انتخاب شعار تبلیغاتی و یک سئوال؛ آیا پلیس فتا حواسش به همه چیز هست؟!

سیدحسین قوامی: اگر اهل تلفن های هوشمند و پیام رسان های موبایلی باشید، حتما ماجرای پخش عکس ها و انتشار کلیپ معروف آن جوان را به خاطر دارید که موجب فراگیر شدن این جمله شد: «پلیس فتا حواسش به همه چی هست»

این موضوع نیز مانند تمام اتفاقات شبکه های مجازی، برای چند صباحی از این گوشی به آن گوشی سرایت کرد و گسترش یافت و بعد از مدتی کمرنگ شد و جای خود را به موضوعات دیگری سپرد، تا اینکه چندی پیش سردار ‌هادیان‌فر، فرمانده پلیس فتای ایران بار دگر آنرا به صدر اخبار آورد و در گفتگو با خبرنگان گفت: می خواستیم شعاری برای پلیس فتا انتخاب کنیم که در نتیجه «پلیس فتا سایه‌سار امنیت در فضای مجازی» را انتخاب کرده و ترویج دادیم، اما دست بر قضا شرایطی اتفاق افتاد که مردم خودشان «پلیس فتا حواسش به همه چی هست» را به عنوان یک شعار عنوان کردند که این موضوع تکلیف ما را سنگین‌تر کرد. (+)

اصولا انتخاب «شعار تبلیغاتی» (Slogan) یکی از مهمترین دغدغه های سازمان ها، نهادها و شرکت هاست، چرا که در کنار عناصری چون نشانه-نوشته، رنگ، نام و … هویت بصری (Corporate identity) یک برند را می سازد که نمایش دهنده شخصیت، اعتبار، چشم انداز، شیوه کار یک برند و بیانگر ارزش های حرفه ای یک سازمان در بالاترین استانداردهای موجود است.

هویت بصری بدون هیچ توضیح اضافه ای، موجب ترسیم تصویری در ذهن مخاطبان و در نهایت اثرگذاری بر بازار کسب و کار و فعالیت یک سازمان می شود، از این رو یکی از بدیهی ترین اقدامات هر سازمانی توجه کافی به هویت بصری و بهبود و بهینه سازی مستمر آن است.

مصاحبه فرمانده پلیس فتای ایران نیز بیانگر توجه این مجموعه به شعار تبلیغاتی به عنوان یکی از ارکان هویت بصری است و در پی همین توجه است که شعار «پلیس فتا سایه‌سار امنیت در فضای مجازی» انتخاب می شود. اما این شعار تا چه اندازه امکان فراگیری و پذیرش توسط افکار عمومی را دارد؟!

معمولا شعار تبلیغاتی نهادها یا موسسات به منظور کسب وجه برای سازمان و ایجاد تصویری مثبت و معتبر ساخته می شود و باید علاوه بر آنکه معرف آن سازمان است، ساده، جذاب و به یاد‌ماندنی باشد. در حالی که شعار انتخاب شده در نقطه مقابل این ویژگی ها قرار دارد و بیش از اندازه رسمی و غیر مانوس است.

قطعا تعداد افرادی که در گفتگوهای روزانه خود از کلمه «سایه سار» استفاده می کنند به قدری نیست که بتواند موفقیت این شعار را تضمین کند! اما بخت یار این سازمان بود که انتشار یک کلیپ و حواشی آن موجب شد تا شعار «پلیس فتا حواسش به همه چی هست» ایجاد شده و فراگیر شود. این شعار بر خلاف شعار اول که احتمالا حاصل جلسات رسمی فرماندهان و مقامات عالی رتبه پلیس فتا است، از دل جامعه برآمده و حاصل ادبیات محاوره ای این روزهای جوانان در شبکه های اجتماعی و پیام رسان های موبایلی است که اتفاقا مهمترین میدان عملیات و حوزه کاری پلیس فتا است.

توجه داشته باشیم که همه نهادها یا شرکت ها این شانس را ندارند که بر اساس یک اتفاق یا حادثه، شعار تبلیغاتی سازمان خود را بیابند، بنابراین برای انتخاب مناسب ترین شعار تبلیغاتی، بهتر است در کنار توجه به ماموریت، اهداف، ارزش ها و استراتژهای سازمان و جلسات رسمی با مدیران و صاحب منصبان، کمی هم به بازار هدف خود سرک بکشیم و کلمات و عبارات شعار را از فضای فکری و سبک زندگی مخاطبان، مشتریان و ذی نفعان سازمانمان استخراج کنیم.