاد به چشم میخورد .

جاذبه های عمومی در تبلیغات ، زیبایی، احساس و ادراک ، جنسیت ، تصاویر و نواهای عاشقانه ، استفاده از زنان زیبا به عنوان سمبل یا استعاره زیبایی و جمال و کمال است و اگر این ابزارها از تبلیغات فرانسوی حذف شود ، موجود ناقصی باقی خواهد ماند . پیام دهندگان در تبلیغت تجاری فرانسوی ، معمولا افراد مسن و خبره هستند .

استفاده از استعاره و سمبل ، بیشتر در تبلیغات کالاهای مصرفی است ، اما در تبلیغات کالاهای صنعتی و واسط ، مفاهیم تخصص مانند مشخصات فنی ، دوام و عملکرد به طور صریح و بی واسطه به دور از استعاره و کنایه بیان میشود .

سبک تبلیغات ژاپنی

سبک تبلیغات ژاپنی متاثر از تعالیم کنفسیوس و ارزشهای جمعی در جامعه ژاپنی است . روش ایجاد ارتباط در سبک ژاپنی ، غیر مستقیم است . مخاطب ژاپنی را نمیتوان به طور مستقیم و بی واسطه نسبت به ویژگی های محصول مطلع کرد . در واقع مخاطب ژاپنی نسبت به روشهای مستقیم تبلیغاتی ، احساس توهین میکند . در ژاپن ، عادت فرهنگی معذرت خواستن در هر امری از امور اجتماعی ، بیان کنند این تفکر است که اظهار هر سخنی از جانب گوینده باعث اختلال در نظم فکر شنونده میشود ، پس گوینده باید در ابتدا معذرت بخواهد . هدف روشن تبلیغات در ژاپن ، دوست شدن با مصرف کننده ، به دست آوردن اعتماد او ، ایجاد حس احترام در او و بالاخره تکه بر او به عنیک خریدار دایمی و با وفاست .

اهمیت هدف خشنود سازی مشتری در ژاپن ، بسیار بالاتر از معرفی و جا انداختن نام تجاری محصول ، نام شرکت یا تبلیغات تلویزیونی موثر است . سازندگان تیزرهای تبلیغات در ژاپن اصالتا به دنبال این هستند که پگونه اعتماد ، تفاهم متقابل و وابستگی به کالا یا موسسه را در مصرف کننده احتمالی به وجود آورند . خریدار باید در محل خرید ، احساس آزادی و راحتی کند و بدون هیچ فشاری با رویت هر کالا ، تصمیم به خرید بگیرد . بنابر این فروشگاههایی که در تابلوهای ورودی خود عبارت از این که مارا انتخاب کرده اید متشکریم  را بیان میکنند . نسبت به فوشگاههایی که در تابلوهای ورودی خود عبارت ما آماده خدمت به مشتری هستیم را بیان کرده اند ، موفق ترند . آثار تبلیغاتی ژاپنی معمولا سبک فانتزی ، تخیلی و سرگرم کننده ندارند ، بلکه بیشتر با لحنی غیر مستقیم ، دقیق ، زیرکانه و توام با استعارات و کنایات است . در مورد کالاهای صنعتی یا واسط ، نیز غیر مستقیم و با استفاده از اشارات و سمبل هاست .

مقایسه و بر شمردن خوبی های محصول خودی در برابر صفات محصول رقیب ، مخالف فرهنگ ژاپنی است و نوعی افترا و اتهام به بدی و فساد تلقی میشود . روش عرضه و بیان مطلب و شعر و لغات زیبا در محیطی دلپذیر و جاذبه هایی مثل احترام به پیش کسوت ها و بزرگترها و نشان دادن اهمیت آنها ، تکمیل کننده سناریوست . در سبک تبلیغات ژاپنی ، ارتباط انسان با طبیعت به طو رگوناگون نشان داده میشود . همچنین استفاده از موسیقی و مراسم بسیار معمول است .

سبک تبلیغات چینی

تکنیک مدرن تبلیغاتی در چین دارای سابق کوتاهی است ، اما رشد سریع صنعت تبلیغات در این کشور نشان میدهد که سبک خاص تبلیغات چینی در حال شکل گرفتن است . بدیهی است سبک تبلیغعات چینی متاثر از فرهنگ چینی است .

در ابتدای امر تمرکز اصلی بر صفلات محصول است و به تدریج و با توسعه بازار ، تمرکز از صفات اصلی به تمرکز بر صفات بهبود یافته تغییر میکند . بر اساس تحقیقات انجام شده ، آثار تبلیغاتی اخیر چینی ها بیشتر بر معرفی محصول در سرزمین اصلی چین تمرکز داشته و به گونه ای غیر مستقیم بوده است . یکی از استنباط ها این است که چینی ها نیز مانند ژاپنی ها هدف فروش در تبلیغات را فدای هدف معرفی محصول کرده اند . بدیهی است که این امر نتیجه تسلط ژاپنی ها بر چین و نفوذ فرهنگ ژاپن در چین بوده است.

د ر هیچ کدام از آثار تبلیغاتی چین ، تایوان ، هنگ کنگ و سنگاپور ، اولویت جنسی مرد بر زن مشاهده نمیشود . صفات و ویژگی های بارز سبک تبلیغات چینی ، اهمیت نوگرایی ، کیفیت ، تکنولوژی ، احترام به بزرگترها، رفاه ، سلامت ف اقتصاد ، احترام به سنت ها و قراردادهاست . آثار تبلیغات تلویزیونی چنین ، مانند کشور غربی ، پر از رنگ ، طرح ، گرافیک ، موسیقی ، انیمیشن و جلوه های ویژه است . ارزش های خانوادگی به شدت بر تبلیغات چینی اثر گذاشته است .

سبک تبلیغات کره جنوبی

یکی از ویژگی های مهم در تبلیغات به سبک کره ای که در واقع از نقاط تشابه آن با سبک تبلیغات ژاپنی نیز به شمار میرود ، بیشتر به نام موسسه و بنگاه به چجای محصول اهمیت داده میشود .

فرهنگ جمع گرای ژاپن و چین ( تعالیم کنفسیوس ) در کره نیز شایع و جاری است و تمرکز اصلی در تبلیغات ، بیان غیر مستقیم و استفاده از اشارات و استعارات است . کره ای ها از دو نظر با ژاپنی ها تشابه ندارند . اول این که در سبک تبلیغات کره ای به جنس مونث بسیار توجه میشود و دوم آن که مقایسه صفات و ویژگی های محصول یا بنگاه به آن شدتی که در ژاپن مورد احتراز است در کره مورد احتراز نیست .

نمونه سوالات :

۱-    تعریف فرهنگ وبستر از تبلیغات را بنویسید؟ تلاش برای ارایه آموزه ها ، اندیشه ها ، دلایل و شواهد یا ادعاها از طریق رسانه های ارتباطی برای تقویطت هدفی یا مبارزه با هدف متضاد آن .

۲-    تعریف دکتر مولانا از تبلیغات را بنویسید ؟ تبلیغ عبارت است از نشر و پخش یک اصل و مقصود نهایی از طریق افزایش یا گسترش و تکثیر طبیعی در شرایط زمانی و مکانی مخصوص .

۳-    واژه پرو پاگاندا اولین بار در چه سالی ، در کجا و توسط چه کسی به کار برده شد؟ در سال ۱۶۲۲ میلادی پاپ گریگوری در واتیکان این واژه را بکار برد و سازمانی به این نام در کلیسای آن زمان تشکیل شد .

۴-    تبلیغات بازرگانی با کدام رشته های علمی ارتباط نزدیک دارد ؟ بیشتر با ارتباطات سرو کار دارد و بیشترین تاثیر خود را از دانش ارتباطات گرفته است . و به صورتهای گوناگون با رشته های جامعه شناسی ، روان شناسی ، اقتصاد و مدیریت ارتباط نزدیک دارد .

۵-    با توجه به تعاریف مختلف تبلیغات بازرگانی ، چه نکته ای در این تعاریف مشترک است ؟ در همه این تعاریف هدفمند بودن و قصد و منظور مورد نظر تبلیغ کنندگان در تبلیغات مشترک است .

۶-    تعریفی برای پیام بازرگانی بازرگانی بنویسید؟ عبارت است از پیش بینی و تهیه پیامهای سمعی و بصری که در ازای پرداخت بهای نشر توسط یک یا چند عامل تبلیغاتی به اطلاع مردم رسانیده شود .

۷-    نحوه ایجاد ارتباط پیامهای تبلیغی با مخاطبان چگونه است و در باره پیام تبلیغی مستقیم و خصوصیات آن توضیح دهید ؟ نحوه ایجاد ارتباط یا مستقیم است و یا غیر مستقیم در تبلیغ مستقیم پیامها به صورت صریح و علنی و بلاواسطه انتشار میابند و در تبلیغ غیر مستقیم انتشار پیامها به صورت غیر صریح و پنهان و اشاره ای و مرموز است .  در تبلیغ مستقیم پیام دهنده پیام خود را صریح و بی پروا به مخاطبین خود ابلاغ میکند . و شنوندگان و بینندگان متن یا تصویری را به عنوان پیام و اطلاعیه تبلیغی دریافت میکنند و پیام دهندگان نیز در مقام مبلغ قرار دارند .

۸-    مهمترین فایده پیام تبلیغی مستقیم برای گیرندگان پیام چیست ؟ آن است که آنها از تبلیغی بودن پیام مستقیم باخبرند و بدون قافلگیری در پذیرش یا رد آن مختارند .

۹-    در باره پیام تبلیغی غیر مستقیم و خصوصیات آن توضیح دهید ؟ این نوع تبلیغ علنی و صریح نیست و اهداف تبلیغی پیام منتشر شده پنهان و غیر محسوس است . بعضی از این پیامها بسیار موفق و برخی دیگر اذهان را خسته و کسل میکند ، ویژگی های آن را میتوان نامرئی و پنهانی و یا غیر منتظره بودن کانال عبور آن دانست و مخاطبان به طور غافلگیرانه آنها را دریافت میکنند .

۱۰-نخستین علامتهای تجاری چه ویژگیی داشتند ، مشخص کننده چه چیزی بودند و از چه زمانی و توسط چه کسانی به کار میرفت ؟ در قرن پانزدهم توسط صنعت گران آسیایی و اروپایی نشانه هایی روی کالاهای تولیدی خود حک میکردند که نوعی علامت تجاری محسوب شده و مشخصه کالا و تولید کننده آن بودند .

۱۱-تبلیغات بازرگانی چگونه از قرن ۱۶ میلادی به ابزاری مهم در ارتباطات بازرگانی تبدیل شد ؟ اکتشافات اروپائیان و گسترش شبکه معاملات تجاری بین المللی و بوجود آمدن حلقه های اتصال بازرگانی ، تبلیغات بازرگانی را تبدیل به ابزاری مهم در ارتباطات بازرگانی نمود .

۱۲-اولین آگهی مطبوعاتی در چه سالی منتشر شد و به فروش چه چیزی اختصاص داشت؟ در سال ۱۴۷۸ با تحول صنعت چاپ اولین آگهی مطبوعاتی به فروش مجموعه مقررات کلیسا اختصاص داشت .

۱۳-چاپ آگهی های رده بندی شده که بیشترین حجم تبلیغات نیمه دوم قرن نوزدهم را شامل میشد ناشی از چه بود ؟ عمدتا ناشی از فعالیت چاپگران و ناشران روزنامه هابود که برای تامین بخشی از هزینه های چاپ روزنامه ، ستونهایی از روزنامه را به درج آگهی اختصاص میدادند .

۱۴-به چه دلایلی اولین موسسات تبلیغاتی ، با اهمیت به حساب میآیند ؟ اول اینکه در شروع کار خود یک روش منظم تثبیت شده در تبلیغات بازرگانی ارائه کردند . دوم چون تبلیغات را ابتدا در روزنامه محلی ارائه کردند توانستند مجرای جهت ورود کالای شهری به شهرستانها و دهات پیدا کنند و سوم درحالی که نمایندگان این موسسات وارد شغل روزنامهنگاری میشدند تا دهه ۱۸۷۰ صنعت تبلیغات بازرگانی خود به رشته مستقلی در زمینه فعالیتهای بازرگانی تبدیل شده بود .

۱۵-مهمترین تحولات فنی و نهادی اواخر قرن نوزدهم که بر ارایه تبلیغات تاثیر گذاشتند چه بودند ؟ فرایند چاپ رنگی که در چاپ سنگی به ویژه در آلمان تولید انبوه تصاویری جذاب را ممکن کرد و تبلیغ کنندگان محصولات را در تصاویر فوق ارائه کردند.

۱۶-در صنعت تبلیغات بازرگانی بعد از ۱۸۹۰ چه تغییراتی بوجود آمد که آثار اجتماعی مهمی بر جای گذاشت ؟ رشد تبلیغات موجب شد مجلات ابزار بسیار مناسبی برای تبلیغ صابون ها ، پاک کننده ها ، غذاهای بسته بندی و کنسرو شده تبلیغ لباسهای دوخته شده و غیره باشند پیش از این خانه داران لباسهای خانواده را میدوختند اما بعد از آن مردم پوشاک آماده و دوخته شده را مصرف میکردند .

۱۷-تفاوت های تبلیغات بازرگانی در قبل از ۱۸۹۰ و بعد از آن چه بودند ؟ توضیح دهید ؟ تا قبل از این سال توجه موسسات تبلیغی تنها معطوف به بازار فروش کالا ، یافتن رسانه های مناسب و کوشش در متقاعد کردن صاحبان مشاغلی که برایشان باید تبلیغ میکردند بود . ولی بعد از سال ۱۸۹۰ تبلیغات بازرگانی با بکار بردن شگردهای مختلف هنری و با استفاده از قلم های مختلف حروف و صفحه آراییهای متفاوت تبدیل به راهی چند سویه برای اقناع شد که این امر آثار اجتماعی نگران کننده ای داشت .

۱۸-در باره دو تغییر سرنوشت ساز که در دهه ۱۹۲۰ در صنعت تبلیغات اتفاق افتاد توضیح دهید ؟ اول اینکه روانشناسان و دانشمندان اجتماعی برای اداره افکار و رفتار تلاش کردند غرایز عام بشری را بشناسند تا از این طریق تقاضاهای واقعی و قابل پیش بینی مصرف کنندگان را درک کنند . به عقیده آنها تبلیغات بازرگانی میل به داشتن چیزهای بهتر را ایجاد میکرد . و دوم اینکه آغاز پخش رادیو در این دهه باعث شد که بی سوادان نیز از متن پیامهای تبلیغاتی استفاده کنند .

۱۹-جنگ جهانی دوم چه تاثیراتی را در صنعت تبلیغات آمریکا بر جای گذاشت ؟ این جنگ اقتصاد آمریکا را از رکود نجات داد و تولید برای جنگ به طور قابل ملاحظه ای باعث نیاز به بسیاری از کالاهای مصرفی شد . از طریق تبلیغات  هم مخاطبان به مشارکت گروهی برای جنگ فرا خوانده میشدند و هم کالاهای مصرفی بعد از جنگ به نمایش گذاشته میشدند .

۲۰-مهمترین پدیده های نوین جهانی تاثیر گذار بر تبلیغات بازرگانی را نام ببرید ؟ ۱- انفجار انتخاب : تنوع محصولات و خدمات باعث گستردگی حوزه انتخاب خریداران شد. ۲- قانون تقسیم بندی : از دهه ۱۹۷۰ تا کنون دنیا به اقتصاد ، تجارت ف تولید و بازاریابی و تبلیغات تفکیکی و ویژه گرایش یافته است . ۳- صنعت انتخاب : انفجار انتخاب و قانون تقسیم بندی باعث بروز مشکلاتی در تبلیغات بازرگانی شد در نتیجه صنایع و کسب و کارهای جدید مطرح شدند که به تصمیم گیری خریداران کمک میکردند یکی از آنها اینترنت و تبلیغات اینترنتی است .۴- جهانی شدن بازارها و اقتصاد بدون مرز : لازمه این تبلیغات آشنایی با کشورها و ملل مختلف ، فرهنگ ها ، ساختار ها ، قوانین و کدهای اخلاقی و رفتاری است . ۵- تحولات فن آورانه : تحول در سیستم های ارتباطات و اطلاعات ، فرصت ها و تهدیدهای تازه ای را برای سازمان های تبلیغاتی و اقتصادی کشورها فراهم کرده است .

۲۱-چهار شیوه سنتی و قدیمی تبلیغ فروش کالا در ایران را نام ببرید ؟ ۱- بافت معماری بازار  ۲- استفاده از نمادهای خاص برای معرفی حرفه و کالا ۳- بازارهای هفتگی  ۴- جارچی و فروشندگان سیار .

۲۲-برای اولین بار در چه سالی و در کجا آگهی مطبوعاتی در ایران به چاپ رسید ؟ در سال ۱۸۵۱ میلادی در ششمین شماره روزنامه وقایع اتفاقیه اولین آگهی مطبوعاتی در ایران به چاپ رسید .

۲۳-در دوره پس از ورود آگهی به تلویزیون ایران تا وقوع انقلاب اسلامی ( دوره چهارم ) چه تحولات مهمی در حوزه تبلیغات بازرگانی در کشور اتفاق افتاد ؟ نخستین فرستنده تلویزیونی در ایران از سوی بخش خصوصی ( فردی به نام ثابت پاسال ) تاسیس شد که منبع تامین هزینه های آن درآمد حاصل از آگهی های تجاری بود .

۲۴-به چه دلایلی پس از پیروزی انقلاب تا پایان جنگ تحمیلی عراق علیه ایران ، تبلیغات بازرگانی در کشور کاهش چشمگیر یافت ؟ منفی تلقی شدن ارزش هایی مانند غربزدگی ، مصرف گرایی ، تجدد ، تفاوت طبقاتی ، سرمایه داری و غیره که مفاهیم مرتبط با تبلیغات بازرگانی هستند . ملی شدن بیشتر صنایع مادر و تحریم اقتصادی و ….

۲۵-بر اساس آمار اداره کل تبلیغات کشور ، در سال ۱۳۷۳ ، سهم تقریبی رسانه های ایران از تبلیغات بازرگانی کشور چه قدر بوده است ؟ حوزه رسانه های پخشی ( صدا و سیما و سینما ها ) تقریبا حدود ۵۰ تا ۵۵ درصد و حوزه رسانه های چاپی ( مطبوعات ، مجلات ، ماهنامه ها ، آگهی نامه ها و رسانه هایی همانند پوستر ، بروشور و غیره ) بین ۳۰ تا ۳۵ درصد و حدود ۱۰ درصد از سهم تبلیغات تجاری و بازرگانی نیز به تبلیغات محیطی ( تابلوها ، بیلبوردها ، دیوار نویس ها ، بدنه اتوبوسها ، سایبان توقفگاهها وغیره ) اختصاص دارد .

۲۶-پنج تصمیم اساسی ( معروف به ۵M ) در طراحی برنامه های تبلیغاتی را بنویسید ؟ ۱- اهداف تبلیغات چیست ۲- چقدر هزینه صرف میشود ۳- چه پیامی باید ارسال شود ۴- چه رسانه ای باید مورد استفاده قرار گیرد ۵- نتایج چگونه ارزیابی میشوند .

۲۷-در تهیه برنامه تبلیغاتی ، تعیین اهداف تبلیغات ، تحت تاثیر کدام تصمیمات قبلی است ؟ این گونه تصمیمات غالبا تحت تاثیر تصمیمات قبلی در باره بازار هدف ، تعیین جایگاه در بازار و ترکیب عناصر بازاریابی قرار میگیرند .

۲۸-سه هدف اصلی از انجام تبلیغات کدامند ؟ ۱- اطلاع دادن  ۲-  متقاعد کردن  ۳-  یاد آوری کردن

۲۹-از تبلیغات آگاه کننده ( اطلاع دادن ) به چه منظورهایی استفاده میشود ؟ برای معرفی و یا ایجاد یک تقاضای اولیه مورد استفاده قرار میگیرد .

۳۰-تبلیغات متقاعد کننده در چه زمان هایی مورد استفاده قرار میگیرد ؟ زمانی که رقابت تشدید میشود و هدف شرکت ، ایجاد تقاضای انتخاب ( در مقایسه با رقبا ) است مورد استفاده قرار میگیرد .

۳۱-در مورد چه نوع کالاهایی از تبلیغات یادآوری کننده استفاده میشود ؟ چرا ؟ برای تبلیغ کالاهای بالغ ( در مرحله بلوغ از سیکل عمر کالا ) بسیار مورد استفاده قرار میگیرند .

۳۲-اطلاعات مربوط به جنس مورد آگهی شامل چه مواردی است ؟ ۱- چه لوازم و مواد و عواملی در جنس به کار رفته است ۲-  جنس به جه خوب ساخته شده است ۳-  چه استفاده ای دارد ۴- چگونه با محصول رقبا مقایسه میشود . ۵- وسیله شناسایی جنس در فروشگاه چیست ۶- قیمت جنس چقدر است .

۳۳-اطلاعات مربوط به خریداران احتمالی شامل چه مواردی است ؟ ۱- مصرف کنندگان جنس آیا مردان هستند یا زنان یا هر دو ۲- چه سنینی بیشتر مصرف میکنند ۳- درآمد مصرف کننده جنس در چه حدود است ۴- چه کسانی در تصمیم به خرید نفوذ دارند ۵- آیا مصرف کنندگان جنس از گروه مذهبی یاملیت یا نژاد خاصی هستند ۶- افراد مورد نظر در کجا سکونت دارند .

۳۴-منظور از نکته فروش یک جنس و مزیت فروش آن چیست ؟ تفاوت این دو اصطلاح را بنویسید ؟ عبارت است از تشریح خود جنس و وظایفی که انجام میدهد . مثلا چطور ساخته شده و اندازه و مختصات دیگر جنس که میتواند به جلب رضایت خریدار کمک کند . و فایده و مزیت عبارت است از رضایتی که خریدار آن جنس بدست میآورد . نکته فروش همیشه در خود جنس است چه کسی آن را بخرد یا نخرد .

۳۵-مهم ترین ویژگی های منبع پیام که باعث میشود پیام او اثر گذار باشد نام ببرید ؟ ۱- اعتبار منبع ۲- جذابیت فیزیکی و ظاهری ۳- مورد علاقه مخاطب بودن

۳۶-معتبر بودن منبع با توجه به چه ابعادی مشخص میشود ؟  ۱- خبرگی و تخصص منبع ۲- معتمد بودن منبع

۳۷-پیشنهاد الگوی AIDA برای برنامه ریزی پیام تبلیغاتی ، شامل چه مواردی است ؟ ۱- جلب توجه افراد ۲- ایجاد علاقه در افراد ۳- تحریک میل افراد ۴- سوق دادن افراد برای اقدام به خرید .

۳۸-طبق الگوی AIDA برای جلب توجه افراد چه راههایی وجود دارد ؟ راههای زیادی وجود دارد از قبیل درج عنوان بزرگ ، مطالب جنجال بر انگیز یا شوک آور ، تصاویری از افراد خوش سیما نظیر بچه ها ، جلوه های ویژه مثل هر چیزی که چشمگیر و جداب بوده و متفاوت به نظر برسد میتواند راههایی برای جلب توجه افراد به پیام تبلیغاتی ما باشد .

۳۹-بر اساس الگوی AIDA برای ایجاد علاقه در افراد به چه نکاتی باید توجه داشت ؟ تصاویر و مطالب باید به نحوی ترتیب یافته و آرایش داده شود که چشم بیننده را به آرامی در تمامی تبلیغ از صدر تا ذیل هدایت کند .

۴۰-طبق الگوی AIDA به منظور تحریک میل افراد تبلیغ کننده باید چه ملاحظاتی را رعایت کند ؟ تبلیغ کننده باید با مشتری ارتباط برقرار کند برای این کار باید بداند که مشتریان هدف چگونه فکر میکنند و سپس باید پیام تبلیغاتی بتواند مشتری را متقاعد کند که کالای مورد نظر میتواند نیازهای مشتری را برطرف کند تبلیغ باید در نحوه بیان واژه ها و عبارت ها دارای هدف باشد .

۴۱-بر اساس الگوی AIDA برای سوق دادن افراد برای اقدام به خرید تبلیغ کنندگان باید چه اقداماتی را انجام دهند ؟ پیامهای تبلیغاتی باید تاکید فراوانی بر روی نیازهای مشتری داشته باشد . باید نیازهای ارضا نشده مشتریان و نیز اطلاعاتی را که او برای توجیه و تایید تصمیم خود نیاز دارد جمع آوری کنند .

۴۲-متداول ترین جاذبه هایی که در پیامهای تبلیغاتی مورد استفاده قرار میگیند نام ببرید؟ ۱- جاذبه های منطقی : به دلبستگی های شخصی مخاطبان هدف مربوط میشود و باید در آن مطور صریح مزایای کالا ، خود کالا و ویژگیهای آن عنوان شود . ۲- جاذبه های احساسی : سعی در تحریک احساسات فرد و بر انگیختن آن و رسیدن به مقصود از این طریق است وهدف آن برقراری ارتباط بین کالا و مصرف کننده است . ۳- جاذبه های خنده و طنز : این نوع تبلیغات بیشتر شهرت میابد و دلایل آن عبارتند از اول جذب و جلب توجه مشتری و ایجاد اثر بخشی بیشتر آن دوم با ایجاد احساس مثبت اثر بخشی بیشتر دارد سوم خنده ذهن افراد را به خود معطوف میکند و احتمال انتقاد مشتری را کمتر میکند . و معایبی که برای این جاذبه گفته اند این است که ممکن است ذهن مشتری متوجه خنده شده از کالا دور شود . ۴- جاذبه ترس : هر چه شدت ترس در پیام بیشتر باشد تغییر رفتار کمتر خواهد بود بنابر این پیامهای ترس میتواند اثر بخش تر باشد به شرط آنکه کارشناس تبلیغ بداند ترس چگونه عمل میکند .هنگامی که گیرنده پیام از اعتماد به نفس خوبی برخوردار است مناسب و اثر بخش است . جاذبه های اخلاقی : بر تشخیص مخاطبان در باره درست یا غلط بودن چیزی تکیه میکند وقتی از آن استفاده میشود که هدف وادار کردن مردم به حمایت و طرفداری از پاره ای مسایل اجتماعی است .

۴۳-منظور از یک یا دو جنبه ای بودن پیامهای تبلیغی چیست ؟ در باره تفاوت این دو توضیح دهید ؟ پیابهای تبلیغی از این نظر که چه نوع اطلاعاتی به مخاطب ارایه میکنند به دو دسته یک جنبه ای و دو جنبه ای تقسیم میشوند . پیامهای یک جنبه ای : آن دسته از پیامهایی است که فقط اطلاعات مثبت در خصوص کالا ارایه میکند و پیامهای دو جنبه ای : آن دسته از پیامهایی است که نه تنها به ارایه اطلاعات مثبت بلکه نارسایی های کالا را نیز ذکر میکند . که البته شیوه ارائه نکات منفی بسیار ظریف و دقیق است. ومنظور از اطلاعات منفی آن دسته از اطلاعاتی است که مخل کارکرد صحیح کالا نباشد . استفاده از پیامهای دو جنبه ای به دلایل زیر اثر بخش است : ۱- جلب اعتماد بیشتر دریافت کنندگان پیام . ۲- نگرش منفی منتقدان کالا را بی اثر میکند . در موارد زیر پیامهای یک جنبه ای بیشتر اثر بخش بوده و دو جنبه ای اثر بخش نیست : ۱- مصرف کنندگان از تحصیلات زیادر برخوردار نباشند . ۲- بر سر جایگاه و موقعیت تبلیغ کننده توافق وجود داشته باشد . ۳- مصرف کنندگان به مارک تبلیغ کننده وفادار باشند .

۴۴-تکنیکهای اجرایی تبلیغ را بیان کرده توضیح دهید  ؟ برخی از مهمترین این تکنیکهای تبلیغاتی به شرح زیر است :

۱-     تکنیکهای موزیکال : در این سبک یک یا چند نفر یا شخصیت کارتونی نشان داده میشوند که مشغول خواندن آوازی در باره یک کالا هستند دلیل استفاده از آن به خاطر سپردن و یاد آوری اشعار ساده که در ذهن هک میشود است و شعر باید با تصویر همخوان باشد

۲-     تکنیک ارایه تاییدیه : در این تکنیک از یک منبع دوست داشتنی و قابل اعتماد برای تایید کالا استفاده میشود . درآن از افراد مشهور و هم غیر مشهور میتوان استفاده کرد .

۳-     تکنیکهای داستان گویی: شبیه ساختن یک فیلم کوتاه است با این فرق که داستان در زمانی حدود ۳۰ ثانیه باید تمام شود در این تکنیک گوینده مشهود نیست و فقط بخش گفتاری بر روی تبلیغ است .

۴-     تکنیک مستندات علمی : در این شیوه مدارک مستند یا تحقیقاتی ارایه میشود که نشاندهنده بهتر بودن این مارک نسبت به بقیه است .

۵-     تکنیک تبلیغ دو تکه: در این شیوه دو تبلیغ به هم مرتبط اط یک شرکت معمولا هرکدام در ۱۵ ثانیه که یک خط عقیده ای متصل به هم را دنبال میکنند طراحی میشود و هنگام پخش از تلویزیون بین این دو یک تبلیغ کاملا جداگانه پخش میشود که هیچ ربطی به شرکت و محصول مورد نظر ندارد .

۶-     تکنیک شایستگی فنی: در این شیوه توانایی های فنی شرکت در تولید کالا ارایه میشود بیشتر در مورد لوازم برقی استفاده میشود .

۷-     تکنیک نمای نزدیک: تلویزیون رسانه ای برای خلق تصاویر نمای نزدیک است این نما میتواند مورد استفاده شرکتها ، رستوران ها و غذاهایشان از نزدیک جهت ایجاد اشتها در بیننده به کار گرفته شود .

۸-     تکنیک رتوسکوپ : در این تکنیک سکانس های انیمیشن و واقعی به شکل جداگانه تهیه شده و سپس در هم ترکیب میشود .

۹-      تکنیک مقایسه : مقایسه کالاهای شرکت خود با رقبا یکی از شیوه های اجرایی ارایه پیام است . با مقایسه یک کالا با کالای دیگر سوالهای بیننده پاسخ داده میشود .

۱۰-  تکنیک حل مشکل : در این نوع تبلیغ جنبه مشکل گشا بودن کالا نمایش داده میشود .

۱۱-  تکنیک فرد سخنگو: در این تکنیک فردی در جلوی دوربین به نمایش در می آید و به طور مستقیم محتوای تبلیغ را برای مخاطب بازگو میکند . باید توجه داشت در این تبلیغ کالا باید قهرمان تصویر باشد نه فرد ارایه کننده .

۱۲-  تکنیک سبک زندگی : در این شیوه مناسبت یک کالا با سبک زندگی نشان داده میشود .

۱۳-  تکنیک برشی از زندگی روزمره : یک شیوه دراماتیک قدیمی است که در آن بازیگران داستانی را به نمایش میگذارند که در آن مارک کالای تبلیغی ، قهرمان داستان است . در ابتدا داستان با یک مشکل شروع شده که در انتها مارک کالا به عنوان راه حل است .

۱۴-  تکنیک انیمیشن ( نقاشی متحرک ) : در تبلیغات ایرانی فراوان به چشم میخورد ارایه آن در قالب کارتون است و فضایی گرم و صمیمانه برای ارایه پیام فراهم می آورد .

۱۵-  تکنیک مصاحبه با مشتری : این مصاحبه با افراد غیر حرفه انجام میشود و در مورد محصول از او سوال میشود .

۱۶-  تکنیک سریال ( مجموعه تبلیغ ) : مجموعه تبلیغاتی به دنبال هم و در قالب یک مبارزه تبلیغاتی پخش میگردد. و هر تبلیغ داستان تبلیغ قبلی را دنبال میکند .

۱۷-  تکنیک خیال پردازی : این سبک در باره کالا یا مصرف آن خیال و رویا ایجاد میکند .

۱۸-  تکنیک حالت یا ذهنیت پردازی : روشی پر هزینه و دشوار است و در آن از ترکیب چند روش استفاده میشود . هدف آن بوجود آوردن ذهنیت یا حالت خاص برای کالایی است که قصد فروش آن را داریم .

۴۵-مهمترین عناصر موجود در پیام تبلیغاتی را نام ببرید ؟

۱-     موسیقی : موسیقی و ترانه در تبلیغ اگر آگاهانه به کار گرفته شود ، میتواند موثر و جذاب باشد . موسیقی باید در خدمت سایر اجزای تبلیغ جهت درک بهتر تبلیغ باشد . این حضور در تیزرها زمینه کلام و تصویر است ویا به صورت موزون با کلام همراه میشود . این موسیقی باید با فضای فرهنگی جامعه همخوانی داشته و با سن مخاطب نیز سنخیت داشته باشد .

۲-     رنگ : بر اثر بخشی پیام می افزاید . هر کدام از رنگها از نظر روانشناسی ایجاد ادراک خاص در مصرف کننده و مخاطب دارد . رنگها انتقال دهنده مفاهیم به ذهن بوده و وقتی در کنار رنگهای دیگر قرار میگیرند مفاهیم جدید به خود میپذیرند . رنگ در فرهنگهای مختلف ادراکات مختلفی دارند مثلا در چین و ژاپن رنگ زرشکی را با کالاهای گران قیمت مرتبط میدانند . و خاکستری را با کالاهای ارزان قیمت . در آمریکا رنگ زرشکی را با کالاهای ارزان قیمت و رنگ خاکستری را با گران قیمت .

۳-     شعار تبلیغاتی : نقش مهمی در برقراری رابطه مخاطب با آگهی دارد . این شعار ممکن است یک عبارت آهنگین یا یک پرسش ساده و حتی فقط یک کلمه یا نام باشد . شعار تبلیغاتی ویژگی هایی از کالا را در قالب چند واژه خلاصه میکند . این شعارها به دو دسته تقسیم میشوند : اول شعارهای نهادی ( موسسه ای ) : که برای کسب وجهه برای سازمان و ایجاد تصویری مثبت و معتبر ساخته میشود و شعارشان در همه تبلیغاتشان و همه سربرگهای شرکت شان وجود دارد . دوم شعارهای کالا : تحت عنوان کپسول تبلیغاتی نیز نامیده میشود . با مبارزات تبلیغاتی تغییر میکند این شعارها جنبه های مثبت کالا را به تصویر میکشد  و ادعاهایی که بیان میکند رقابتی است .

۴۶-تصویر : جهت جلب نظر و تقاعد سازی مخاطبان از سه عنصر زبان کلامی و زبان تصویری و زبان موسیق استفاده میشود . در این بین تصویر جایگاه ویژه ای دارد مخاطبان با مشاهده تصویر با دنیایی بیرون ارتباط تعاملی برقرار میکنند .

۴۷- ویژگیهای شعار تبلیغاتی خوب چیست و در تنظیم شعار تبلیغاتی رعایت چه نکاتی ضروری است ؟ شعاری است که کوتاه و سلیس بوده و افراد راحت بتوانند آن را به یاد آورند . رعایت نکات زیر در این شعارها مفید است : ۱- صراحت و روشنی : باید صریح و آشکار مطلب را بازگو کند . ۲- توازن و سجع : رعایت توازن بر زیبایی شعار می افزاید و در اذهان ماندگار میشود . ۳- تناسب و سادگی : باید متناسب با محصولات شرکت و وجهه شرکت و ساده باشد . اگر نام کالا در شعار تبلیغاتی آمده باشد از مزیتهای بالای شعار محسوب میشود . علاوه بر این موارد وزین بودن و دور از واقع نبودن را نیز باید توجه داشت .

۴۸-اهداف تصاویر تبلیغاتی را بنویسید ؟ ۱-  مجذوب کردن مخاطبان ۲- ایجاد رفتاری که انتظار میرود در محل دیگری به وقوع پیوندد . ۳- متقاعد سازی مخاطبان به کمک تعابیر ذهنی که تصاویر ایجاد میکنند .

۴۹-سه نقش و کارکرد عمده تصاویر تبلیغاتی که ماهیت و زیر بنای تصاویر تبلیغاتی را پی ریزی میکند بنویسید ؟

 

 

 

۱-  با ارائه تعریفی از تبلیغات، تفاوت تبلیغات تجاری را با مفاهیم زیر به طور مختصر بیان کنید:
روابط عمومی، بازار یابی، آموزش، پروپاگاندا.  

تعریف کلی تبلیغات:تبلیغات تجاری، تکنیک یا فن اثرگذاری بر افکار عمومی با استفاده از وسایل ارتباطی در قالب نمادها و نشانه هاست و هدف آن فروش کالا یا خدمات می باشد.

تفاوت تبلیغات تجاری با پروپاگاندا ( تبلیغات سیاسی ) :پروپاگاندا از حوزه دین شروع می شود تا به حوزه سیاست برسد. در پروپاگاندا کالا به فروش نمی رسد بلکه فقط می خواهد افکار و اندیشه های سیاسی خود را بر اذهان تحمیل کند.

تفاوت تبلیغات و آموزش : در تبلیغات تأثیرات آنی مد نظر است ولی در آموزش تأثیرات بلند مدت و تدریجی مد نظر است . مخاطب در تبلیغات اگر منفعل یا غیر فعال باشد آن تبلیغات موفق است اما موفقیت در آموزش منوط به فعال بودن و پویا بودن مخاطب است .

تفاوت تبلیغات با روابط عمومی :هدف تبلیغات فروش سود است و هدف روابط عمومی شناساندن ، ایجاد ، حفظ و تداوم  تفاهم است . تبلیغات ابزاری است در دست روابط عمومی. در روابط عمومی پیام صریح و روشن اما در تبلیغات پنهان و مخفی. در روابط عمومی سیاست گذاری بلند مدت اما در تبلیغات کوتاه مدت. در روابط عمومی فرایند دوسویه اما در تبلیغات یکسویه. در روابط عمومی مخاطب فعال است و بازخورد می گیرد اما در تبلیغات منفعل و غیر فعال . در روابط عمومی مسئولیت اجتماعی اما در تبلیغات اقتصادی است. در روابط عمومی هدف ارائه خدمات اما در تبلیغات فروش کالا است .

تفاوت تبلیغات با  بازاریابی :تبلیغات یکی از عناصر فرآیند بازاریابی است برای ارتقاء فروش به مشتریان اما بازاریابی مجموعه فعالیت هایی است. برای فروش کالا.

۲-    برای هر کدام از تبلیغات مستقیم و غیر مستقیم دو ویژگی نام ببرید. ( با ذکر مثال)

ویژگی های تبلیغات مستقیم : ۱- در تبلیغات مستقیم، پیام دهنده پیام خود را صریح و بی پروا به مخاطبین خود ابلاغ می کند. در این روش شنوندگان و بینندگان متن تصویری را به عنوان پیام و اطلاعیه « تبلیغی » دریافت می کنند و پیام دهندگان نیز در مقام « مبلغ » قرار دارند و شناخته می شوند. ۲- گیرندگان از « تبلیغی» بودن پیام مستقیم باخبرند  و از این جهت در معرض غافلگیری قرار نمی گیرند و در پذیرش ذهنی یا رد آن مختارند.

 به عنوان مثال در یک آگهی بازرگانی و رادیویی، شنوندگان، متن آگهی را به عنوان پیام تبلیغی گوش می کنند.

ویژگی های تبلیغ غیر مستقیم :۱- پیام های آن از کانال های نامرئی و پنهانی و یا غیر منتظره عبور داده  می شوند. ۲-  معمولاً مخاطبان دفعتاً و بطور غافلگیرانه آنها را دریافت می کنند و در حقیقت به آنها تحمیل می شود.۳-  در تبلیغات غیر مستقیم لزوماً از اشکال و قانونمندی های مشخص و مکرر پیروی و استفاده نمی شود.

۳-  نتایج حاصل از جدول تاریخچه تبلیغات را فهرست وار تشریح نمایید. ( یا درباره تاریخچه تبلیغات چهار نکته مرتبط در دوران مختلف از سنتی یا مدرن بنویسید. ) – مهم

۱-     وسایل ارتباطی تبلیغات به مرور زمان تغییر می یابد و از وسیله ارتباطی مستقیم و سنتی به سمت وسیله ارتباطی غیر مستقیم تبدیل می شود.

۲-     احترام به مشتری و مخاطب به تدریح رواج می یابد و مبلغ، مخاطب را منفعل نمی داند بلکه با مخاطب آگاه و فعال مواجه است.

۳-     نقش اقتصادی تبلیغات به تدریج به سمت حوزه های اجتماعی و فرهنگی وسعت می یابد.

۴-     وسایل ارتباطی جدید و فناوری های اطلاعات و ارتباطات به تدریج تبلیغات را در سطح بین المللی مطرح می کنند.

۵-     پیچیدگی در شیوه ارایه تبلیغات نسبت به گذشته افزایش می یابد.

۶-      تبلیغات از یکسو ترویج مصرف گرایی و از سوی دیگر رونق اقتصادی و توسعه را به همراه می آورد.

۷-     … (موارد مرتبط دیگر را می توانید با توجه به برداشت های خودتان از تاریخچه تبلیغات ذکر نمایید)

۴-    چرا موسسات تبلیغاتی در تاریخچه تبلیغات بازرگانی با اهمیت محسوب می شوند؟ (سه مورد) – مهم

نخستین موسسات تبلیغاتی به دلایل گوناگون با اهمیت به حساب می آیند :

۱-     ارایه یک روش منظم تثبیت شده در تبلیغات بازرگانی

۲-    از آنجا که ابتدا تبلیغات را در روزنامه های محلی ارائه کرده بودند، توانستند مجرایی ایجاد کنند که از طریق آن صنایع شهری و تولیدات کارخانه ها به شهرستان ها و دهات راه پیدا کنند.

۳-     تا دهه ۱۸۷۰ ، صنعت تبلیغات بازرگانی خود به رشته مستقلی در زمینه فعالیت های بازرگانی تبدیل شده بود.

۴- از اواخر دهه ۱۸۷۰ مبلغانی برای بازاریابی استخدام کردند که نقش آن ها فراتر از دلالی خرید و فروش ستون های روزنامه ها بود.

۵-   پدیده های  نوین چه تأثیراتی بر تبلیغات تجاری نهاده است؟ (چهارمورد) – فقط نام ببرید. مهم  پدیده های نوین :  ۱- انفجار انتخاب ۲- قانون تقسیم بندی ۳- صنعت انتخاب  ۴- جهانی شدن بازارها و اقتصاد بدون مرز ۵- تحولات فن آورانه

۶-    از شش مرحله تحولاتی که با ورود وسایل ارتباطی در روند تبلیغات بازرگانی در ایران، اتفاق افتاد، چهار مرحله را نام ببرید؟

۱-     آغاز چاپ اعلان های تبلیغاتی

۲-     چاپ آگهی های تبلیغاتی به شیوه امروزی و تاسیس اولین آژانس های تبلیغاتی در ایران

۳-     ورود یک سری کالاهای جدید به بازار

۴-     از ورود آگهی به تلویزیون ایران تا وقوع انقلاب اسلامی

۵-     از پیروزی انقلاب تا پایان جنگ تحمیلی عراق علیه ایران

۷-     از خاتمه جنگ تحمیلی تاکنون

۷-مفهوم ۴ پی در بازاریابی و تبلیغات را تشریح نمایید. مهم

۱- محصول و کالا product: به معنای کلیت کالا و خدمات است که شرکت به بازار هدف عرضه می کند، محصول می تواند اشیاء را فیزیکی ، خدمات ، اشخاص ، مکانها ، سازمانها و اندیشه ها باشد.

۲- قیمت price: میزان پولی که مشتریان برای بدست آوردن کالا می پردازند یا مجوعه ارزشهایی که مصرف کنندگان در قبال منافع داشتن یا مصرف کردن کالا یا خدمت می پردازند.

۳- مکان )توزیع( place: فعالیت هایی که محصول یا خدمت را در دسترس مصرف کنندگان قرار می دهد و محل توزیع آن را مشخص می کند. مکان در بحث بازار یابی است.

۴-    ارتقا و ترویج کالا: ترویج فعالیتهایی است که برای انتقال و اطلاع رسانی مزایای محصول و کالا به مصرف کنندگان و مخاطبان هدف و ترغیب آنها به خرید محصول انجام می شود.

۸-   الگوی آیدا در برنامه ریزی و اثر بخشی تبلیغات را با رعایت ترتیب مراحل آن توضیح دهید.  برای طراحی پیام موثر باید الگوی AIDA را در نظر داشت.

توجه : در وهله اول کالا یا مبلغ یا پیام باید توجه مخاطب را به خود جلب کند.

علاقه : کالا باید علاقه و گرایش ایجاد کند.

میل و تحریک : باید گرایش و علاقه مردم را نسبت به کالا فراهم شود

عمل خرید: تبلیغات باید مخاطب یا مشتری به سمت خرید کالا سوق دهد.

۹-  یا پنج تصمیم اساسی در طراحی برنامه های موثر تبلیغات بازرگانی را فقط نام ببرید. (فرایند طراحی برنامه های موثر تبلیغاتی  ۵M )

۱-     هدف mission اهداف تبلیغات چیست؟

۲-     پول money چقدر هزینه صرف می شود؟

۳-     پیام message چه پیامی باید ارسال شود؟

۴-     رسانه media چه رسانه ای  باید مورد استفاده قرار گیرد؟

۵-     ارزیابی measurement نتایج چگونه ارزیابی می شوند؟

۱۰-سه هدف اصلی  تبلیغات را نام برده و تشریح نمایید. ( با مثال)- مهم  اهداف تبلیغاتی را می توان بر اساس سه هدف اصلی دسته بندی کرد . هدف از انجام تبلیغات ممکن است

۱-    اطلاع دهنده و آگاهی دهنده:  در خصوص محصول جدید، یا خدمات جدید یک محصول، یا کالایی برای اولین بار ارایه  می شود. مانند مدل جدید تلفن همراه نوکیای در دسترس مشتریان قرار گرفت.

۲-     متقاعد کردن : برای مقایسه و ارایه دلایلی برای بهتر نشان دادن یک کالا نسبت به کالای دیگر. مثلا بنز بهترین خودروی جهان

۳-     یادآوری کردن: یادآوری یک کالا که قبلا تبلیغ شده است یا یادآوری زمان، مکان، نحوه فروش و… مانند کفش ملی بار دیگر در خدمت مردم ایران.

۱۱-تبلیغات مقایسه ای به کدام یک از اهداف تبلیغات اشاره دارد؟ چرا؟ ( آگاه کننده، متقاعد کننده، یادآوری کننده)مهم

هدف متقاعد کنندگی.  در تبلیغات مقایسه ای یک مارک تجاری به طور مستقیم یا غیر مستقیم با یک مارک یا مارک های تجاری دیگر مقایسه  و دلایل و ادعای بهتر بودن مطرح می شود.

۱۲ – چهار مورد از اطلاعاتی که برای طراحی محتوای یک پیام تبلیغاتی  در خصوص لوازم خانگی یا محصولات بهداشتی لازم است، ذکر نمایید. ( ترجیحاً در قالب سوال و کاملاً مرتبط با محصول)

۱۳- مهمترین ویژگی های منبع پیام تبلیغاتی برای اثر گذار بودن پیام چیست؟ مهم

۱- اعتبار منبع

۲- جذابیت فیزیکی و ظاهری

۳- مورد علاقه مخاطب بودن

۱۴- برای هریک از محصولات یا خدمات زیر یک پیام با جاذبه خواسته شده بنویسید. مهم

۱-  جاذبه ترس(بیمه)

۲- جاذبه منطقی(خودرو)

۳- جاذبه طنز(محصولات غذایی مانند پفک، چی توز و مشابه آن )

۴-  جاذبه احساسی (محصول بهداشتی مانند یک نوع شوینده یا محصول غذایی مثلاً چای یا بستنی)

۵- جاذبه اخلاقی ( سالمندان یا محیط زیست)

۶- تمامی جاذبه ها در یک پیام ترکیبی تبلیغی نه جدا از هم ( ترس ، منطقی، احساسی و اخلاقی ) برای تبلیغات بانک یا تبلیغات یک نوع خودرو

۱۵ – مزایا و معایب پیام دو جنبه ای در تبلیغات چیست؟ چه مواقعی به کار می رود؟ و چه مواقعی به کار نمی رود؟ یک مثال فرضی یا واقعی ملموس از یک پیام تبلیغاتی دو جنبه ای بزنید.

پیامهای تبلیغاتی دوسویه ( دو جنبه ای ) : »»» تاکید می کند بر جنبه ها( نقاط ) مثبت و ضعیف و نقص محصول با تاکید بر جنبه های مثبت.چرا از پیامهای دو جنبه ای استفاده می شود ؟ (اثر بخشی پیامهای دو جنبه ای چرا بیشتر است )

۱-     چون باعث می شود اعتماد مردم نسبت به کالا و منبع پیام بیشتر شود و مردم مقاومت کمتری نشان دهند

۲-     اعتراض های کسانی که مصرف کننده کالا نیستند ولی نسبت به آن نگرش منفی دارند را بی اثر می کند.

تبلیغات دوجنبه ای در موارد زیر نباید استفاده شود چون تاثیر منفی دارد:

۱-    وقتی مصرف کنندگان از سطح تحصیلات بالایی برخوردار نیستند

۲-    وقتی مصرف کننده به مارک تجاری ما وفا دار باشد

۳-    توافق بین خریدار و فروشنده وجود داشته باشد

۱۶- چهار مورد از تکنیک های تبلیغاتی را با ذکر مثال به طور دلخواه نام ببرید. مهم

تکنیک موزیکال : بر اساس یک یا چند شخصیت کارتونی مشغول خواندن آهنگ هستند که باید با اشعار پخش شده متناسب باشد.

تکنیک ارائه تائیدیه : با تکنیک استفاده از تائید افراد مختلف برای تبلیغ کالا از افراد مشهور و غیر مشهور استفاده
می کنیم.

تکنیک داستان گویی : مثل یک فیلم کوتاه ساخته می شود که گفتار مشخص است ولی خود گوینده مشخص نیست.

تکنیک مستندات علمی : با جاذبه منطقی سنخیت دارد . مدارک مستند یا تحقیقاتی ارائه می شود که نشانه برتری یک مارک تجاری نسبت به مارکهای دیگر است.

تکنیک تبلیغ دوتکه : یک آگهی و یک محصول را که از تلویزیون پخش می شود یک قسمت آن را ابتدا پخش می کنند پس از یک تبلیغ دیگر قسمت دوم این تبلیغ را پخش می کنند.

تکنیک شایستگی فنی : توانایی های فنی شرکت در قالب تولید کالا نمود پیدا می کند.

تکنیک نمای نزدیک : برجسته کردن کالا از طریق تلویزیون

تکنیک رتوسکوب : سکانس های واقعی را با انیمیشن به طور جداگانه و ترکیب آنها با هم

تکنیک مقایسه : مقایسه کالای شرکت با رقیب به صورت مستقیم و غیر مستقیم

تکنیک حل مشکل : چگونگیحل مشکل از طریق صاحب کالا یا مصرف کننده اون که بیشتر با ظهور تلویزیون مفهوم پیدا کرده

تکنیک  فرد سخنگو : فرد سخنگو مستقیم جلوی دوربین می ایستد و مستقیم در مورد کالایش صحبت می کند.

تکنیک سبک زندگی : مناسبت کالا با سبک زندگی نشان داده می شود.

تکنیک برشی از زندگی : روش دراماتیک قدیمی است که بازگیران تبلیغ داستانی را به نمایش می گذارند که مارک کالای تبلیغاتی قهرمان داستان است.

تکنیک انیمیشن : فقط به صورت انیمیشن تبلیغ می شود. تبلیغاتی که در قالب کارتون ارائه می شود

تکنیک سریال : به تکنیکی می گویند که مجموعه تبلیغاتی به دنبال هم و در قالب یک کمپین های تبلیغاتی طراحی می کنیم.

تکنیک خیالپردازی : درباره یک کالا و مصرف اون ایجاد تخیل و رویا می کند.

تکنیک ذهنیت پردازی : از چند روش استفاده می شود که بتواند ذهنیت و حالت خاصی را برای فروش کالا در ذهن مخاطب ایجاد کند در این تکنیک مفاهیمی مانند زیبایی، عشق ، محبت، امنیت، آرامش مطرح می شود.

۱۷- تکنیک ارائه تائیدیه، رتوسکوپ، داستان گویی، برشی از زندگی روزمره، انیمیشن و سریال را توضیح دهید؟ مهم

 تکنیک ارائه تائیدیه : در این تکنیک از یک منبع دوست داشتنی و قابل اعتماد برای تایید کالا استفاده می شود در این خصوص هم از افراد شهیر و هم افراد غیر مشهود می تواند استفاده کرد.

تکنیک داستان گویی : تکنیک داستان گویی شبیه ساختن یک فیلم کوتاه است با این تفاوت که داستان باید در عرض زمان کوتاهی مثلا حدود ۳۰ ثانیه به اتمام برسد در این تکنیک بخش گفتاری بر روی تبلیغ خوانده می شود و گوینده مشهود نیست.

تکنیک رتوسکوپ : در این تکنیک سکانس های انیمیشن و واقعی به شکل جداگانه تهیه شده و سپس در هم ترکیب می شود.

تکنیک برشی از زندگی روزمره : روش برشی از زندگی روزمره یک شیوه دراماتیک قدیمی است که در آن بازیگران داستانی را به نمایش می گذارند که در آن مارک کالای تبلیغی قهرمان داستان است. بیشتر تبلیغاتی که با این سبک ارائه می شوند در ابتدا با یک مشکل شروع می شود که در نهایت مارک کالای شرکت تبلیغی به عنوان راه حل ارائه می شود.

تکنیک انیمیشن ( نقاشی متحرک) : نقاشی متحرک یکی از شیوه های ارائه پیام است که در تبلیغات ایرانی فراوان به چشم می خورد . متداول ترین شکل نقاشی متحرک ارائه آن در قالب کارتون است . کارتون در میان بچه ها مطبوع و خوشایند به نظر می رسد اما در بین همه سنین شهرت یافته است . کارتون می تواندفضایی دوستانه گرم وصمیمی هم برای کالا و هم برای ارائه پیام فراهم آورد . می توان برای ساده کردن جنبه های فنی محصول نیز از نقاشی متحرک استفاده کرد.

تکنیک سریال : سریال به تکنیکی در تبلیغ گفته می شود که مجموعه تبلیغاتی به دنبال هم و در قالب یک مبارزه تبلیغاتی پخش می گردد و هر تبلیغ داستانی را که در تبلیغ قبل مطرح بوده است دنبال می کند.

۱۸- عناصر موجود در پیام تبلیغاتی را نام ببرید؟ مهم

 عناصر موجود در پیام تبلیغاتی : ۱- موسیقی- ۲- رنگ –۳- شعار تبلیغاتی-۴- تصویر

۱۹ – پنج اصل اساسی موثر در ساخت آگهی چاپی را فقط نام ببرید. مهم

۱- طرح ( یا عکس و شرح در صورت لزوم )  ۲-تیتر مناسب و مفید ۳- متن آگهی ۴- تحریک مخاطب به خرید ۵- مشخصات کالا

۲۰ – اصول اساسی خلق آگهی های چشم نواز و جذاب کدامند؟ ( چهار مورد)

۱- توازن  ۲- نگارش ساده  ۳- حرکت چشم  ۴- عنصر غالب  ۵- کادرها  ۶- طرح  ۷- تیترها  ۸- متن اصلی  ۹- فضای سفید

۲۱- شش مورد از ابزارهای تبلیغات بازرگانی را نام ببرید؟

۱- آگهی دیواری و توزیعی  ۲- آگهی پستی ۳- بروشور و کاتالوگ  ۴- آگهی مطبوعاتی  ۵- آگهی رادیویی  ۶- آگهی های تلویزیونی  ۷- آگهی در سینما  ۸- پوستر  ۹- تبلیغات جاده ای  ۱۰- مکان های عمومی  ۱۱- وسایل نقلیه عمومی  ۱۲- موسسه ها وتاسیسات عام المنفعه  ۱۳- جشن ها و مناسبت ها  ۱۴- نمایشگاه  ۱۵- استفاده از افراد متشخص برای تبلیغ  ۱۶- هدایا و جوایز  ۱۷- آگهی در سایت های اینترنتی

۲۲- مهمترین گام های انتخاب رسانه برای تبلیغات چیست؟ ( چهار مورد فقط نام ببرید) – مهم

۱-     تعیین سطح پژوهش

۲-     انتخاب در میان انواع رسانه های مختلف

۳-    انتخاب وسیله خاص ناقل پیام

۴-     

۲۳- در انتخاب رسانه برای تبلیغات به چه نکاتی باید توجه کرد؟(حداکثر چهار مورد) – مهم

۱- تاثیر رهبران فکری : طبق نظریه جریان دو مرحله ای ارتباط ، پیام رسانه همواره مستقیما به همه گیرندگان نمی رسد و گاه از راه فرایندی دو مرحله ای ابتدا به بخشی از جامعه ( رهبران فکری) رسیده و از آنجا تحت نفوذ آراء و عقاید و نگرش های آنان برای بقیه ارسال می شود.

۲- رسانه های دیگر برای هر رسانه تبلیغی می توانند نقش مکمل را ایفا   کنند.

۳- انتظار از مخاطب در پاسخ به پیام تبلیغاتی چیست ؟ انتظار از مخاطب می تواند تاثیرات شناختی ( که با دانش و عقیده سروکار دارد ) تاثیرات عاطفی ( که به نگرش ها و احساسات مربوط است ) و تاثیرات رفتاری باشد.

۴- آیا قرار است هدف یا هویت تبلیغ گر پنهان بماند یا خیر اگر قرار است هدف یا هویت تبلیغ گر پنهان بماند استفاده از تبلیغ غیر مستقیم توصیه می شود.

۵- سطح دسترسی مخاطبان ببه رسانه های رقیب ( مخالف ) تا چه حد است ؟

۶- چه نوع تصاویر، عکس ها ، نمادها و طرح هایی قرار است عرضه شود؟

۷- توان و ظرفیت رسانه در ارائه نوآوری های کلامی ، اطلاعات مختلف و شعارها تا چه اندازه است؟

۸- اقتصاد مخاطب و سطح دسترسی او به رسانه چگونه است؟

۹- آیا مخاطب ما آمادگی و استعداد پذیرش نوآوری ها را دارد؟

۲۴- معیارهای موفق بودن یا اثربخشی تبلیغات کدامند؟(سه مورد) – مهم

۱- میزان تاثیری که تبلیغ بر روی سظح دانش و اطلاعات افراد داشته است.

۲- میزان تاثیری که تبلیغات در تغییر ، اصلاح یا تثبیت نگرش فرد داشته است

۳- میزان تاثیری که تبلیغات بر حالات رفتاری فرد داشته است.مهمترین حالات رفتاری عبارتند از : بخشش-پیوستن-رای دادن- ابراز شور و حرارت متجلی نظیر هلهله – فریاد- اشک و خنده.

۲۵- ویژگی های سبک های تبلیغاتی دو کشور از بین کشورهای (ژاپن، چین ، انگلیس، آلمان، ایتالیا، اسپانیا، فرانسه، کره) را به دلخواه به طور مختصر تشریح نمایید. – فقط دو کشور – در حد دو ویژگی و دو سه سطر و  تیتروار  کافی است.  مهم

سبک تبلیغات کره جنوبی :

یکی از ویژگی های مهم در تبلیغات به سبک کره ای که در واقع از نقاط تشابه آن با سبک تبلیغات ژاپنی نیز به شمار می رود بیشتر به نام موسسه و بنگاه به جای محصول اهمیت داده می شود. فرهنگ جمع گرای ژاپن و چین ( تعالیم کنفسیوس ) در کره نیز شایع و جاری است و تمرکز اصلی در تبلیغات بیان غیر مستقیم و استفاده از اشارات و استعارات است . کره ای ها از دو نظر با ژاپنی ها تشابه ندارند. اول اینکه در سبک تبلیغات کره ای به جنس مونث بسیار توجه می شود و دوم آنکه مقایسه صفات و ویژگی های محصول یا بنگاه به آن شدتی که در ژاپن مورد احتراز است در کره مورد احتراز نیست.

سبک تبلیغات چینی :

تکنیک های مدرن تبلیغاتی در چین دارای سابقه کوتاهی است اما رشد سریع صنعت تبلیغات در این کشور نشان می دهد که سبک خاص تبلیغات چینی در حال شکل گرفتن است بدیهی است سبک تبلیغات چینی متاثر از فرهنگ چینی است.

در ابتدای امر تمرکز اصلی برصفات محصول است و به تدریج و با توسعه بازار تمرکز از صفات اصلی به تمرکز بر صفات بهبود یافته تغییر می کند. بر اساس تحقیقات انجام شده آثار تبلیغاتی اخیر چینی ها بیشتر بر معرفی محصول در سرزمین اصلی چین تمرکز داشته و به گونه ای غیر مستقیم بوده است یکی از استنباط ها این است که چینی ها نیز مانند ژاپنی ها هدف فروش در تبلیغات را فدای هدف معرفی محصول کرده اند. بدیهی است که این امر نتیجه تسلط ژاپنی ها بر چین و نفوذ فرهنگ ژاپن در چین بوده است.

در هیچ کدام از آثار تبلیغاتی چین، تایوان، هنگ کنگ و سنگاپور اولویت جنسی مرد بر زن مشاهده نمی شود . صفات و ویژگی های بارز سبک تبلیغات چینی اهمیت نوگرایی ، کیفیت، تکنولوژی ، احترام به بزرگترها، رفاه ، سلامت، اقتصاد، احترام به سنت ها و قراردادهاست. آثار تبلیغات تلویزیونی چین مانند کشور غربی پر از رنگ، طرح، گرافیک، انیمیشن و جلوه های ویژه است . ارزش های خانوادگی به شدت بر تبلیغات چینی اثر گذاشته است.

سبک تبلیغات ایتالیایی:

وجه تشابه تبلیغات آلمانی و ایتالیایی در اعتقاد و علاقه به کیفیت ، تکنولوژی و طراحی قوی و کارآمد است . ضمنا ایتالیایی ها در تبلیغات خود بیشتر به جنس مذکر و جاذبه های مردانه علاقه دارند. بیشتر شرکت های تبلیغاتی ایتالیا در شمال آن کشور هستند این شرکت ها عموما در تهیه سناریوهای تبلیغاتی باسبک وشیوه درام و تئاتری عمل می کنند در جنوب ایتالیا بیشتر سناریوهای تبلیغاتی با توجه و احترام به پیشکسوتان و تحسین افراد تحصیل کرده است به این ترتیب می تواند نتیجه گرفت که در شمال ایتالیا گرایش فکری تبلیغات چی ها اصالت فرد و در جنوب ایتالیا گرایش فکری آنان اصالت جامعه و منافع جمعی است. همچنین به علت بزرگی ابعاد خانواده ها و تعداد زیاد فرزندان در هر خانواده در برنامه های تبلیغاتی به کودکان و نوجوانان توجه خاصی می شود ضمن انکه در گفتگوها نیز به نحو چشمگیری از کلمات دارای احساس، عاطفه، ترحم، لطف و مهربانی بهره گرفته می شود. در تبلیغات ایتالیایی همواره تصاویری از نقاشی ها، مجسمه ها ، ساختمان های سنتی ایتالیایی و صنایع دستی و حرفه ای دیده می شود . هر شی ایتالیایی نشان دهنده هنر و خبرگی هنری است از تصاویز طبیت برای نشان دادن و القای خلوص و پاکی استفاده می شود از ظرف بجای مظروف و از علت به جای معلول یاد می شود. تصاویری که الهام گرفته از مریم مقدس است مانند ماد و فرزند به کرات در آثار تبلیغاتی به چشم می خورد.

۲۶- در خصوص ویژگی ها، تکنیک ها و اصول تبلیغات در هر کدام از رسانه های زیر دو مورد کاملاً مرتبط با آن رسانه بنویسید. (پاسخ سوال را اضافه و اطلاع رسانی شود.) – مهم

رادیو:

تلویزیون:

مطبوعات و مجلات:

اینترنت:

منبع: http://fathirad.persianblog.ir/post/206/